تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۳۴۴۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشسست خبری طرح عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین اصفهانی مطرح شد:

فرش قرمز بازار سرمایه برای شرکت های دانش بنیان اصفهانی

می متالز - معاون پذیرش فرابورس ایران گفت: ما در بورس و فرابورس برای شرکت هایی کارآفرینی که بحث شفافیت را برای خودشان حل کرده اند فرش قرمز پهن کرده ایم.
فرش قرمز بازار سرمایه برای شرکت های دانش بنیان اصفهانی

به گزارش می متالز، نشست خبری فراخوان طرح عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین اصفهانی در بازار سرمایه صبح امروز با هدایت و نظارت استانداری اصفهان و حضور و همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بورس اوراق بهادار اصفهان، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، خانه صنعت و معدن و کانون کارآفرینی استان در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

دکتر قاضی عسگر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در ابتدای این نشست ضمن اشاره به چشم انداز 20 ساله استان در امور اقتصادی گفت: طرح عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین اصفهانی در بازار سرمایه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مطرح شد و ذیل این کارگروه کانون کارآفرینی استان تشکیل شد و ما امیدواریم که اهداف بزرگ این طرح محقق شود.

قاضی عسگر به مزیت های پیوستن شرکت های سهامی عام به بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای وارد شدن شرکت ها به بورس و فرابورس سهولت در تامین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار است. چرا که تامین مالی با وجود زمان­بر بودن سیستم بانکی به یکی از دغدغه های اصلی همه شرکت ها تبدیل شده است. اما در این طرح عرضه سهام جدید شرکت هایی که خواهان ورود به بورس هستند به سرعت اتفاق می افتد و تامین مالی مورد نیاز انجام خواهد شد. علاوه بر آن سهولت در دریافت تسهیلات ویژه بانکی و سایر موارد تامین مالی نیز در این طرح محقق می شود و سقف دریافت تسهیلات برای آن ها بیشتر از شرکت های غیر بورسی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به مزایای دیگر پیوستن شرکت ها به بورس و فرابورس اشاره کرد و افزود: نکته کلیدی دیگر برای شرکت هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته می شوند این است که این شرکت ها کمتر از شرکت های دیگر مالیات می دهند و معافیت های مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و این علاوه بر معافیت های مالیاتی است که بر اساس افزایش اظهارنامه سالیانه صورت می گیرد.  همچنین در این طرح بروزرسانی واقعی ارزش شرکت ها محقق می شود و شرکت ها می توانند هر لحظه از میزان دارایی و ارزش واقعی شرکت خود مطلع شوند و همچنین می توانند وجه و اعتماد عمومی بالاتری را برای شرکت خود کسب کنند و با توجه به معیارهای سودآوری و ارائه صورت های مالی معتبر و خرید و فروش سهام در نتیجه تغییر در ترکیب سهامداران، اعتبار داخلی و بین المللی پیدا می کنند.

وی در ادامه به شرکت هایی که تاکنون به این طرح پیوستند اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 20 شرکت به این طرح پیوستند. شرکت هایی که ما در استان به آنها افتخار می کنیم و واقعا ارزش آفرین هستند و امیدواریم با اضافه شدن سایر شرکت ها اتفاقات مهمی در این عرصه و جنگ اقتصادی کشور به وقوع بپیوندد.

در ادامه این نشست دکتر غلامعلی پور معاون پذیرش فرابورس  ایران همت و جدیت کانون کارآفرینی اصفهان را ستودنی ارزیابی کرد و گفت: حضور دکتر گوهریان در کانون کارآفرینی اصفهان با توجه به سابقه که خود ایشان در ورود به  بازار سرمایه SME ها دارند خیلی به انجام این طرح کمک خواهد کرد و چون در بازار سرمایه همه چیز رصد می شود و هرکسی می تواند این رصد را انجام دهد امیدواریم شاهد حضور قدرتمند شرکت ها خوب اصفهانی در بازار سرمایه باشیم.

وی در ادامه به عامل مهم در تامین مالی شرکت ها اشاره کرد و گفت: لازمه اینکه در بازار سرمایه ما بتوانیم تامین مالی بکنیم این است که در قدم اول اعتماد ایجاد کنیم و در بازار سرمایه ابزار این اعتماد اطلاعات است و چرا که تمام تصمیم گیری ها بر مبنای اطلاعات صورت می گیرد و افراد در بازار سرمایه آینده یک شرکت را می خرند، لذا هرچه گذشته یک شرکت مشخص و تبیین شود این اعتماد در بازار سرمایه راحت تر شکل می گیرد.

غلامعلی پور به فرآیند پذیرش شرکت ها بر اساس دستور العمل های خاص هر بازار اشاره کرد و افزود: برای شرکت هایی که بحث شفافیت را برای خودشان حل کرده اند و آن را قبول دارند ما در بورس و فرابورس فرش قرمز پهن کرده ایم. اگر در جاهایی هم می بینید که مدارک و مستندات زیادتری مطالبه می شود علتش این است که ما به عنوان کسانی که پذیرش شرکت ها را در بازار سرمایه انجام می دهیم خودمان را نماینده یک جامعه وسیع سهامداری می دانیم و یک یا چند مورد از اشتباهات ما می تواند این اعتمادی را که در بازار سرمایه به وجود آمده، کاملا خدشه دار کند و مسیر را برای ورود شرکت ها در آینده ببندد. بنابراین به ما حق بدهید که در انتخاب شرکت ها علاوه بر اینکه مقید هستیم که سرعت را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم، دقتمان را هم مضاعف کنیم. سعی ما این است که بهترین شرکت ها را هم به لحاظ عملکردی و هم به لحاظ شفافیت اطلاعات پذیرش کنیم.

معاون پذیرش فرابورس ایران در ادامه به روند درخواست شرکت ها برای پیوستن به بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: شرکت ها فرآیند آماده سازی را کاملا جدی بگیرند و مشاور امین و دقیقی انتخاب کنند.چرا که هر چه فرآیند آماده سازی پرونده دقیقتر و کامل تر انجام شود طبیعی است که زمانی که ما و همکارانمان برای پذیرش در بازار سرمایه است زمان کمتری خواهد داشت و سریعتر به نتیجه مطلوب می رسیم.پذیرش هم 2 بعد دارد یکی پذیرش شکلی که روند آن کاملا مشخص است که سرمایه چقدر باشد، سوداوری چقدر باشد، سهام آزاد شناور چقدر باشد و ... و بررسی این معیارهای شکلی خیلی کار سختی نیست اما نکته ای که از سوی شرکت ها شاید بیشتر مغفول مانده آن پذیرش های محتوایی است و در این بخش متناسب با نوع صنعت پارامترهای مختلفی بررسی می شود و برای هر صنعتی مختلف است و درخواست من این است که شرکت ها مخصوصا شرکت هایی که در صنایع جدیدتری فعالیت می کنند در تکمیل سند امیدنامه تمام مسائل صنعت را از بعد فنی، بازار، رقبا، کشش قیمتی، مقررات حاکم، مدب قیمت گذاریف تامین مواد اولیه و... را خیلی شفاف و کامل بیان کنند و بهترین مشاور در این زمینه برای ما خود شرکت ها هستند که اطلاعات را در نهایت صداقت و با جزئیات بیشتر مطرح کنند.

وی به بحث مهم نظارت در بورس اشاره کرد و گفت: بورس یک نهاد نظارتی است و دغدغه ها و فعالیت های زیادی دارد اماامسال  با تنفیض اختیار به بورس ها روند پذیرش شرکت ها تسریع شده به گونه ای که در هفته گذشته  آمار ما به پذیرش 4 شرکت در هفته رسیده است و خوشبختانه با افزایش آمار پذیرش سرعت پذیرش هم افزایش داشته است.

غلامعلی پور در خاتمه به اتفاقات مهم بازار سرمایه در سال جاری اشاره کرد و گفت: استقبال بخش خصوصی از بازار سرمایه در حال افزایش است و این خبر خوبی برای اقتصاد کشور است چرا که هم بحث شفافیت در کشور بالا می رود و هم بحث تخصیص بهینه منابع در اقتصاد با ورود شرکت های خصوصی به سرانجام بهتر می رسد. اتفاق مهم دیگر در بازار سرمایه افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم است که ورود شرکت از طریق انتشار سهام جدید را محقق کرده است.

دکتر گوهریان رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان و ایده پرداز طرح «عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه» هم در ادامه این نشست به 4 چالش اساسی در رشد سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: نزدیک 100 سال است که سرمایه گذاری در ایران با 4 چالش اسای روبرو است: 1- کوتاه بودن عمر سازمان های کار آفرین ایرانی 2- چالش تامین سرمایه کلان برای طرح های کار آفرینی 3- چالش رقابت و عدم همکاری و 4- چالش فوبیای شفافیت و فرابورس ایران و به خصوص بازار SME  جواب قانع کننده ای برای هر 4 چالش دارد و اصلا برای رفع این 4 چالش ایجاد شد. فرابورس یک شرکت دولتی نیست بلکه یک شرکت عام خصوصی با اهداف خصوصی است که توسط باهوش ترین افراد و مدیران مالی درجه یک  دانشگاهی کشور  شکل گرفته است و از سال 92 تا سال 95 3 سال روی این بازار کار علمی با هوش ریاضی انجام شده است و جمله معاون علمی رئیس جمهور در افتتاحیه این بازار یک جمله کلیدی بود که گفتند: اقتصاد ایران از الان شروع شد.

گوهریان در خاتمه به چگونگی طرح «عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه» پرداخت و افزود: اینکه این طرح چگونه کار می کند باید بگویم اجرای این طرح در 4 مرحله اجرا می شود که این مرحله عبارتند از:

  1. شناسایی شرکت های کارآفرین واقعی با رای اجماع کارگروه تسهیل ویژه
  2. طراحی برنامه اصلاحات حقوقی، مدیریتی و مالی
  3. تسهیل حداکثری دولتی
  4. قبول تعهدات طرح توسط شرکت

و شرکت ها برای دریافت اطلاعات کامل می توانند به سایت www.karafarini-esf.ir  مراجعه کنند.

در خاتمه این نشست پنل پرسش و پاسخ با حضور دکتر قاضی عسگر، دکتر غلامعلی پور، خانم اسدی مدیر تامین مالی و سرمایه گذاری سازمان های کوچک و شهرک ههای صنعتی ایران، آقای کامران کلانی مدیر کل کار و رفاه اجتماعی، آقای شیرازی مدیر فرابورس استان اصفهان، رضای چینی نماینده کانون کارفرمایان و خانه صمت اصفهان، آقای متقی کارشناس ارشد بازار سرمایه برگزار شد و به سوالات خبرنگاران و کارآفرینان پیرامون این طرح پاسخ داده شد.

عناوین برگزیده