تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۳۲۰۱۸

ریل‌گذاری صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند

می متالز - استاندار خراسان جنوبی از موافقت با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان خبر داد و گفت: با تامین منابع مالی مورد نیاز این ابرپروژه در شرق کشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
ریل‌گذاری صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند

به گزارش می متالز، محمد صادق معتمدیان روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی عصر دیروز به ریاست رییس جمهوری تشکیل و با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان یعنی پروژه بیرجند - قاینات - گناباد موافقت شد. 

وی افزود: سال گذشته با پیگیری‌های مجدانه‌ای که صورت گرفت، موفق شدیم مهرماه مصوبه‌ای را از دولت اخذ کنیم که مقرر شد براساس یک مدل مالی جدید که اولین بار در کشور مصوب شده بتوانیم منابع مالی را برای این ابرپروژه در شرق کشور تامین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس این مصوبه قرار شد کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت بزرگ راهسازی کشور تشکیل شود و براساس مدل ۱۰، ۲۰، ۷۰ یعنی ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده اولیه این کنسرسیوم و ۷۰ درصد هم منابعی است که از طریق صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات به این کنسرسیوم تخصیص داده می‌شود.

وی اظهار داشت: از سال گذشته پیگیری‌های جدی را انجام دادیم و چند ماه پیش کمیته فنی هیات امنای ارزی تشکیل شد که با اکثریت آرا موافقت کردند این پرداخت انجام شود و دیروز (چهارشنبه) هم در این جلسه با تصویبی که انجام گرفت، امیدواریم با سرعت بیشتر این ابرپروژه در استان انجام شود.

معتمدیان گفت: قطعا تا ۲ یا سه ماه آینده مراحل انعقاد قرارداد این کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و بانک‌های عاملی که در قالب یک سندیکا، سازماندهی شدند مسئولیت پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به کنسرسیوم را خواهند داشت و در ۶ جبهه همزمان ۶ شرکتی که تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند، احداث راه‌آهن را براساس مصوبه حداکثر طی مدت ۴ سال باید به اتمام برسانند.

وی افزود: خوشبختانه همه مراحل اقدامات از جهت اقدامات زیربنایی، اقدامات روبنایی و ریل‌گذاری‌ها و ایجاد ایستگاه‌ها در مسیر شامل ۲ ایستگاه در بیرجند و قاین انجام خواهد شد. 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این قطعه ۲۷۱ کیلومتر است که آورده دولت در قالب ۹۰ کیلومتر در ۲ پروژه یک قطعه در بیرجند که سال گذشته ما شروع کردیم و یک قطعه هم در گناباد در ایستگاه یونسی به سمت خضری در حال انجام است که سهم دولت تخصیص داده شده و تا چند ماه آینده با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم شاهد آغاز عملیات اجرایی از ناحیه کنسرسیوم باشیم که در قالب یک شرکت احداث، کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی گفت: نکته حایز اهمیت این است که اولین بار در کشور دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود که نشان از توجه دولت محترم به استان است و در پایان دولت بخصوص آغاز ابرپروژه‌ها به سختی انجام می‌شود که امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.

معتمدیان افزود: همچنین از سایر مدیران و مجمع نمایندگان استان به ویژه نماینده قاینات و زیرکوه که در این ایام در جهت سرعت‌بخشی و پیگیری تلاش کردند، تشکر می‌کنم و امیدواریم بتوانیم یکی از مطالبات بحق مردم را که قطعا در استان و شرق کشور تحول ایجاد خواهد کرد، هم از بعد مسافری و بخصوص اینکه یکی از ابرپروژه‌هایی است که بندر اقیانوسی چابهار را به آسیای میانه متصل می‌کند، تحقق ببخشیم.

آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی اجرای پروژه راه‌آهن استان بر روی کریدور راه‌آهن شرق بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با حمایت دولت تدبیر و امید و پیگیری مسوولان استان در سال ۱۳۹۸ این آرزو محقق و عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی آغاز شد.

پانزدهم مهر سال گذشته همزمان با سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری به این استان، عملیات اجرایی اتصال بیرجند به ریل سراسری آغاز شد.

پروژه‌ای که در ماه‌های بعد نیز از پشتیبانی دولت تدبیر و امید برخوردار بوده است و پس از کلنگ‌زنی با اخذ ۲ مصوبه هیات وزیران در مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد و مصوبه اخیر هیات امنای صندوق توسعه ملی بر سرعت اجرای پروژه می‌افزاید تا سرانجام سوت قطار در مرکز خراسان جنوبی به صدا درآید.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده