تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۳۵۳۳۸
سرویس خبر : زمین شناسی
مطالعات مخاطراتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نشان داده است:

متوسط ۱۸ سانتی‌متر فرونشست سالیانه در دشت‌های ارزوئیه استان کرمان

می متالز - بر اساس مطالعات انجام شده توسط اداره کل زمین­‌شناسی کرمان، میزان فرونشست در بخش­‌هایی از دشت ارزوئیه بیش از 18 سانتی­متر در سال گذشته بوده است.
متوسط ۱۸ سانتی‌متر فرونشست سالیانه در دشت‌های ارزوئیه استان کرمان

مطالعات مخاطراتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نشان داده است: متوسط ۱۸ سانتی‌متر فرونشست سالیانه در دشت‌های ارزوئیه استان کرمان

به گزارش می متالز، در جهت اجرای مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، گروهی از مدیران استان کرمان به سرپرستی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان به شهرستان ارزوئیه این استان سفر کردند.

بنا به این گزارش  در این سفر که به منظور بازدید میدانی از طرح­‌های در دست اجرای مسکن روستایی، جاده­‌های در معرض خطر سیلاب و بررسی وضعیت فرونشست زمین و درزه و شکاف­‌های ناشی از فرونشست در دشت ارزوئیه انجام شد، علی رشیدی مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان با تشریح وضعیت زمین‌شناسی منطقه، از زمین­‌لرزه، فرونشست و سیلاب به عنوان مهم‌­ترین مخاطرات زمین­‌شناختی که این شهرستان را تهدید می‌کند نام برد و سابقه بروز اولین نشانه­‌های فرونشست در دشت ارزوئیه و بررسی­‌های سازمان زمین­‌شناسی در این زمینه را بیش از 15 سال قبل عنوان کرد.

 نیز دشت ارزوئیه یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد کشاورزی در استان کرمان است که به انبار غله استان معروف بوده و حدود 43 هزار هکتار زمین زیر کشت دارد. از این میزان تاکنون 13 هزار هکتار به سیستم­‌های آبیاری مکانیزه مجهز گردیده و قطعات کوچک زمین و خرده مالکین، مشکل بزرگ در راه گسترش سیستم­‌های نوین آبیاری در منطقه به حساب می‌آید. همه­‌ آب مورد نیاز کشاورزی منطقه با برداشت از منابع آب زیرزمینی تامین شده  و بر اساس آمار رسمی میزان برداشت سالیانه از آبخوان­‌های منطقه حدود 355 میلیون مترمکعب است.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط اداره کل زمین­‌شناسی کرمان، میزان فرونشست در بخش­‌هایی از دشت ارزوئیه بیش از 18 سانتی­متر در سال گذشته بوده است.

عناوین برگزیده