به گزارش می متالز، مهرداد فرشیدی این مطلب را با توجه به ریلگذاری ۶۲۸ کیلومتر مسیر راهآهن زاهدان-چابهار که تیرماه امسال آغاز شد، بیان کرد و افزود: احداث هرچه سریعتر مسیر ریلی چابهار به زاهدان و توجه دولت به اتمام هرچه سریعتر این خط ریلی قابل قدردانی است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این خط حلقه مفقوده کریدور ریلی جنوب به شمال است و با توجه به افزایش قابل توجه ترانزیت کالا در این مسیر، با بهرهبرداری از آن، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب ایران خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای نیل به این هدف، لازم است تا هرچه سریعتر نسبت به احداث مسیر ریلی زاهدان-بیرجند به یونسی هم اقدام شود که این مهم به دهه نخست قرن آینده خورشیدی موکول خواهد شد.
این کارشناس گفت: بنابراین به طور حتم برای جابهجایی بار وارداتی افغانستان و کشورهای CIS و تا زمان اتصال راهآهن زاهدان به یونسی در مسیر ریلی بافق به خواف، از مسیر ریلی زاهدان-کرمان- بافق به سمت مشهد و خواف استفاده خواهد شد که به دلیل طولانی بودن و ترافیک ادغامی در مسیر پر تردد بندرعباس-مشهد، زمان سیر قطار باری مسیر چابهار به خواف و مرز افغانستان افزایش غیر معقولی خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: اما اگر دولت نسبت به احداث خط انشعابی از مسیر چابهار-ایرانشهر-زاهدان در مسیر ایرانشهر به فهرج اقدام نماید، مسیر ریلی چابهار به مرز افغانستان حدود 500 کیلومتر کوتاهتر میشود و علاوه بر سرعت حمل بارهای ترانزیتی وارداتی از بندر چابهار به مقاصد افغانستان و کشورهای آسیای میانه، از لحاظ مصرف سوخت و استهلاک واگنهای باری نیز صرفهجویی قابل ملاحظهای اعمال خواهد شد.
فرشیدی عنوان کرد: ضمن آنکه پس از احداث مسیر ریلی زاهدان-بیرجند به یونسی، باز هم مسیر ایرانشهر-فهرج-کرمان برای بارهای ترانزیتی به مقاصد شمال غربی ایران کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت و در مواقع ازدحام و ترافیک بارهای ترانزیتی به مقصد افغانستان و آسیای میانه نیز مسیر کمکی و جایگزینی برای مسیر زاهدان-بیرجند خواهد بود.