تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۱۳۶۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بانک‌های ورشکسته را ادغام نمی کنیم

می متالز - بازار پولی در ایران یکی از مهمترین بازارهای تامین مالی درکشور به شمار رفته و بیش از 80 درصد تامین مالی در بانک‌ها و موسسات اعتباری انجام می‌شود. سیستم بانکی در سال 96 با تمام فراز و نشیب‌های خود و تلاطم‌های بازار ارز به پایان رسید .
بانک‌های ورشکسته را ادغام نمی کنیم

به گزارش  می متالز، یکی از مهمترین موضوعاتی که در روزهای پایانی سال 96 توسط مسئولان بانک مرکزی مطرح شد، ادغام موسسه اعتباری ثامن و بانک مهراقتصاد بود.

فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در این خصوص گفته بود: انصار به عنوان بانک عامل این ادغام در نظر گرفته شده است و با این ادغام شاهد بانک‌های با سلامت و با ثبات تری خواهیم بود . بانک جدید از بهار سال آینده شروع به فعالیت خواهد کرد و سهامداران و سپرده گذاران این موسسه نگران نباشند  واین توافق بین نیروهای مسلح انجام شده و هم اکنون درحال مراحل اجرایی آن هستیم. امیدواریم در بهار سال آینده ادغام را نهایی کنیم.

در خصوص موضوع ادغام بانک‌ها در سال جدید ، به سراغ عزت اله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  رفته و نظر این نماینده مجلس را جویا شدیم .یوسفیان ملا معتقد است باید ادغام بانک‌ها را به فال نیک بگیریم اما بدانیم که ادغام پایان کار نیست و اگر ادغام  بانک‌ها به صورت حساب شده و دقیق انجام شود، محاسن آن  به مراتب بیش از معایب آن خواهد بود.

عزت اله یوسفیان ملا گفت: با ادغام بانک‌ها معضلات سیستم بانکی از جمله موسسات غیرمجاز و آنچه که اکنون در کف خیابان‌ها مشاهده می شود و همچنین مشکلات بخش تولید و اشتغال برطرف نمی شود و می توان اذعان داشت  ادغام بانک‌ها به طور کامل برطرف کننده مشکلات نظام بانکی نیست .

وی در ادامه با اشاره به فواید ادغام بانک‌ها افزود: دراین شرایط نظارت بر امور بانکداری بیشتر شده و بانک‌ها راحت تر فعالیت کرده و از مشکلات آن‌ها کاسته می شود. اما در صورتی که نظارت کافی صورت نگیرد، شرایط برای سیستم بانکی به مراتب سخت تر از قبل خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هدف از ادغام، نظارت بیشتر بر بانک‌ها است، تصریح کرد: تجربه ادغام در ایران موفق نبوده و حتی بسیاری از اعتراضات کف خیابانی ناشی از همین ادغام‌های نادرست است که در حال حاضر ادامه یافته و شاهد نتایج معکوس و منفی در ادغام بانک‌ها هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اعتماد سازی نسبت به شبکه بانکی، تصریح کرد: در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی به این صورت است که هیچ بانکی سپرده‌های مردم را در صندوق خود نگه نمی دارد و بلکه آن را وام و تسهیلات پرداخت کرده و بخشی از سود را برای خود نگه داشته و قسمتی را به سپرده گذاران پرداخت می کند.

بانک خزانه ای برای نگهداری سپرده‌های مردم نیست

وی با تاکید براینکه بانک خزانه نیست که پول مردم را نزد خود نگه دارد بلکه باید سپرده‌های مردمی را تسهیلات داده و سود دریافت کند، اظهار داشت: معمولا اشخاصی که نقدینگی در اختیار دارند به سراغ قوی ترین بانک‌ها می روند، درصورتی که 90 درصد افراد بخواهند نقدینگی خود را از بانک خارج کنند، حتی در قوی ترین بانک‌ها نیز  منجر به ورشکستگی شده و بانک دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود .

 ضرورت انتشار اوراق مختلف توسط وزارت نفت و اقتصاد

این نماینده مجلس با اشاره به بی اعتمادی مردم نسبت به شبکه بانکی و اینکه اعتمادی به سودهای بالای موسسات ندارند، عنوان کرد : بهتر است تا انتشار اوراق مختلف از جمله اوراق مشارکت به وزارتخانه‌هایی مانند نفت و وزارت اقتصاد و دارایی منتقل شود.

ادغام بانک‌ها پایان کار نیست

یوسفیان ملا در ادامه گفت و گو  با اشاره به اینکه عدم اعتماد به سیستم بانکی در بانک‌های خصوصی به مراتب بیش از بانک‌های دولتی است ، عنوان کرد :باید به این نکته اذعان داشت که ادغام بانک‌ها پایان کار نیست .

ادغام بانک‌ها به دلیل ورشکستگی نیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها در ایران ورشکسته هستند یا خیر، یاد آور شد : بانک‌ها در حال حاضر ورشکسته نبوده و ادغام بانک‌ها دلیلی بر ورشکستگی آن‌ها نیست .

یوسفیان ملا با بیان اینکه ادغام بانک‌ها معایب و محاسنی دارد ، تصریح کرد : اگر ادغام به صورت حساب شده و دقیق انجام شود، محاسن آن  به مراتب بیش از معایب آن خواهد بود.ادغام بانک‌ها قابل کنترل و راه حل مناسبی است و در این شرایط مسئولان پولی به راحتی می توانند بر بانک‌ها نظارت کنند .

درصورت ادغام، سپرده‌های مردمی با مشکل مواجه نمی شوند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سرنوشت سپرده‌ها پس از ادغام بانک‌ها و اینکه امکان نقدشوندگی سپرده‌ها در بانک‌ها وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: در صورت ادغام بانک‌ها سپرده‌های مردمی با مشکلی مواجه نمی شوند و دریافت آن بستگی به سپرده گذار دارد.

ادغام بانک‌ها را به فال نیک می‌گیریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اینکه گفته می شود  بانک مهر اقتصاد از نظر ترازنامه و تعداد سهامدار بزرگتر از بانک انصار برای ادغام است، گفت: ما نمی‌توانیم اظهار نظری درخصوص ادغام بانک‌ها و نوع آن داشته باشیم و فقط ادغام را به فال نیک می‌گیریم. بانک‌ها مانند سوپرمارکتی هستند که متعلق به تمام افراد است و می توان گفت ادغام بانک‌ها اگر همراه با نظارت کافی باشد حتماً موثر واقع می شود.

 

عناوین برگزیده