تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۱۳۶۶۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل بانک مرکزی ایران:

صادرکنندگان نیازی به ارائه تعهد ندارند

می متالز - در مراسمی با حضور 50 صادرکننده نمونه کشور و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، مهدی مهرابی، مدیر امور مالی فولاد مبارکه گفت: شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان علاوه بر تامین حداکثری بازار داخل، بخشی از محصولات خود را به بازارهای هدف صادر کردند.
صادرکنندگان نیازی به ارائه تعهد ندارند

به گزارش می متالز، وی اظهار داشت: عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از سوی تولیدکنندگانی که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند در حفظ ارزش پول ملی و اقتدار نظام بسیار موثر است.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در این آیین گفت‌: از مجموع 108 صادرکننده نزدیک به 23 میلیارد یورو (حدود 26 میلیارد دلار) ظرف حدود دو سال و نیم به چرخه اقتصاد کشور بازگشته که رقم قابل توجهی است.
رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در شرایط دشواری قرار داریم و مردم تحت شدیدترین فشارها و مشکلات اقتصادی قرار دارند.
همتی گفت: بانک مرکزی از نظرات صادرکنندگان متعهد استقبال می‌کند و این موارد در دولت مطرح و به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود.
وی در ادامه یادآور شد: سایر صادرکنندگانی که به تعهدات خود پایبندند و ارز خود را به کشور بازمی‌گردانند نیازی به ارائه تعهد ندارند و در چنین شرایطی، اقتصاد کشور باید از صادرکنندگانی که در سال‌های اخیر همواره به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، حمایت کند.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه نرخ‌های طرح‌شده در بازار ارز واقعی نیست، عنوان کرد: همچنان معتقدم علی‌رغم فشار تحریم‌ها که به کشور تحمیل می‌شود، بازگشت ارز حاصل از صادرات و کاهش درآمد دولت، این نرخ‌ها واقعی و صحیح نیست. باید توجه داشت در چنین شرایطی بیشترین ضرر متوجه طبقات با درآمد ثابت است که بدنه اصلی کشور را شکل می‌دهند.
وی با بیان اینکه مصمم هستیم نرخ ارز را کنترل کنیم، گفت: نفع کشور در تقویت ارزش پول ملی است و بر همین اساس برای تعدیل نرخ ارز تلاش می‌کنیم.
رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه صادرات برای سیاست‌گذار ارزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: ارزی که صادرکنندگان به سامانه نیما عرضه می‌کنند، صرف تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه و قطعات و تولید می‌شود، از این رو هرچه قیمت ارز افزایش یابد، به ضرر تولید است.
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: سال گذشته رشد اقتصاد غیرنفتی مثبت بود و همین مسیر را ادامه می‌دهیم. البته صادرات نفتی‌مان نیز اخیرا بهبود پیدا کرده، بنابراین امیدواریم رشد اقتصادی ناشی از نفت نیز بهبود یابد.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!