تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۳۴۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۲۸ درصدی سود «فاما»

می متالز - شرکت صنعتی آما در سه ماهه منتهی به خرداد 99 توانست به ازای هر سهم 220 ریال محقق سازد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 28 درصد افزایش داشته است.
افزایش ۲۸ درصدی سود «فاما»

به گزارش می متالز، تولیدات شرکت عمدتا وابسته به تقاضای بازار است به‌نحوی‌که افزایش تقاضا موجب جهش تولید در فصل تابستان شد. در سنوات گذشته میزان تولید الکترود جوشکاری شرکت، به‌طور متوسط در سطح ۶۰-۷۰ درصد ظرفیت بوده است، اما در ماه‌های اخیر این عدد به سطح ظرفیت اسمی رسیده است. در شهریورماه رکورد تولید الکترود جوشکاری شکسته شد و میزان تولید آن به ۱۶۵۱ تن رسید.

شایان ذکر است که افت تولید در فصل بهار عمدتا متاثر از تعطیلات نوروز، شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی کشور بوده است.

روند تولید الکترود جوشکاری تن

نکته قابل توجه دیگر جهش نرخ فروش شرکت در گزارش‌های ماهانه است. افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش تقاضا در بازار مصرف موجب شده که قیمت فروش محصولات افزایش قابل توجهی داشته باشد. در صورت تداوم قیمت فعلی دلار، قیمت الکترود نیز می‌تواند سطوح فعلی قیمت را حفظ کند.

روند ماهانه قیمت الکترود جوشکاری (ریال/تن)

حدود ۷۰% از بهای تمام شده به مواد مستقیم مصرفی اختصاص دارد. با توجه به همبستگی مواد اولیه مصرفی با نرخ فولاد، می‌توان گفت به‌طورکلی نرخ مواد اولیه مصرفی شرکت عمدتا متاثر از نرخ ارز، قیمت فولاد و وضعیت کلی بازار با توجه به حضور رقبا است. لازم به ذکر است که ۳۰ درصد از مواد مصرفی شرکت وارداتی است و به‌طور مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد.

در دیدگاه تحلیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها همگام با تغییرات دلار، از نرخ دلاری محصولات و مواد اولیه مصرفی استفاده شده است، نرخ دلار نیز ۲۱.۶ هزار تومان برای ۹ ماهه سال جاری و ۳۰ هزار تومان برای ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این فرض شده است در ۶ ماه باقی‌مانده میزان تولید به ظرفیت، مشابه آنچه در فصل تابستان رخ داد، باشد.

تحلیل حساسیت سود ۱۴۰۰

چشم‌انداز صنعت

اگرچه در رابطه با تولید و مصرف ملزومات جوشکاری در ایران آمار قابل استنادی در دسترس نیست، اما با توجه به سهم حدودی ۲-۴ درصدی فلز جوش در سازه‌های فولادی و مصرف حدود ۶.۱۹ میلیون تنی محصولات فولادی در ایران، می‌توان گفت در صنایع گوناگون ایران ۵۸۸ هزار تن فلز جوش رسوب داده شده است.

تعدادی از شرکت‌های فعال در این صنعت به تولید مواد مصرفی جوشکاری و برخی دیگر به واردات و فروش این مواد اشتغال دارند. شرکت‌های صنعتی آما، کیا الکترود شرق، الکترود یزد، الکترود میکا، الکترود پارس و الکترود شیراز از جمله تولیدکنندگان مطرح در این حوزه هستند. از بین شرکت‌های فوق تنها صنعتی آما و الکترود شرق در بازار سرمایه حضور دارند. بررسی صورت مالی این دو شرکت حاکی از آن است که فاما عملکرد سود و زیانی به مراتب بهتری نسبت به کیا دارد.

خریداران چه می‌گویند:

رشد قیمت محصول؛

افزایش مقدار تولید؛

عملکرد مناسب در ۶ ماهه و احتمال تحقق سود ۷۰-۸۰ تومانی؛

افزایش سرمایه ۶۶ درصدی از محل سود انباشته.

فروشندگان چه می‌گویند:

احتمال کاهش تولید نسبت به سقف تولید در شهریورماه,

وجود مشکلات احتمالی در نقدینگی به دلیل رشد مواد اولیه و متعاقبا افزایش هزینه مالی.

درباره شرکت

گروه صنعتی آما در صنعت محصولات جوشکاری فعالیت می‌کند و در بورس اوراق بهادار تهران در صنعت محصولات فلزی فابریکی و فعالیت‌های خدماتی فلزکاری طبقه‌بندی شده است. به دلیل عدم حضور بسیاری از شرکت‌ها فعال این صنعت در بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعات شرکت‌های یاد شده در دسترس و قابل اتکا نیست. لیکن بر مبنای تحقیقات بازار انجام شده، بخش عمدهای از بازار داخلی محصولات در اختیار صنعتی آما قرار دارد. تولیدات شرکت در کلیه پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، آب‌رسانی، اتصال لوله‌های گاز، پروژه‌های تولید برق آبی، گازی و… استفاده می‌شود.

تاسیس شرکت گروه صنعتی سپاهان

شرکت صنعتی آما در تاریخ ۰۱/۰۹/۱۳۳۸ به‌صورت شرکت با مسئولیت محدود تاسیس و طی شماره ۷۰۶۳ مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۳۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ ۲۴/۰۱/۱۳۳۹ به شرکت سهامی خاص تبدیل و در تاریخ ۲۳/۰۳/۱۳۵۲ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۰۴/۱۲/۱۳۵۴ به عنوان اولین شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع شرکت عبارت است از:

الف. موضوعات اصلی: ایجاد یک یا چند کارخانه برای تولید محصولات صنعت جوشکاری در شهر تهران و یا هر یک از شهرهای دیگر ایران. تهیه و وارد کردن مواد و ملزومات اعم از ماشین‌آلات یا مواد اولیه و… که برای کار و تولیدات کارخانه‌ها لازم باشد. فروش و صدور محصولات کارخانه‌ها و بازخرید آنها.

ب. موضوعات فرعی: انجام هر نوع امور بازرگانی دیگر که مربوط به موضوع شرکت و عملیات جوشکاری باشد. مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و یا خرید سهام آنها.

سهامداران

وضعیت سهامداران عمده شرکت به شرح جدول زیر است:

از ابتدای مهر تاکنون شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه مسکن، با خرید سهام این شرکت درصد مالکیت خود را افزایش دادند.

عناوین برگزیده