به گزارش می متالز، بهروز آقایی اظهار داشت: تخفیفات متقابل بین بندر شهید بهشتی چابهار و ۲ بندر مهم هند، سال گذشته در راستای پیوندهای منطقهای، افزایش حجم ترافیک کالا و ترغیب صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی، برای اولین بار اجرایی شد.
وی ادامه داد: امسال نیز با پیگیریها و تخفیفات اعمالی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار، تخفیف ۴۰ درصدی هزینههای بندری کالا و کشتی در ۲ بندر JNPT و کاندلا در هند، برای محمولههای ارسالی از مبدا یا مقصد بندر شهید بهشتی چابهار، به مدت یک سال دیگر تمدید شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این تخفیفات به طور قطع به پایداری فعالیت خطوط کشتیرانی بین بنادر هند و بندر شهید بهشتی، افزایش فعالیت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد.
به گفته وی، بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران که در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است، به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه از جمله هند دارد.
آقایی اذعان کرد: مدل همکاریهای بندر چابهار با بنادر هند میتواند الگویی برای دیگر بنادر کشور جهت افزایش همکاریهای منطقه و استفاده مطلوب از ظرفیتهای منطقهای این بنادر در شمال و جنوب باشد.
وی اضافه کرد: با اعمال این تخفیفات از سال گذشته شاهد رشد روزافزون صادرات و واردات کالا بین بنادر هند و چابهار هستیم، به گونهای فقط طی ۶ ماهه امسال علاوه بر رونق چشمگیر صادرات کالا به مقصد هند و تداوم تردد منظم خطوط کشتیرانی لاینر به صورت هفتگی بین بنادر این کشور و بندر چابهار، ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی منتقل شد.