تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۱۳۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی :

حمایت از کالای ایرانی به معنای خرید کالای بی کیفیت و گران نیست

می متالز - با پایان ایام تعطیلی نوروز، نخستین روزهای سال کاری با شعار " حمایت از کالای ایرانی " آغاز شد. این در حالی است که طی سال های پیش نیز محتوای اصلی شعار سال در اصل همین مضمون را داشت. حمایت از کالای ایرانی همان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.
حمایت از کالای ایرانی به معنای خرید کالای بی کیفیت و گران نیست

به گزارش می متالز، گرچه طی سال گذشته عوامل داخلی و خارجی فراوانی عرصه را برای بخش واقعی تولید تنگ کرد، اما با آغاز سال 97 و رهنمودهای مقام معظم رهبری خطاب به مردم در راستای حمایت از کالای ایرانی می توان امیدوار بود تولیدکنندگان در مقام رقابت با کالاهای وارداتی سال خوبی را پیش رو داشته باشند.

گرچه مخاطب اصلی پیام مقام معظم رهبری مردم بودند، اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که طی سال های پیش مسئولان و فعالان اقتصادی مخاطب اصلی رهنمودهای ایشان بوده و در راستای اجرای شعار امسال باید بسترهای لازم را برای جلب رضایت مصرف کننده و مردم فراهم آورده باشند. عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد در رابطه با پیش نیازهای اجرای شعار سال نخستین اقدام را بهبود فضای کسب و کار دانسته و گفت: بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمرین مباحث برای اجرای شعار سال " حمایت از کالای ایرانی " است. اینکه پول ها به سمت بخش های مولد و واقعی اقتصاد هدایت شده و سرمایه گذاری در بخش واقعی تولید را افزایش دهد.

وی در ادامه با اشاره به اشکالات اساسی در فضای کسب و کار بخش تولید گفت: اگر ما بخواهیم اشتغال داشته و توانایی تولید کالای رقابتی برای عرضه در بازارهای جهانی داشته باشیم در اولین گام باید با اصلاح فضای کسب و کار جذب سرمایه را در بخش تولید تقویت کنیم. سرمایه گذاران باید با اعتماد به این فضای کسب و کار سرمایه های خود را به بخش تولید وارد کرده و با این انباشت سرمایه تولید کالای باکیفیت و رقابتی به معنای واقعی آغاز شود. ما نیازمند آرامش و ثبات اقتصادی هستیم این نوسانات ارزی جرات را از سرمایه گذار می گیرد و نمی تواند با رضایت و اعتماد سرمایه گذاری در بخش تولید داشته باشد.

آرگون با اشاره به کلیشه ای و تکراری شدن موضوع بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد: بهبود فضای کسب و کار تبدیل به شعار تکراری شده است که برای آن همایش ها و سخنرانی های فراوانی انجام شده است. امسال دیگر باید از کلی گویی حذر کرده و در سریعترین حالت ممکن با انسجام و سرعت و دقت این اقدام را را انجام دهیم. اینطور نباشد که شش ماه اول سال را به حرف زدن و تئوری پردازی برای تبیین روش های بهبود فضای کسب و کار هدر دهیم. از این سخنرانی ها هیچ سودی عاید تولیدکننده و کالای ایرانی نمی شود.

وی افزود: ما اگر بخواهیم به طور واقعی روی تحولات مثبت فضای کسب و کار اقدام کنیم باید از کارهای تکراری پرهیز کنیم. به اندازه کافی درباره بهبود فضای کسب و کار اظهار نظر داشته ایم اما اگر بخواهیم گام به گام به سمت آن برویم شاخص های مختلفی را باید در نظر بگیریم. رفع قوانین زاید، اصلاح قوانین موجود، تسهیل انجام امور، حمایت های مالیاتی، مشوق ها، تامین مالی، کاهش نرخ سود و ....ایجاد روابط بین المللی، حمایت های مالی و پولی و .... اینها گام های اساسی برای بهبود فضای کسب و کار است.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: در وهله بعد باید روی کالاهایی که مزیت های رقابتی و صادراتی دارند سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. این که ما هر کالایی تولید نکنیم گام اصلی برای جلب اعتماد مردم به کالای ایرانی است. حمایت از کالای ایران بدان معنا نیست که مصرف کننده داخلی هر کالای بنجل و بی کیفیتی را بخرد. حمایت از کالای ایرانی تنها خریدن آن با هر کیفیت و قیمت گران نیست. کالای ایرانی باید توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد . ورود به بازارهای جهانی و به روز بودن تکنولوژی و رقابت در بازارهای صادراتی برای کالای ایرانی مهمترین اهداف است.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در بحث حمایت از کالای ایرانی یک بخش یا نهاد موظف نیست. مردم به عنوان مصرف کننده، تولید کننده با رعایت استانداردها و بالا بردن کیفیت و رقابتی کردن محصولات و دولت با حمایت از تولید هر یک نقش مهمی برعهده دارند. مجلس با قوانین و مصوبات، دولت با سیاست های پولی و مالی و سایر بخش ها نیز هر یک به تناسب نقش خود در تولید باید این حمایت را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

وی ادامه داد: ما باید ابتدا باید بستر لازم برای جلب اعتماد عمومی به کالای تولید داخل را فراهم کنیم . ابتدا باید آسیب شناسی کنیم که مشخص شود اشکال کارهای قبل ما چه بوده است. البته این آسیب شناسی هم نباید تا پایان سال طول بکشد و هزاران همایش و سخنرانی و گردهمایی برای آن برگزار کنیم . متاسفانه ما بیشتر از آنکه اقدام کنیم حرف میزنیم و همین حرف زدن فرصت ها را از بین می برد. از صدر تا ذیل شعار و کلی گویی و همایش و سخنرانی را دوست داریم اما در عمل خیلی خروجی خاصی نداریم. باید در یک بازه زمانی کوتاه و با انسجام و یکپارچگی عمومی این آسیب شناسی را انجام دهیم. پس از آن تقسیم بندی وظایف و اهداف را تبیین کنیم. اقدام بر اساس این برنامه ها قطعا می تواند تدام داشته و طی سال های دیگرهم همین شعار را عملی کنیم. ما باید همیشه از کالای ایرانی حمایت کنیم . آرگون با تاکید بر تقویت تولید کالاهایی با مزیت های صادراتی گفت: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که لزوما نباید همه کالاهای نیاز داخل را تولید کنیم من تاکید می کنم بر این نکته که اگر در تولید برخی اقلام و کالاها مزیت های رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی داریم تمرکز را روی تقویت تولید آن بخش بگذاریم و اگر نیاز به وارد کردن برخی اقلام داشتیم اشکالی ندارد. شاید تولید برخی محصولات هزینه های بالاتری داشته باشد و وارد کردن آن کالاها می تواند به تقویت بخش تولید محصولات صادراتی کمک کند.

عناوین برگزیده