تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۳۶۶۳۰
سرویس خبر : زمین شناسی

بافت‌های شهری استان سمنان روی گسل زلزله قرار ندارد

می متالز - رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: گسل در بافت شهری استان وجود ندارد و تمام گسل‌های موجود در استان در اطراف بافت شهری قرار دارد.
بافت‌های شهری استان سمنان روی گسل زلزله قرار ندارد

به گزارش می متالز، یاسر وکیل زاده روز چهارشنبه  ابراز داشت: در داخل بافت شهری استان سمنان مانند برخی استان‌های دیگر گسل‌ وجود ندارد، اما گسل های اطراف نیز بافت شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: استان سمنان از لحاظ مخاطرات زمین‌شناسی مانند وقوع زلزله نسبت به دیگر مناطق کشور دارای امنیت بیشتری است.

وی بیان کرد: افزایش مراکز لرزه‌نگاری در استان سمنان برای مطالعات دقیق‌تر بعد از وقوع زلزله کمک می‌کند و به عبارتی هر چه تعداد مراکز لرزه‌نگاری بیشتر باشد با ثبت نقاط بیشتر احساس زمین لرزه، کانون زلزله دقیق‌تر شناسایی می‌شود و از نظر علمی نیز موشکافانه‌تر بررسی و مطالعات انجام می‌شود.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان تصریح کرد: گمان می‌شود در برخی مناطق دشتی و آبرفتی گسل وجود ندارد، اما با افزایش مراکز لرزه‌نگاری و گزارش وقوع زلزله‌هایی با بزرگی کمتر از ۲ و سه ریشتر که برای انسان چندان قابل احساس نیست، می‌توان گسل‌های پنهان را شناسایی کرد و مطالعات بر روی آن انجام داد.

وکیل‌زاده یادآور شد: دستاورد مطالعات زمین‌شناسی درباره وقوع زلزله‌ها به اداره‌کل مسکن و شهرسازی گزارش داده می‌شود تا استانداردهای لازم برای ساخت و سازها تعریف شود تا خسارت ناشی از زلزله احتمالی به کمترین میزان کاهش یابد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان خاطرنشان کرد: مناطق شمالی و جنوبی استان جزو مناطق پرخطر از لحاظ وقوع زلزله هستند.

وی اضافه کرد: چشمه‌ها در اثر حرکت زمین و ایجاد گسل‌ها بر روی سطح زمین ایجاد می‌شود و در واقع در مناطقی که چشمه آبی از زمین سر بیرون آورده است در آنجا یک گسل وجود دارد و معمولا سکونت‌گاه‌ها و تراکم جمعیتی در کنار چشمه‌های آب است و به عبارتی تمام این مناطق پرخط هستند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: زلزله قابل پیش‌بینی نیست، اما می‌توان با رعایت استانداردها در ساخت و ساز ایمنی ایجاد کرد تا خسارت کمتری وارد شود.

۶۴ گسل بزرگ در سمنان فعال است و به دلیل زلزله خیز بودن استان باید تمامی دستگاه های اجرایی برای کاهش خسارت های احتمالی مالی و جانی در آمادگی باشند و یکی از راهکارهای بررسی عملکرد زمین در این مناطق وجود مرکز لرزه نگاری است.

سه مرکز لرزه‎نگاری در استان سمنان وجود دارد که با توجه به وسعت استان این تعداد مرکز کم است و شرق استان سمنان مرکز لرزه‌نگاری وجود ندارد.

عناوین برگزیده