به گزارش می متالز، حمیدرضا عظیمیان در این نشست که معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در آن حضور داشت، با بیان اینکه بر اساس قانون جاری در کشور، مدیریت توزیع و قیمت گذاری بر عهدۀ فولاد مبارکه نیست، تصریح کرد: تنها مسوولیتی که بر عهدۀ بزرگترین فولادساز کشور قرار گرفته، تولید است.
وی در ادامه افزود: اکنون شاهدیم که بهدلیل دخالتهای برخی نهادها و دستگاههای ذی ربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است.
به گفتۀ مهندس عظیمیان، فولاد مبارکه برای رفع این مشکل، طرحهای خود را به دولت و مجلس پیشنهاد داده و حتی دستگاه قضایی را در این زمینه توجیه کرده تا مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط این شرکت انجام شود، هرچند فولاد مبارکه بهطور مشخص هیچ مسوولیت قانونی در توزیع و قیمتگذاری ندارد.
وی تأکید کرد: این مسوولیت با این تعهد که نیاز عمدۀ همۀ واحدها تأمین شود و بازار به ثبات حداکثری برسد، از سوی فولاد مبارکه اعلام شده است. ضمن اینکه عرضه در مچینگ و بورس نیز بهصورت همزمان باشد؛ به نحوی که در مچینگ، نسبتِ عرضۀ ورق گرم که موردنیاز واحدهاست 75 درصد و در بورس کالا 25 درصد باشد. در مورد ورقهای سرد نیز 90 درصد عرضه در مچینگ و 10 درصد در بورس کالا انجام شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: همچنین پیشنهاد دادیم تا خط اعتباری 10 هزار میلیارد تومانی بهصورت دائم برقرار باشد تا مشکلات تأمین اعتبار مشتریان حل شود.
وی ادامه داد: ما بر این باوریم که اگر فولاد مبارکه بهتنهایی مسوول توزیع بازار باشد و نیازها را تأمین کند، این التهاب قیمتی از بین میرود، زیرا میبینیم سامانۀ بهینیاب ناکارآمد است و عدهای بیش از سهمیۀ خود محصولات دریافت میکنند و در بازار آزاد با قیمت بیشتر میفروشند. حال اگر بتوانیم نیاز را حداکثری کنترل و آن را تأمین کنیم، از التهابات بازار کاسته میشود و کمتر با افزایش قیمت و نبود محصول در بازار مواجه خواهیم شد.
مهندس عظیمیان با تأکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل نبود سرمایۀ اولیه و در گردش در دست تولیدکنندگان، شاهد حضور دلالان هستیم، گفت: در این زمینه نیز فولاد مبارکه میتواند با نرخ بهرۀ کم، برای تولیدکنندگان تأمین اعتبار کند و علاوه بر تولید، به کار اصلی خود که حمایت از صنعت و صنعتساز شدن است، برسد.
عظیمیان از تولید اسلب گاز ترش در قالب یک همکاری جدید خبر داد و گفت: در سایر صنایع نیز این اقدام یعنی تولید محصولات کیفی و مهم را اجرایی میکنیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: ما اعلام کردهایم که نیاز همۀ تولیدکنندگان را تأمین میکنیم. البته باید توجه داشت که صنوف مختلف شرایط متفاوتی دارند؛ برای مثال، صنف تولیدکنندگان ورقهای قطور معمولا قراردادهای تناژ بالا دارند؛ بنابراین میتوان برای این صنف روند خاصی پیشنهاد کرد و میزان عرضه به آنها را در مقایسه با دیگر بخشها، همچون قطعهسازان یا تولیدکنندگان لوله و پروفیل، متفاوت در نظر گرفت.
تفاوت قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده است.
طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در این جلسه اظهار کرد: این شرکت ۲۵ سال است که به بهرهبرداری رسیده و از 15 سال پیش محصولات خود را در بورس کالا عرضه میکند و به دست مصرفکنندۀ نهایی میرساند.
به گفتۀ وی، از ابتدای راهاندازی فولاد مبارکه کارشناسان این شرکت از کارخانههای تولیدی متقاضی خرید از فولاد مبارکه بازدید کردهاند و این بازدیدها بهصورت منظم و دورهای تکرار شده است. بر همین اساس ظرفیت کارشناسی برای هر مشتری تعیین شده است.
جوانبخت ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مصرف ظاهری فولاد کشور تقریبا ۱۶ میلیون تن و ظرفیت براساس پروانههای بهرهبرداری ۳۳ میلیون تن است. اما بر اساس بررسی کارشناسی فولاد مبارکه، ظرفیت واقعی واحدهای تولیدی حدود 13 میلیون تن است و بر این اساس، فولاد مبارکه حدود 60 درصد از نیاز این واحدها را تأمین کرده است.
وی در ادامۀ سخنان خود گفت: فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات حاصل از بررسیهای کارشناسی خود در مسیر تأمین نیاز صنایع به پیش میرفت، اما از سال ۹۷ با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و تمرکز بیش از اندازه بر کنترل قیمت (قیمتگذاری دستوری) و همچنین ابطال مکرر معاملات در بورس کالا، شاهد بروز التهاب بازار محصولات فولادی بودیم.
وی افزود: در نیمۀ دوم سال 98، مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و علیرغم تجربۀ سال 97 در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضۀ کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات فولادی گردید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: اکنون میبینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده است و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است؛ بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیتهای کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.
به گفتۀ وی، یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضۀ محصولات توسط همۀ تولیدکنندگان در بورس کالاست و لازم است سایر تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز همانند فولاد مبارکه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.
جوانبخت ادامه داد: پیشنهاد فولاد مبارکه برای کنترل بازار و کاستن از التهاب موجود، احیای عرضۀ مستقیم محصولات به مشتریان (مچینگ) با اعتبار اسنادی است که این مهم باید با عرضۀ بخشی از محصولات بهصورت مستقیم در تالار بورس و مابقی بر اساس قیمت کشفشده در بورس و در چارچوب مچینگ انجام گیرد.
وی در این جلسه در خصوص مشکل تولیدکنندگان لولههای قطور، یعنی عدم تأمین پایدار مواد اولیه، گفت: فولاد مبارکه میتواند مواد اولیۀ موردنیاز این شرکتها را بهصورت پایدار تأمین کند. استراتژی فولاد مبارکه همواره داشتن تعاملی سازنده با مشتریان خود در جهت تولید محصولات کیفی و ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر بوده است. بدون شک تولید محصولات کیفی و تأمین نیاز صنایع استراتژیک کشور جزو اهداف اصلی فولاد مبارکه است و همانگونه که اشاره شد، تحقق این اهداف تنها از طریق تعامل رودر رو با مشتریان و امکان فروش کالا بهصورت مستقیم (مچینگ) فراهم میگردد.