تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۳۳۳۰۲
به همت کمیته مشترک ایران و فنلاند

وبینار آشنایی با تجارب استارت آپ‌های موفق در فنلاند برگزار شد

می متالز - اعضای هیات مدیره کمیته مشترک ایران و فنلاند با هدف برقراری ارتباط مستمر بین کارآفرینان ایرانی با سایر کشورهای موفق و ایجاد ارتباط بین فعالان سنتی اقتصاد و استارت آپ‌های صاحب خلاقیت، وبینار آشنایی شرکت‌های ایرانی با تجارت استارت آپ‌های موفق در فنلاند را برگزار کردند.
وبینار آشنایی با تجارب استارت آپ‌های موفق در فنلاند برگزار شد

به گزارش می متالز، وبینار آشنایی شرکت‌های ایرانی با تجارب استارت آپ‌های موفق در فنلاند به همت کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند و با همکاری معاونت امور بین الملل و موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران برگزار شد.

در این وبینار غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند و بیش از 80 نفر از فعالان بخش خصوصی از روسا و نمایندگان اتاق‌های استانی، کمیسیون‌های تخصصی و شرکت‌های عضو اتاق ایران به صورت مجازی حضور داشتند.

بر اساس اظهارات جمیلی هدف از این نشست برقراری ارتباط مستمر بین کارآفرینان ایرانی با سایر کشورهای موفق و ایجاد ارتباط بین فعالان سنتی اقتصاد و استارت‌ آپ‌های صاحب خلاقیت است.

در این نشست پوریا خادم الحسینی (پوریا کی) کارآفرین، بنیان‌گذار، استارت آپ برنده و مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری Grib D3Grib و سینا قاضی، مدیرعامل شرکت دوناب در این نشست تجارب خود را ارائه و به سئوالات مطرح شده در نشست پاسخ دادند.

اهم موضوعات مطرح شده در وبینار آشنایی  با تجارت استارت آپ های موفق در فنلاند

در شرایط فعلی اقتصاد لازم است با استفاده و بهره‌گیری از تجارب موفق دنیا، روی محیط کارآفرینی و اکوسیستم استارت‌ آپی تمرکز بیشتری شود. اتاق‌های بازرگانی پیشرو و فعال در دنیا نیز تمرکز ویژه‌ای بر موضوعات مرتبط با فناوری و حمایت از فضای مساعد کارآفرینی و استارت‌ آپ‌ها داشته‌اند. نظر به آنکه یکی از رسالت‌های اتاق ایران نیز برقراری ارتباط کارآفرینان ایران با سایر کشورهای موفق و ایجاد ارتباط بین فعالان سنتی اقتصاد و استارت‌ آپ‌های صاحب خلاقیت است، کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند بر آن شد تا نسبت به برگزاری وبینار آشنایی شرکت‌های ایرانی با تجارت استارت آپ های موفق در فنلاند اقدام کند.

بی‌شک چشم‌انداز اقتصاد ایران با حمایت از استارت آپ ها که توسط نیروهای کارآمد شکل می‌گیرد، روشن‌تر از گذشته خواهد بود.

فنلاند به عنوان شادترین کشور جهان با داشتن 5 میلیون نفر جمعیت به واسطه داشتن دانشگاه‌هایی در سطح جهانی، ثبات سیاسی و بستر IT مناسب به عنوان کشوری پیشرو در بخش صنعت دیجیتال و همچنین هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا شناخته شده است.

هلسینکی پایتخت این کشور نیز با داشتن بیش‌ترین فاکتورهای لازم برای یک اکوسیستم استارت آپی، قطب کسب‌وکار فنلاند محسوب می‌شود. این کشور، با برگزاری سالانه همایش استارت آپی اسلاش، مؤسسان و سرمایه‌گذاران را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. کارآفرینان نیز از طریق یک جامعه استارت آپی صمیمی و متحد، به یکدیگر کمک کرده و اطلاعات و فوت‌وفن‌های کارشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در واقع فنلاند مهدی است برای انجام کارهای نوآورانه. بیشتر شرایط است که به کارآفرینان دیکته می‌کند که چه کاری باید انجام پذیرد و این شرایط در کشورهای مختلف متفاوت بوده و تابع یک الگوی خاص نیست. یک اکوسیستم استارت آپی، در وهلهٔ اول فضایی است که افراد همسو و همفکر، استعدادها و تخصص‌ها را گرد هم می‌آورند. پیوستن به چنین فضایی، شانس بنیان‌گذاران و کارآفرینان را برای یافتن افراد مناسب و ایجاد یک گروه ایده آل افزایش می‌دهد.

سازوکار استخدام در ابتدای مسیر رشد و توسعهٔ یک کمپانی، با آنچه در یک شرکت جاافتاده جریان دارد، متفاوت است. برای مثال، استارت آپ‌ها افراد را به ندرت بر اساس میزان دستمزد و یا مزایای درخواستی و یا میزان شهرتی که در بازار کار دارند انتخاب می‌کنند. از طرفی، کار کردن در یک استارت آپ نوپا که در ماهیت کم‌ ثبات است و تغییرات آن با سرعت بالایی رخ می‌دهند، چالش‌های خاص خود را دارد و یافتن اعضای تشکیل‌دهنده، صرفاً استخدام یک نیروی کار در شرایط عادی نیست بلکه یافتن یک هم‌تیمی مناسب است که بخواهد این مسیر دشوار را طی نموده و برای کسب‌وکار موردنظر، آینده‌ای روشن و موفق ترسیم کند. استارت آپ ها بایستی روی نقاط قوت خود تمرکز نموده و از مقایسه خود با سایر استارت آپ ها پرهیز نمایند. یکی از مزایای اکوسیستم استارت آپی فنلاند، ساختن پل ارتباطی میان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است. دارا بودن مزیت رقابتی برای استارت آپ ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. داشتن صبر تا حصول نتیجه، شبکه‌سازی و برقراری لینک‌های سازنده بسیار ضروری است. فنلاند یکی از کشورهای پیشرو در صنعت مالی و اهراز هویت است. دو دانشگاه آلتو و هلسینکی با داشتن همپوشانی و ارتباط با بخش صنایع، محیط مناسبی را جهت رشد کارآفرینی در این کشور ایجاد کرده‌اند. دولت فنلاند منابع مالی در اختیار کارآفرینان قرار نمی‌دهد اما یک سری کمک‌های بلاعوض و وام به صورت کاملاً موضوعی به برخی پروژه‌های نوآورانه ارائه می‌گردد. ثبت شرکت در این کشور نیازی به داشتن طرح تجاری نداشته و بیشتر از منابع مالی، صرف زمان برای راه‌اندازی یک استارت آپ موفق لازم است.

 اکوسیستم استارت آپی فنلاند این امکان را به وجود می‌آورد که متدهای مختلفی را برای پیشبرد یک کسب‌وکار مورد امتحان قرار داده و از تجارب سایرین بهره‌مند گردید. همین رد و بدل کردن دانش و تجربیات است که قوام این جامعهٔ کارآفرینی را بالا برده است. کارآفرینان با بهره‌گیری از امکاناتی که در یک فضای استارت آپی در اختیارشان قرار می‌گیرد، هزینه‌های اولیه را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. صرفه‌جویی‌ها در مراحل اولیهٔ کسب‌وکار اهمیت بالایی دارند و می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را تا جای ممکن پایین آورند.

شرکت نرم‌افزاری Grib D3Grib، اجراکننده نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی تلفن همراه است. ایده تأسیس این شرکت در سال 2014 مطرح و در سال 2015 به عنوان یک پروژه کارآفرینی وارد دانشگاه آلتو شد و در آنجا نام گریپ شکل گرفت. این استارت آپ موفق نهایتاً در سال 2016 ثبت شد و در سال 2017 در اسلاش شرکت نمود و در سال 2018 به واسطه شرکت در نمایشگاه اسلاش موفق به یافتن مشتری گردید. گروه حرفه‌ای شرکت گریپ نیز بعد از کسب منابع مالی لازم در سال 2019 استخدام گردید. محصولات این شرکت هم‌اکنون در مرحله بتا است و قابلیت دانلود کردن بر روی گوشی‌های اندروید را دارد. این شرکت تلاش می‌نماید تا به کاربران بیاموزد که چطور خود بدون نوشتن کد، برنامه بنویسند. شرکت گریپ علاوه بر توجه به مزیت رقابتی، ابعاد فرهنگی را نیز بسیار مدنظر دارد. برای کارکنان خود بسیار انعطاف‌پذیر عمل می‌کند، محیط کاری بسیار دوستانه‌ای دارد، ساعت‌های کاری را کم نموده، روزهای مرخصی را افزایش داده و با این حال شاهد افزایش بهره‌وری و مشارکت فعالانه‌تر کارکنان خود بوده است. افراد در این شرکت به جای داشتن سمت، مسوولیت‌های خاص خود را داشته و موظف به انجام آن هستند. یادگیری، روابط دوستانه، پشتکار، افزایش کیفیت محصولات و افزایش شانس ورود به بازار از مهم‌ترین اصولی است که گریپ روی آن تأکید دارد.

تمرکز شرکت دوناب ارتباط نیز بر روی استارت آپ FIRMORK است. استارت آپ FIRMORK خدمت پردازش حقوق و دستمزد به شرکت‌های کوچک و متوسط در اروپا ارائه می‌دهد. با استفاده از این خدمت، افراد غیر اروپایی نیز می‌توانند به‌سادگی و منطبق کامل با قوانین، حقوق خود را در هر کجای جهان از طریق رمزارز دریافت نمایند. رفع دردسرهای مالیاتی و امکان ارسال حقوق به همه جهانیان از دیگر وظائف این شرکت که در واقع ایجاد کننده یک حلقه اعتماد بین فرستنده و گیرنده‌های منابع مالی است، است. استارت آپ فیرمورک موفق به انعکاس پیام صلح به جهانیان شده، افزایش توان علمی و عملی، تقویت ارتباطات و راه‌حل یابی را سرلوحه کار خویش قرار داده و برای رسیدن به اهداف خود تمرکز ویژه‌ای بر روی شبکه‌سازی داخلی و خارجی داشته است.

لازم به ذکر است که در بخش پرسش و پاسخ، سئوالات شرکت‌کنندگان در خصوص مسائلی نظیر ثبت شرکت در فنلاند، مسائل مالیاتی و ... به نحو مقتضی پاسخ داده شد و مقرر گردید شرکت‌کنندگان سایر جزئیات را از طریق سفارت ایران در هلسینکی دریافت کنند. در ضمن به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری شرکت در وبینار آنلاین، مقرر شد اطلاعات مرتبط با جلسه به اطلاع سایر متقاضیانی که امکان شرکت در این برنامه را نداشته و درخواست برگزاری مجدد آن را داشتند، برسد.

عناوین برگزیده