به گزارش می متالز، سیده فاطمه مقیمی با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بینالمللی سنگ آهن ایران در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری افزود: به نظر بنده کار روی صادرات سنگ آهن یک موضوع است اما اینکه ارزش افزوده برای این ماده معدنی ایجاد شود، بحث دیگری است که میتواند در حوزه صادرات ارزآوری بیشتری داشته باشد. به نظر بنده این موضوع یکی از مسائلی است که همه دستاندرکاران به آن توجه ویژه دارند و بهتر است در پنجمین همایش بینالمللی سنگ آهن ایران به آن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای حمل و نقل در بخشهای عمومی و به صورت خاص دارای ویژگی کمبود و یا کسری بهروزرسانی در تعداد ناوگان مربوطه است، عنوان کرد: این موضوع تنها شامل حمل و نقل مواد خام معدنی از جمله سنگ آهن نمیشود. اگر به دنبال توسعه و در مسیر دستیابی به اهداف در حرکت هستیم باید جوانب مختلف را در نظر گرفت. ضریب قابل توجهی از قیمت تحویل کالای سنگ آهن به مقصد، مربوط به حمل و نقل است. در واقع زیرساخت بطورکلی دارای معضل است به ویژه در برخی محصولات که قیمت محصول پایین بوده و ضریب نقش آفرینی بخش حمل و نقل در قیمت تمام شده آن کالا اثرگذار است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: این موضوع هم شامل حال سنگ آهن میشود. بنابراین اگر قرار باشد رقابت انجام شده و قیمت تمام شده برای عرضه به بازارهای دیگر را کاهش دهیم نیازمند آن هستیم تا بخش حمل و نقل را قویتر از گذشته کنیم. در این باره یکی از موارد آن است که در بخش حمل جادهای، کامیونها را ترمیم یا نوسازی کنیم و یا اینکه بتوانیم ریل را تا پایگاه معادنی که استخراج سنگ آهن را انجام میدهند داشته باشیم زیرا ریل قیمت مناسبتری برای حمل و نقل مواد معدنی دارد و در کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت رقابت تاثیرگذار خواهد بود.
مقیمی خاطرنشان کرد: در بخش ریل بخش عمده یعنی ریل و زمین متعلق به دولت است، حتی اگر بخش خصوصی سرمایهگذاری کند که این کار نیز انجام شده، برای استفاده در بخش معدن نیازمند آن است که همه مسیر را برای جابه جایی مواد وجود داشته باشد. اما در بخش کامیون نیز، در حوزه سنگ آهن با توجه به حمل غیر بستهبندی شده محصول نیازمند نوع ویژهای از کامیونها است که باید به مقدار عرضه و تقاضا کامیون به تعداد کافی در اختیار داشته باشند.
او در پاسخ به این سوال که در زمینه حمل ریلی مهمترین موضوعی که باید آنرا در اولویت قرار دهد، چیست؟ توضیح داد: مدت زمان خط سیر واگنها باید سریع شود. از سوی دیگر منظم بودن وجود کانتینرهای قابل باربری نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در اولویت باشد تا کالا به موقع در اختیار مشتری قرار گیرد. از سوی دیگر اگر راه آهن تعرفههای مناسبتری را برای حمل ریلی ارائه دهد، بخش خصوصی میتواند بارگذاری بیشتری را داشته باشد.