تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۳۶۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تاثیرات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین به خاورمیانه هم رسید

بازار های جهان در تب و تاب جنگ تعرفه پکن – واشنگتن

می متالز - با بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ها بین آمریکا و چین به نظر می رسد که بازار‌های جهان بعد از یک دوره نسبتا طولانی ثبات، حالا با عواقب این اقدامات از سوی دو ابرقدرت اقتصادی جهان رو به رو شده اند.
بازار های جهان در تب و تاب جنگ تعرفه پکن – واشنگتن

به گزارش می متالز، این وضعیت از زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به دلیل سیاست های حمایتگرانه اش از صنایع داخلی که تجلی آن در شعار «اول آمریکا» دیده می شود، در فرمانی اجرایی برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تعرفه وضع نمود. این اقدام به شدت از سوی متحدان تجاری آمریکا مانند ژاپن و اتحادیه اروپا رو به رو شد. با این همه بر اساس دستور ترامپ،  افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات فولاد و۱۰ درصدی آلومینیوم صادر شد و دولت آمریکا اعلام کرد که به زودی تعرفه‌های جدید واردات به این کشور را اعمال خواهد کرد، اقدامی که می‌تواند حدود ۶۰ میلیارد دلار از واردات این کشور از چین را شامل شود. کشوری که به نظر می رسد هدف اصلی وضع تعرفه ها بوده است.

ترامپ از ابتدای روی کار آمدن خود همواره از روند روابط اقتصادی بین دو کشور انتقاد کرده بود و نوک پیکان انتقادات خود را به سوی تراز تجاری بین دو کشور که به نفع چینی ها بوده گرفته بود. رئیس جمهور آمریکا بارها از پکن به عنوان «بزرگ‌ترین دزد مشاغل آمریکایی» یاد کرده بود.

این اقدام آمریکا با واکنش چین رو به رو شد تا این کشور در اقدامی‌تلافی جویانه تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را ۲۵ درصد افزایش دهد. این تعرفه ها شامل محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش ۳ میلیارد دلار می‌شود و بنابر اعلام دولت چین این تعرفه جدید از روز دوشنبه ۱۳ فروردین اعمال شده است. تعرفه جدید اعلام شده از سوی دولت چین شامل اقلامی همچون شراب، گوشت خوک، میوه‌های خشک و ضایعات آلومینیومی می‌شود.

این اقدامات آمریکا و چین تاثیرات منفی بر بازار های جهان گذاشت که در این میان بازارهای آسیا بیشترین ضربه را خوردند. تا جایی که بنا بر گزارش بلومبرگ ارزش سهام بازارهای آسیایی با کاهش و نوسانات شدید رو به رو شد.

به گزارش بلومبرگ ارزش سهام بعد از تعطیلات چهار روزه ای که با عید پاک مصادف شده بود در بورس هنگ کنگ کاهش داشت.بورس های توکیو ژاپن و سئول کره جنوبی نیز با کاهش ارزش سهام خود رو به رو شدند. شاخص S & P 500 با توجه به اقدامات ترامپ در مورد وضع تعرفه واردات از چین و انتقاد وی از شرکت آمازون برای اولین بار از ژوئن 2016،   از سطح متوسط خود در طول 200 روز گذشته پائینتر آمد. شاخص The Cboe Volatility 18 درصد افزایش داشت. پس از اینکه امسال بدترین سه ماهه اول برای بازارهای سهام جهانی در بیش از دو سال گذشته بود، به نظر می رسد که بازارهای جهان در سه ماهه دوم سال نیز به دلیل تنش های تجاری به وجود آمده اخیر با عقب نشینی مواجه شده باشند.

شاخص S&P/ASX 200 استرالیا با تغییر جزئی رو به رو شد. شاخص Topix در توکیو 0.2 درصد، شاخص هَنگ سِنگ (Hang Seng) هنگ کنگ 0.6 درصد و شاخص شانگهای کامپوزیت Shanghai Composite)) 0.9 درصد کاهش داشتند. شاخص کاسپی (Kospi) کره جنوبی با کاهش 0.3 درصدی رو به رو شد.

هانا اندرسون (Hannah Anderson) استراتژیست بازار جهانی شرکت سرمایه گذاری  جی پی مورگان (JPMorgan)، به تلویزیون بلومبرگ گفت:» آنچه که واقعا در اقتصاد و بازارها شاهد هستیم مقابله نیروهای مخالف هم در این زمینه است:» در اقتصاد شما فدرال رزرو را در مقابله با تورم مشاهده می کنید، در بازارهای شما شاهد جهش های مقطعی در برابر حمایت های اساسی هستید . سرمایه گذاران باید در مورد این نیروها آگاهی یابند و بسیاری از خطراتی که ما شاهد آن هستیم در مورد تجارت و مقررات و چگونگی تاثیرگذاری بر روی اوراق بهادار آنها است.”

در بازار ارزهای جهان، شاخص دلار بلومبرگ 0.1 درصد کاهش داشت. یورو افزایش قیمت داشت و هر یورو با 1.23 دلار معامله شد. یِن ژاپن هم 0.1 درصد از ارزش خود را از دست داد و هر 105.95 یِن با یک دلار معامله شد. 

وضعیت بازارها در اروپا نیز چندان بهتر از آسیا نبود و شاخص های بازار ها در بریتانیا و آلمان و فرانسه با کاهش رو به رو شدند.

به گزارش رویترز، شاخص فوتسی (FTSE) بریتانیا 0.5 درصد و دَکس DAX)) آلمان 0.95 درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند. شاخص کُک CAC)) فرانسه نیز در حدود 1 درصد از ارزش سهام خود را از دست رفته دید.

نزدک نیز از کاهش ارزش سهام در بازارهای خاورمیانه خبر داد. بورس های عربستان نیز برای سومین هفته پیاپی با کاهش رو به رو شدند. با این وجود، پس از کاهش نرخ بهره در مصر که هفته گذشته رخ داد بازارهای این کشور همچنان با ثبات باقی مانده اند.

شرکت مخابرات عربستان سعودی پس از کاهش قیمت سهام شرکت NCB Capital اعلام کرد که این شرکت در سال جاری با تغییرات قانونی، ممنوعیت تماس های تلفنی اینترنتی، در معرض آسیب قرار می گیرد.

شاخص اصلی عربستان سعودی با 0.2٪ کاهش به 7،783 واحد رسید. در امارات متحده عربی شاخص بورس دبی با 0.9٪ کاهش به 3،107 واحد و بورس ابوظبی با کاهشی به میزان 0.04٪ به 4،582 واحد رسید. بورس قطر با افزایش  0.7٪ به 8،729 واحد رسید. در مصر 0.5٪ افزایش شاخص ها باعث شد که این شاخص به 17.685 واحد برسد.شاخص بورس کویت با 1٪  کاهش به 4،895 واحد و  بحرین با  0.7٪  کاهش به 1295 واحد رسید. بورس عمان با 0.3٪ افزایش در شاخص ها به 4،750 واحد رسیده است.

عناوین برگزیده