به گزارش می متالز، سعید زرندی در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی عجیب و بیثباتی قیمت خودرو گفت: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمامشدهای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در بررسی مشخص میشود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو میشود افزایش قیمت رخ داده است، هر چند این همه ماجرا نیست. خیلی از قطعات خودرو متاثر از قیمت جهانی است.وی درباره اینکه چرا میگوییم خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متاثر از قیمت ارز است، افزود: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پُر تیراژ بین هزار تا ۲ هزار دلار وابستگی دارند، میشود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹درصد نسبت مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارکینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هرچند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فضای تقاضا عجیب است، خبر دارم در آخرین قرعهکشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و ۹۰۰هزار نفر شرکت کردند، همین نشان میدهد نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هرچند قیمتهای دولتی رانتهایی را ایجاد کرده تا یکشبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب میشود همه بخواهند در این بازار سرمایهگذاری کنند. در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی بر آن اعمال میشود.وی ادامه داد: در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یکشبه وجود دارد چون باید زحمت بکشی و پول دربیاوری. اگر امروز سود خریدتان چندبرابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث میشود که هرکسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعفهایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمیشود پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواستتان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید اینطور نیست و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایهدارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.زرندی درباره راهکار واردات خودرو برای مهار قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: در شرایط ایدهآل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راهها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید، این راهکار بیاثر است. کشوری که سختترین تحریمها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمیکند هرچند در بحث واردات هنور جمعبندی مشخصی صورت نگرفته است. اگر شرایط ارزی بهتر بود میشد؛ اما نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.وی خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو ۵میلیارد دلار قطعات منفصله واردات داریم که در سالهای مختلف کم شده و این رقم در اوایل سال ۱۳۹۸ به ۳۲۸۰ دلار رسیده است، بنابراین هدفگذاری کردیم تا مابقی را در جای ضروری دیگری هزینه کنیم. در واقع هرکاری که منجر به ارزآوری یا خروج ارز کمتری از کشور شود را حمایت میکنیم.