تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۳۴۷۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

میزان ضایعات تولید در بخش معادن بسیار زیاد است/ پرداخت ۶ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به استان مرکزی

می متالز - سلیمی گفت: میزان ضایعات تولید در بخش معادن بسیار زیاد است که اسراف منابع ارزشمند ملی است و باید ساز و کاری صورت بگیرد تا ضایعات معادن به حداقل برسد.
میزان ضایعات تولید در بخش معادن بسیار زیاد است/ پرداخت ۶ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به استان مرکزی

به گزارش می متالز، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس عصر یکشنبه در جلسه شورای معادن استان مرکزی که در فرمانداری شهرستان محلات برگزار شد، گفت: سازوکار روشن و منطقی برای تأمین سنگ خام واحدهای فرآوری سنگ باید مشخص شود و در این شرایط باید ظرفیت خالی واحدهای سنگ‌بری را فعال کرد.

سلیمی اظهار کرد: نیاز است شیوه نامه مشخصی تدوین و تهیه شود تا وضعیت تأمین سنگ خام واحدهای فرآوری سنگ یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد:حقوق دولتی در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۵ درصد آن به منطقه نیامده است؛امسال این حقوق دولتی ۲۴ میلیارد تومان است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس گفت: امسال ۶ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به استان مرکزی پرداخت شده است.

سلیمی افزود: سازمان محیط زیست اعلام کرده است که معادن سنگ محلات آلاینده هستند، بر اساس قانون در صورت آلاینده بودن معادن یک درصد از فروش معادن باید به منطقه بازگردد که این میزان از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن بیشتر است و منابع متشابهی است که دست مسئولین اجرایی را برای انجام کارهای عمرانی و زیرساخت‌های منطقه باز می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و کمبود بودجه ای که وجود دارد، معادن غیرفعال در منطقه مورد بررسی قرار گیرد و درصورت رفع مشکل بتواند فعال شود.

سلیمی یادآور شد: منابع طبیعی ۵ هزار هکتار پهنه در منطقه را آزاد کرده است، مناطق کم بارش و دارای پوشش گیاهی کمتر هنوز آزاد نشده است؛ شرایط کشور شرایط سختی است و زمانی که ما نمی توانیم نفت بفروشیم باید از طریق معادن جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری در بخش معادن سازوکار مشخصی ندارد گفت: باید مشخص شود روند قیمت گذاری به چه صورت است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: میزان ضایعات تولید در بخش معادن بسیار زیاد است که اسراف منابع ارزشمند ملی است و باید ساز و کاری صورت بگیرد تا ضایعات معادن به حداقل برسد.

عناوین برگزیده