تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۳۲۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
روند تجارت جهانی محصولات نورد آلومینیوم

خودروسازی به مصرف‌کننده اصلی محصولات نورد آلومینیومی بدل خواهد شد

می متالز - از میان محصولات نورد آلومینیومی، ورق نه‌تنها بیشترین سهم را در تجارت جهانی این محصولات در اختیار داشته، بلکه در سال‌های گذشته شاهد نرخ رشد بیشتری در تبادلات بین کشوری بوده است. این امر عمدتا ناشی از نرخ رشد بیشتر مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده ورق، در مقابل رشد مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده فویل بوده است.
خودروسازی به مصرف‌کننده اصلی محصولات نورد آلومینیومی بدل خواهد شد

به گزارش می متالز، یکی از مهم‌ترین انواع نیمه‌ساخته‌های صنعت آلومینیوم را محصولات نورد آلومینیوم تشکیل می‌دهد. این محصولات را می‌توان به 2 دسته کلی با ضخامت کمتر از 0.2 میلی‌متر (تحت عنوان فویل) و ضخامت‌هایی بیش از 0.2 میلی‌متر (تحت عنوان ورق و تسمه) تقسیم‌بندی کرد. به‌عنوان مثال به‌طور میانگین بین 20 تا 30 درصد آلومینیوم مصرف‌شده در صنعت خودروسازی که یکی از بزرگ‌ترین صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم به‌شمار می‌رود، محصولات حاصل از نورد آلومینیوم است. با این حال، این صنعت تنها حدود 17 درصد از مصرف محصولات نورد آلومینیوم را شامل می‌شود. در نمودار 1 سایر صنایع مهم مصرف‌کننده محصولات نورد آلومینیوم به‌همراه سهم آن‌ها نشان داده شده است.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، صنعت بسته‌بندی بیشترین سهم از مصرف محصولات نورد آلومینیوم را در اختیار دارد. گفتنی است عمده مصرف این صنعت از محصولات نورد را انواع فویل‌های آلومینیومی تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که بیش از 70 درصد فویل مصرفی جهان توسط صنعت بسته‌بندی به مصرف می‌رسد.

در بسیاری از مناطق جهان واحدهای فعالی در حوزه صنعت بسته‌بندی می‌توان یافت. با توجه به اینکه احداث ظرفیت‌های نورد عموما نیازمند هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیات قابل توجهی هستند، جغرافیای توزیع این ظرفیت‌ها در تمامی نقاط جهان نسبت به جغرافیای توزیع صنایع مصرف‌کننده محصولات نورد متفاوت است. این امر باعث شده که بیش از 55 درصد از  فویل‌های آلومینیومی تولید شده در جهان در سال 2016 مورد تجارت قرار گیرد. از این رو، تجارت این محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمودار 2، حجم تجارت جهانی محصولات نورد آلومینیوم را طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، بخش اعظمی از تجارت محصولات نورد آلومینیوم را ورق تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که طی 5 سال گذشته به‌طور میانگین، نزدیک به 77 درصد کل محصولات نورد آلومینیوم تجارت شده در جهان به ورق‌های آلومینیومی اختصاص داشت. علاوه بر این که ورق‌های آلومینیومی سهم قابل توجهی از تجارت محصولات نورد را در اختیار دارند، طی 5 سال گذشته نرخ رشد بیشتری نیز از تجارت جهانی از آن خود کرده‌اند. متوسط نرخ رشد سالانه تجارت جهانی ورق‌های آلومینیومی طی 5 سال گذشته حدود 6.0 درصد برآورد می‌شود، این در حالی است که این رقم برای فویل‌های آلومینیومی در حدود 4.7 درصد بوده است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، صنعت خودروسازی پس از صنعت بسته بندی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات نورد آلومینیومی در جهان به‌شمار می‌رود. در حالی که سهم این صنعت در مصرف این محصولات در سال 2016 کمتر از 20 درصد برآورد شد؛ ولی بنا به سوق خودروسازان برای تولید خودروهای سبک، رشد تقاضای محصولات نورد آلومینیومی در این صنعت بیش از سایر صنایع مصرف‌کننده بوده است. با در نظر گرفتن این امر که عمده محصولات نورد آلومینیومی مصرف شده در این صنعت را انواع ورق‌های آلومینیومی تشکیل می‌دهد، می‌توان به علت نرخ رشد بیشتر تجارت ورق‌های آلومینیومی نسبت به فویل پی برد. انتظار می‌رود که تا پیش از سال 2022، سهم خودروسازی در مصرف محصولات نورد آلومینیومی بیش از صنعت بسته‌بندی شود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد