تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۱۳۲۰۵۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

وزن خودرو از تورم شهریور

می متالز - با اعلام گزارش هزینه‌های خانوار در شهریور ماه، مشخص شد خودرو نقش زیادی در افزایش تورم سبد مصرفی ایرانی‌ها در آخرین ماه تابستان امسال داشته است.
وزن خودرو از تورم شهریور

به گزارش می متالز، طبق اعلام مرکز آمار ایران، هزینه‌های خانوار در شهریور امسال ۴/ ۳۴ درصد در مقایسه با شهریور ۹۸ رشد کرده و این در حالی است که خودرو نقشی محوری در این ماجرا داشته است. همچنین در تورم ماهانه که میزان رشد قیمت در شهریور نسبت به مرداد امسال را نشان می‌دهد نیز رشد قیمت خودرو خودنمایی می‌کند. خودرو در گروه «حمل‌و‌نقل» جای دارد و این گروه در بین غیر خوراکی‌ها و البته تمامی کالاها، بالاترین رشد را در شهریور نسبت به مرداد داشته است. هرچند خودرو جزو کالاهای اساسی به‌شمار نمی‌رود، با این حال نقش بسیار مهمی در سبد مصرف خانوارهای ایرانی دارد. ذات خودرو هرچند مصرفی است، اما به هر حال در این سال‌ها به ویژه دو سال و اندی گذشته از تحریم، خود را بیشتر در قالب کالای مصرفی نشان داده است. این موضوع نقش مهمی در تورم خودرو داشته، چه آنکه ایرانی‌ها قیمت خودروهای خود را متناسب با نرخ ارز و سکه و همچنین تورم انتظاری تعیین می‌کنند.

اما طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در گروه حمل‌و‌نقل که خودرو اثرگذاری بالایی در آن داشته، به ۴/ ۸ درصد رسیده است. تورم در این گروه کالایی طی شهریور امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز حدود ۸۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. ازآنجاکه خودرو نقش مهمی در گروه حمل‌و‌نقل دارد، مشخص است که رشد قیمت طی یک سال گذشته و همچنین یک ماه اخیر، در تورم این گروه کالایی اثر ویژه‌ای گذاشته است. بازار خودرو طی یک سال گذشته قیمت‌های چشمگیری را تجربه کرده که اوج آن در نیمه نخست شهریور رخ داد. ماه قبل بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که منحنی قیمت خودرو باز هم روند صعودی به خود خواهد دید و در آینده اعداد و ارقام شگفت‌انگیزی را از خود به جا خواهد گذاشت. طبق پیش‌بینی‌ها، کف قیمت خودرو در انتهای امسال به بالای ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید؛ این در حالی بود که این پیش‌بینی خیلی زودتر از موعد تحقق پیدا کرد و با عبور پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان، کف قیمت در بازار خودرو حسابی بالا آمد. بازار خودرو البته نه فقط طی این یک ماه و این یک سال، بلکه پس از تحریم خودروسازی ایران از سوی آمریکا، روند صعودی چشمگیری را آغاز کرد.

در این مدت، منحنی قیمت چند نقطه عطف را فتح کرد و با درنوردیدن مرزهای قیمتی، همه را انگشت به دهان گذاشت. در حال حاضر نیز اگرچه بازار خودرو فعلا توفانی جدید را تجربه نکرده، اما قیمت‌ها در توفان‌های قبلی (به ویژه در نیمه نخست شهریور) آنقدر بالا رفته‌اند که کمتر کسی را یارای خرید حتی ارزان‌ترین محصولات مانند پراید و تیبا است. همین پراید که تولید آن نیز متوقف شده، حالا دیگر با ۱۰۰ میلیون تومان نیز شاید نتوان آن را خرید. دیگر خودروهای داخلی نیز قیمت‌هایی شگفت‌انگیز را در این مدت از خود به جا گذاشته‌اند، از جمله پژو ۲۰۶ که ۲۵۰ میلیونی شده و دنا پلاس توربویی که به مرز ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت‌های موردنظر البته تنها به بازار اختصاص دارند، چه آنکه نرخ کارخانه‌ای آنها بسیار پایین تر است. با این حال اما منحنی قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز از تورم در امان نبوده، اما در مقایسه با آنچه در بازار رخ داده، اعداد و ارقام بسیار پایین‌تری داشته است. طی یک سال گذشته، چند مجوز افزایش قیمت برای خودروهای داخلی صادر شده و به احتمال فراوان، طی یکی دو ماه آینده نیز افزایشی دیگر رخ خواهد داد.

عناوین برگزیده