تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۳۳۷۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل و معاون فولاد مبارکه مطرح کردند:

پیشنهادات فولادمبارکه برای قیمت‌گذاری محصولات/ تفاوت ۷۰ درصدی دو محل

می متالز - مدیرعامل و معاون فولاد مبارکه با اعلام پیشنهاداتی به دولت و مجلس برای توزیع و قیمت‌گذاری محصولات در بازار از تفاوت قیمت بیش از ۷۰ درصدی محصولات در بورس کالا با بازار آزاد خبر دادند.
پیشنهادات فولادمبارکه برای قیمت‌گذاری محصولات/ تفاوت ۷۰ درصدی دو محل

به گزارش می متالز، حمیدرضا عظیمیان در نشست مشترک با انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال با بیان اینکه بر اساس قانون جاری، مدیریت توزیع و قیمت گذاری بر عهدۀ فولاد مبارکه نیست، گفت: تنها مسوولیتی که بر عهدۀ بزرگ‌ترین فولادساز قرار گرفته، تولید است. اکنون به‌دلیل دخالت‌های برخی نهادها و دستگاه‌های ذی ربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است.

وی افزود: فولاد مبارکه برای رفع این مشکل، طرح‌ها را به دولت و مجلس پیشنهاد داده و حتی دستگاه قضایی را در این زمینه توجیه کرده تا مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط این شرکت انجام شود، هرچند فولاد مبارکه بطور مشخص هیچ مسوولیت قانونی در توزیع و قیمت‌گذاری ندارد. این مسوولیت با این تعهد که نیاز عمدۀ همۀ شرکت ها تأمین شود و بازار به ثبات حداکثری برسد از سوی فولاد مبارکه اعلام شده است. ضمن اینکه عرضه در مچینگ و بورس نیز بصورت همزمان باشد به نحوی که در مچینگ، نسبتِ عرضۀ ورق گرم که موردنیاز شرکت ها است ۷۵ درصد و در بورس کالا ۲۵ درصد باشد. در مورد ورق‌ های سرد نیز ۹۰ درصد عرضه در مچینگ و ۱۰ درصد در بورس کالا انجام شود.

این مقام مسوول ادامه داد: همچنین پیشنهاد دادیم خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بصورت دائم برقرار باشد تا مشکلات تأمین اعتبار مشتریان حل شود. بر این باوریم که اگر فولاد مبارکه به‌تنهایی مسوول توزیع بازار باشد و نیازها را تأمین کند این التهاب قیمتی از بین می‌رود زیرا می‌بینیم سامانۀ بهین‌ یاب ناکارآمد است و عده‌ای بیش از سهمیه محصولات دریافت می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت بیشتر می‌فروشند. حال اگر بتوانیم نیاز را حداکثری کنترل و آن را تأمین کنیم از التهابات بازار کاسته می‌شود و کمتر با افزایش قیمت و نبود محصول در بازار مواجه خواهیم شد.

عظیمیان با تأکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل نبود سرمایۀ اولیه و در گردش در دست تولیدکنندگان، شاهد حضور دلالان هستیم، عنوان کرد: در این زمینه نیز فولاد مبارکه می‌تواند با نرخ بهرۀ کم برای تولیدکنندگان تأمین اعتبار کند و علاوه بر تولید به کار اصلی که حمایت از صنعت و صنعت‌ساز شدن است، برسد. تولید اسلب گاز ترش در قالب یک همکاری جدید نیز آغاز شده و در سایر صنایع نیز  تولید محصولات کیفی و مهم را اجرایی می‌کنیم.

وی از تامین نیاز همۀ تولیدکنندگان خبر داد و اضافه کرد: البته صنوف مختلف شرایط متفاوتی دارند برای مثال صنف تولیدکنندگان ورق‌های قطور معمولا قراردادهای تناژ بالا دارند بنابراین می‌توان برای این صنف روند خاصی پیشنهاد کرد و میزان عرضه به آنها را در مقایسه با دیگر بخش‌ها همچون قطعه‌سازان یا تولیدکنندگان لوله و پروفیل، متفاوت در نظر گرفت.

تفاوت قیمت بیش از ۷۰ درصدی محصولات "فولاد" در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: این شرکت ۲۵ سال است که به بهره‌برداری رسیده و از ۱۵ سال پیش محصولات را در بورس کالا عرضه می‌کند و به دست مصرف‌کنندۀ نهایی می‌رساند. از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه کارشناسان این شرکت از کارخانه‌های تولیدی متقاضی خرید از فولاد مبارکه بازدید کرده‌اند و این بازدیدها بصورت منظم و دوره‌ای تکرار شده است. بر همین اساس ظرفیت کارشناسی برای هر مشتری تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مصرف ظاهری فولاد داخل تقریبا ۱۶ میلیون تن و ظرفیت براساس پروانه‌های بهره‌برداری ۳۳ میلیون تن است. اما بر اساس بررسی کارشناسی فولاد مبارکه، ظرفیت واقعی شرکت های تولیدی حدود ۱۳ میلیون تن است و بر این اساس، فولاد مبارکه حدود ۶۰ درصد از نیاز شرکت ها را تأمین کرده است.

این مقام مسوول افزود: فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات حاصل از بررسی‌های کارشناسی در مسیر تأمین نیاز صنایع به پیش می‌رفت اما از سال ۹۷ با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و تمرکز بیش از اندازه بر کنترل قیمت (قیمت‌گذاری دستوری) و همچنین ابطال مکرر معاملات در بورس کالا، شاهد بروز التهاب بازار محصولات فولادی بودیم.

جوانبخت عنوان کرد: در نیمۀ دوم سال ۹۸ مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و به رغم تجربۀ سال ۹۷ در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضۀ کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی شد. اکنون می‌بینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از ۷۰ درصد رسیده و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است. بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیت‌های کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.

به گفتۀ وی، یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضۀ محصولات توسط همۀ تولیدکنندگان در بورس کالا است و لازم است سایر تولیدکنندگان نیز همانند فولاد مبارکه محصولات را در بورس کالا عرضه کنند. پیشنهاد فولاد مبارکه برای کنترل بازار و کاستن از التهاب موجود، احیای عرضۀ مستقیم محصولات به مشتریان (مچینگ) با اعتبار اسنادی است که این مهم باید با عرضۀ بخشی از محصولات بصورت مستقیم در تالار بورس و مابقی بر اساس قیمت کشف‌شده در بورس و در چارچوب مچینگ انجام گیرد.

جوانبخت در خصوص مشکل تولیدکنندگان لوله‌های قطور یعنی عدم تأمین پایدار مواد اولیه گفت: فولاد مبارکه می‌تواند مواد اولیۀ موردنیاز این شرکت‌ها را بصورت پایدار تأمین کند. استراتژی فولاد مبارکه همواره داشتن تعاملی سازنده با مشتریان در جهت تولید محصولات کیفی و ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر بوده است. بدون شک تولید محصولات کیفی و تأمین نیاز صنایع استراتژیک جزو اهداف اصلی فولاد مبارکه است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده