تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۱۳۲۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تحلیل نتایج سیاست‌های تجاری اخیر ایالات متحده

تعرفه 10 درصدی آلومینیوم، حدود 40 درصد حجم واردات آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد

می متالز - با وجود آنکه بیش از 70 درصد واردات آلومینیوم آمریکا را محصولات بالادستی این صنعت تشکیل می‌دهد و در عین حال، چین سهمی کمتر از یک درصدی از بازار وارداتی این محصولات در ایالات متحده را در اختیار دارد، دونالد ترامپ در اقدامی عجیب، دستور به وضع تعرفه گمرکی 10 درصدی روی تمامی محصولات وارداتی آلومینیومی کرد. این اقدام بازار این کشور را با مازاد تقاضا مواجه می‌کند و در بازار سایر مناطق مازاد عرضه رخ خواهد داد.
تعرفه 10 درصدی آلومینیوم، حدود 40 درصد حجم واردات آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر صنعت آلومینیوم ایالات متحده، خصوصا در حلقه‌های بالادستی از زنجیره تأمین، با معضل افزایش هزینه‌های تولید مواجه بوده است. این امر به‌اندازه‌ای بود که تقاضای رو به رشد این کشور از آلومینیوم و محصولات آن طی سال‌های گذشته عمدتا از محل واردات تأمین شد؛ به‌طوری که حجم واردات این محصولات در سال گذشته (2017 میلادی) به حدود 7 میلیون تن رسید. این وضعیت در حالی بود که رئیس جمهور حال حاضر این کشور، با شعار «عظمت آمریکا را حفظ کنیم» به روی کار آمد. به این ترتیب اقداماتی با هدف نجات صنعت آلومینیوم آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت گرفت. در این راستا ابتدا کمیته بخش تحقیقات 232 مأمور رسیدگی به بررسی دامپ شدن این صنعت در آمریکا شد. دیری نپایید که مشخص شد که بازار آلومینیوم ایالات متحده از سوی تولیدکنندگان چینی در حال دامپ شدن است؛ به این معنی که تولیدکنندگان چینی محصولات خود را در بازار آمریکا با قیمتی کمتر از قیمت تمام‌شده محصول مشابه تولید شده در این کشور عرضه می‌کنند. به این ترتیب، وضع و یا افزایش تعرفه‌های کمرکی برای واردات این محصولات امری ضروری بود.

با وجود آنکه بیش از 70 درصد واردات آلومینیوم آمریکا را محصولات بالادستی این صنعت تشکیل می‌دهد و در عین حال، چین سهمی کمتر از یک درصدی از بازار وارداتی این محصولات در ایالات متحده را در اختیار دارد، دونالد ترامپ در اقدامی عجیب، دستور به وضع تعرفه گمرکی 10 درصدی روی تمامی محصولات وارداتی آلومینیومی کرد. در جدول زیر، انواع محصولات آلومینیومی شامل این تعرفه گمرکی مشخص شده‌اند.

افزایش عوارض 10 درصدی واردات آلومینیوم ایالات متحده بر تمامی محصولات، صدای بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهای آمریکای شمالی را در آورد؛ چرا که این اقدام را مخالف با قرارداد تجاری نفتا و همچنین مخالف با مفاد سازمان تجارت جهانی می‌دانستند. در ابتدا دونالد ترامپ پس از مواجهه با این مخالفت‌ها، کشورهای مکزیک و کانادا را از لیست کشورهای مشمول این تعرفه حذف کرد، ولی دیری نپایید که مجبور شد کشورهای دیگری از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استرالیا، آرژانتین، برزیل و کره جنوبی را نیز از این فهرست حذف کند.

در نمودار 1، مجموع حجم صادرات آلومینیوم کشورهای حذف شده از عوارض 10 درصدی گمرک آمریکا از کل حجم واردات این کشور را طی 5 سال اخیر نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشخص است، سهم کشورهای غیر مشمول عوارض 10 درصدی واردات محصولات آلومینیومی در بازار وارداتی ایالات متحده طی 5 سال اخیر، به‌طور متوسط بیش از 61 درصد بوده است. بدین ترتیب می‌توان گفت که وضع تعرفه گمرکی 10 درصدی به‌عنوان سدی بر واردات این محصولات از سایر کشورها، حداقل نزدیک به 39 درصد از حجم واردات ایالات متحده از این محصولات کاسته خواهد شد و بازار این کشور را با مازاد تقاضا مواجه خواهد ساخته و در بازار سایر مناطق مازاد عرضه رخ خواهد داد.

از این رو قیمت محصولات و پریمیوم‌ها در بازار آمریکا به‌شدت افزایش می‌یابد. با افزایش قیمت این محصولات، تأمین‌کنندگانی که قادر به حضور در این بازار خواهند بود (کشورهای غیر مشمول تعرفه گمرکی)، درصدد کسب سهم بیشتر این بازار بر آمده تا با فروش بیشتر در این بازار بر سود خود بیافزایند. در صورتی که قیمت در بازار آمریکا به‌حد کافی افزایش یابد، توجه تولیدکنندگان مستقر در کشورهای غیر مشمول تعرفه گمرکی، می‌تواند به‌جای تأمین بازار محلی به بازار ایالات متحده معطوف شود.

عناوین برگزیده