تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۳۳۵۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون وزیر صنعت خبر داد:

رشد ۱۰ درصدی فولاد در نیمه اول سال و وعده کاهش قیمت شمش و میلگرد

می متالز - معاون وزیر صنعت با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تولید شمش فولاد در نیمه اول سال گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قیمت شمش و میلگرد خواهیم بود.
رشد ۱۰ درصدی فولاد در نیمه اول سال و وعده کاهش قیمت شمش و میلگرد

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه بزودی شاهد کاهش قیمت شمش و میلگرد خواهیم بود، گفت: طی سال جاری بیش از ۳۰ میلیون تن شمش تولید می‌کنیم و در نیمه اول سال میزان تولید شمش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: پیشنهادات جدیدی به ستاد تنظیم بازار خواهیم داد که مبنای قیمت پایه شمش حدود ۷۵ درصد درب کارخانه است و سقف معاملات را حداکثر با ۹۵ درصد این عدد خواهیم بست. مبنای محاسبه ارز نیمایی میانگین سه ماهه گذشته خواهد بود.

این مقام مسوول ادامه داد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان باید ۶۰ درصد تولید را در بورس کالا عرضه کنند که تاکنون محقق نشده است. بیش از چهار میلیون تن میلگرد تولید شده اما شمش مورد نیاز آن در بورس کالا عرضه نشده و تولید کنندگان با عرضه کم در بورس، قیمت را حتی بیشتر از قیمت جهانی افزایش داده تا خارج از بورس با قیمت بالا شمش را به نوردکاران بفروشند.

اسماعیلی گفت: ارزبری کارخانه‌های فولاد به ازای هر تن تولید شمش حداکثر ۵۰ دلار است. کشورهای حاشیه خلیج فارس، کارخانه‌های تولید میلگرد ایجاد کرده و ماده خام شمش را از ایران می‌گیرند که بر این اساس به تدریج بازارهای جهانی میلگرد را از دست خواهیم داد. از ابتدای سال ۱.۱ میلیون تن میلگرد و ۱.۹ میلیون تن شمش در بورس کالا عرضه شده که حدود ۱.۵میلیون تن معامله شده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده