تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۳۵۳۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در جلسه رای اعتماد وزیر صنعت، معدن و تجارت چه گذشت

می متالز - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه 8 مهر ماه) با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و نهایتا علیرضا رزم حسینی با رای اکثریت نمایندگان مردم سکان این وزارت خانه را در دست گرفت.
در جلسه رای اعتماد وزیر صنعت، معدن و تجارت چه گذشت

رزم حسینی

به گزارش می متالز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 8 مهر ماه) با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.حسن روحانی ترجیح داده بود در این جلسه حضور نداشته باشد و اسحاق جهانگیری معاون اولش به جای او در مجلس حضور داشته باشد. موضوعی که به مذاق برخی از نمایندگان خوش نیامد.همچنین در جلسه امروز سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور ددر صحن علنی مجلس حضور داشتند.

 

ارزیابی مثبت کمیسیون صنعت، معدن و تجارت

برای رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی، ابتدا حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را در خصوص برنامه ها و صلاحیت های رزم حسینی قرائت کرد و گفت: در مجموع صلاحیت رزم حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید کمیسیون قرار گرفته است. وی در ادامه و با نظر مثبت، نکات و پیشنهادهایی را از سوی کمیسون مطرح کرد.

البته برخی از جمله سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در تذکری این گزارش را غیر شفاف دانست و گفت: این گزارش صرفا یک گزارش تحلیلی است؛ اما رئیس مجلس آن را رد کرد و گزارش را شفاف دانست.

 

صحبت موافقان و مخالفان 

نوبت به صحبت های دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف رسید و احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه و حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین و پیشوا در موافقت از وزیر پیشنهادی و محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی هرکدام 15 دقیقه صحبت کردند.

 

رزم حسینی شهید زنده هدیه حاج قاسم به مشهد بود

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در موافقت از رزم حسینی عملکرد او در استانداری خراسان رضوی را ملاک ارزیابی قرار داد و او را دارای روحیه جهادی، تعامل گرا، حر و آزاده، شخصیتی مستقل و با نگاه کارشناسی همراه با تعامل معرفی کرد و گفت: گزینه پیشنهادی وزارت صمت دارای نگاه توسعه گرا است و همواره منتقد سیاست های غلط اقتصادی دولت بوده است در واقع وی وزیر و مدیر دولتی نیست بلکه وزیر و مدیر حاکمیتی است.

ارکانی از لقب شهید زنده و خط شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم حسینی خبر داد و در نقل قولی از آیت الله علم الهدی گفت: حاج قاسم به آیت االلهعلم الهدی گفته رزم حسینی هدیه بنده به شماست. چطورر برخی عنوان می کنند وی ضعیف است از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرده ضعیف نبوده، چطور زمانی که جانباز شده و حتی استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس به این نکته هم اشاره کرد که دو تابعیتی بودن رزم حسینی تائید نشده است و هیات تحقیق از مدیران دوتابعیتی نیز این موضوع را تائید نکرده است.

 

برنامه‌های مناسب برای برون رفت از مشکلات کنونی

نوش آبادی نماینده وارمین هم به بررسی‌های انجام شده و نظرات مثبت کمیسیون صنایع و معادن  اشاره کرد و گفت: با توجه به تجارب ارزنده رزم حسینی و فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و همچنین نقش برجسته ایشان در حوزه عملیاتی و دفاعی به ویژه نقش قائم مقامی در کنار شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس، داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صمت از مشکلات کنونی به ایشان رأی اعتماد می‌دهم و از نمایندگان مجلس انتظار دارم با حمایت از ایشان وزارت صمت را از بلاتکلیفی نجات دهند؛ همچنین از مخالفان تقاضا دارم با حفظ حرمت و رعایت اخلاق اسلامی از اظهارنظراتی که موجب وهن مجلس است پرهیز کنند و با رعایت عدالت و اخلاق صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

 

تحصیلات وزیر پیشنهادی در حد لیسانس است

مهرداد ویس کرمی اما در مخالفت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی در حد لیسانس است و برازنده کشوری که این حجم از افراد تحصیل کرده نیست که ناخدایی را به کسی بسپارد که به علم روز و پژوهش تسلط ندارد. همچنین وزیر کسی است که بار را به دوش می کشد، باری که در حال حاضر باید به دوش بکشید، سنگین است و دلبستگی به برجام و وعده های پوچ نیز به آن اضافه شده است.

ویس کرمی در صحبت هایش به فعالیت رزم حسینی در واردات خودروهای سنگین و عدم تجربه کاری مرتبط با وزارت صنایع را محور صحبت هایش قرار داد و گفت: رزم حسینی باید توضیح دهید آیا صحت دارد دخترش شهروند کانادا است و در برخی از شرکت های اقماری به عنوان هیات مدیره دارای سمت است؟ آیا صحت دارد مجوز اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری دارید؟

وی همچنین گفت: گمان می کنم این مجلس به شما رأی اعتماد می دهد، اما بدانید ایران به چند استان خلاصه نمی شود. مردم لرستان حق زیادی به گردن شما دارند و خواستار تحول اساسی در مدیریت استان هستند، درغیر این صورت به آنها ظلم کرده اید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اگر مجلس به شما رأی اعتماد دهد، از باب رعایت مصلحت است، ادامه داد: مجلس یازدهم دغدغه حل مشکل صنعت، معیشت، بازار و خصوصاً بازار خودرو را دارد. غیبت رئیس جمهور را نیز حمل بر شرمندگی از مردم و نمایندگان می کنم و خرده ای به وی نمی گیریم، هر چند خلاف قانون اساسی عمل کرده است و درخصوص شما به دیده عدل و انصاف عمل می کنیم. اما شما هم خون مقدس حاج قاسم که به وسعت جهان هستی رنگین است را در این امور جزئی هزینه نکنید و برای اثبات یا رد خودتان به چنین خونی متوسل نشوید که خون شهید لغزنده است و زمین می خورید.

 

رزم حسینی مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور را ندارد

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در  مخالفت با رزم‌حسینی  به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به عدم مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور اشاره کرد و گفت: رزم‌حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشت، کارهای مشکوک زیادی را انجام داده است که باید در این رابطه توضیح دهد. به طور مثال برای یک شرکت صوری که فقط یک سوله ساخته تسهیلات ده‌ها میلیاردی و میلیون یورویی گرفته است و پس از آن همان شرکت صوری و ناقص را به یک شرکت دولتی با قیمت بالا فروخته است و متأسفانه بعد از مدتی آن شرکت اعلام ورشکستگی کرد حال این فعالیت و اقدامات چه خاصیت و فایده‌ای برای کشور ما داشته است؟

فرهنگی به فعالیت های خارج از کشور رزم حسینی اشاره کرد و گفت: یکی از ابهامات در رابطه با سوابق رزم حسینی این است که چرا وی از کشور خارج شد، چرا مدت طولانی در کشورهایی که تروریست‌ها و غارتگران و فراریان کشور در آن پناه گرفته‌اند، حضور داشته و کار واردات به کشور ما را انجام می‌داد. واردات ماشین‌آلات دست دوم به وفور و از طرق مختلف به داخل کشور تنها سابقه‌ای که از ایشان مطرح می‌شود که آسیب جدی به بخش تولید زد و رزم حسینی چه سابقه دیگری در صنعت، معدن و بازرگانی داشته است.

نماینده مردم تبریز در ادامه گفت: مسائل مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت موضوعاتی مثل ذخایر استراتژیک و خرید تضمینی است و وزیر باید ادراک و اشراف لازم در این زمینه داشته باشد، نه اینکه بتواند اختلافات میان مسوولان در یک استان را حل کند البته این مسائل به عنوان نکات مثبت برای یک مدیر میانی محسوب می شود و خوب است نه برای مدیری که قرار است در سطح وزارت فعالیت کند. من پشت این تریبون اعلام می‌کنم که با وزارت ایشان کالای اساسی توزیع نخواهد شد و ذخایر استراتژیک لازم برای این بخش را نمی‌تواند فراهم کند و قطعا این مشکلات را به گردن تحریم ها و مسائل اقتصادی می‌اندازد.

در ادامه روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دو نماینده دیگر از جمله علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد و عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهرهم در موافقت از رزم حسینی صحبت کردند و بالاخره نوبت به رزم حسینی رسید تا از برنامه های خود دفاع کند.

 

صحبت های وزیر پیشنهادی

رزم حسینی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا به برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه کرده‌ام که تأمین کالاهای اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آنها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است چرا که امروز ما شرمنده مردم هستیم، سفره مردم خالی و خالی‌تر شده، مردمی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌های ما همکاری با همه دستگاه‌ها به ویژه بانک مرکزی برای تأمین کالاهای اساسی مردم است.

رزم حسینی در ادامه به تنظیم بازارو شناسایی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار، اصلاح شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق، استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی و احیای واحدهای تعطیل شده، تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های حوزه صنعت است و ما به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان و حمایت از کارآفرینان هستیم.

 

تکمیل زنجیره فولاد

وزیر پیشنهادی صمت به برنامه‌های خود در حوزه فولاد پرداخت و افزود: تکمیل زنجیره فولاد بر اساس ظرفیت‌های موجود، استخراج و بهبود فضای معادن و مقابله با گرانی فولاد که مورد توجه نمایندگان نیز بود از دیگر موضوعاتی است که با همکاری کمیسیون صنایع پیگیری خواهم کرد.

وی صنعت انحصاری خوردرو پرداخت و گفت: قیمت تمام شده خودرو بالاست و قطعات در داخل کشور تولید نمی شوند و بخشی از علت گرانی خودرو به دلیل قیمت تمام شده با ارز آزاد است؛ در این رابطه طرحی را داریم که چنانچه نمایندگان رأی اعتماد دادند، با همکاری کمیسیون صنایع و معادن آن را تعیین تکلیف و اعلام خواهیم کرد.

 

فعال کردن معادن راکد

رزم حسینی از میزان اکتشاف حوزه معادن گلایه کرد وگفت: اکتشاف حوزه معادن تنها 10 درصد است و باید در این حوزه غربالگری انجام شود و یکی از برنامه های وزارت صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده در حوزه معدن است. چرا که با فعال کردن معادن راکد غیرفعال فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می شود، البته رهاسازی معادن حبس شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا این معادن سال هاست در دست رانتخوارانی است که با آنها پولشویی می کنند و قانون اجازه برخورد با آنها را داده است.

 

سرفصل برنامه های رزم حسینی

توسعه صادرات به کشورهای همسایه، جلوگیری از واردات کالاهایی غیرضروری، برگزاری نمایشگاه ها در بازارهای منطقه ای، حذف امضاهای طلایی و مبارزه با فساد و رانت، هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت جهاد و اقتصاد، تعامل با بخش خصوصی کارآمد، تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها، استفاده از جوانان باتجربه در شبکه مدیریت وزارت صمت، شفافیت در وزارتخانه، الکترونیک شدن امورف حمایت و تقویت بخش خصوصی از دیگر سرفصل هایی بود که رزم حسینی در ارائه برنامه‌های خود برای وزارت صمت به آن پرداخت.

 

رای اعتماد با اکثریت آراء

نهایتا نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت با 175 رای موافق، 80 مخالف و 9 رای ممتنع به علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

 

توصیه های قالیباف

همچنین محمدباقر قالیباف پس از اعلام نتیجه رأی اعتماد مجلس به علیرضا رزم حسینی برای تصدی وزارت صمت گفت: کابینه دولت تکمیل شد و در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حل مشکلات مردم تلاش کند. امیدواریم دولت و وزیر جدید بتوانند پاسخگوی باری باشند که مجلس شورای اسلامی بر دوش‌شان گذاشته است و  بتواند در حد توان مشکلات را با کمک مجلس حل کند و وضعیت این بخش را سامان دهی کند.

عناوین برگزیده