به گزارش می متالز، روحالله عباسپور در قزوین با بیان اینکه در حال حاضر هزینههای زیادی از بیرون بر صنعت خودروسازی کشور تحمیل میشود، اظهار داشت: یکی از این هزینهها وجود سایت سایتهای اقماری خودروسازان در شهرهایی مثل مثل باهور، تبریز و کاشان است که زیانده هستند و وجود آنها غیرضروری است.
وی اضافه کرد: در گذشته نمایندگان مجلس آمدند وزرای وقت صنعت و معدن را به استیضاح، تحقیق و تفحص، سؤال و تذکر تهدید کردند و وزیر مربوطه برای حفظ موقعیت وزارتی خودش به این تن داده که سایتهای اقماری و غیرضروری خودروسازی را در جایجای کشور ایجاد شود. سایتهایی که همه ضررده هستند و ادامه فعالیت آنها نهایتاً با دست در جیب مردم کردن و استفاده از بودجههای دولتی ممکن میشود.
نماینده آوج و بویینزهرا در مجلس شورای اسلامی گرانی بیش از حد و غیرمنطقی مواد اولیه را یکی از دلایل اصلی افزایش لجامگسیخته قیمت خودرو دانست و گفت: متاسفانه یکی از کارهای ناصوابی که به دولت مربوط میشود، گرانی مواد اولیه خودروسازی است؛ چرا که عمده این مواد مانند ورقههای فولاد گرم و سرد، مس، پلیمر و آلومینیوم توسط کارخانجات و شرکتهایی مانند فولاد مبارکه، فولاد اهواز، فولاد هرمزگان و مرکز ملی مس ایران تامین میشود که مدیریت آنها در اختیار دولت است.
عباسپور افزود: وقتی به خودروسازان میگوییم چرا خودرو این همه گران است، به ما میگویند چون مواد اولیه گران است. یعنی مهمترین استدلال خودروسازان در افزایش قیمت خودرو در داخل خودروسازیها تورم و افزایش قیمت مواد اولیه است.
وی ادامه داد: ضمن اینکه دولت علیرغم اینکه سهام کمتری نسبت به بخش خصوصی در خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا دارد، اما به واسطه قوانین موجود این خودروسازان را مدیریت میکند. بنابراین دولت مسوول گرانی مواد اولیه صنعت خودروسازی در کشور است.