تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۷۴۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با رونمایی جدید آورکلاک انجام می‌شود

امن شدن بازار رمزارزها در هشتمین ماه سال

می متالز - ناامنی و سرقت در بستر شفاف بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، چالشی است که همواره علاقه‌مندان به فضای مبادله و خریدوفروش با ارز دیجیتال را نگران می‌کند.
امن شدن بازار رمزارزها در هشتمین ماه سال

به گزارش می متالز، همین مساله برای گروه جوان و باانگیزه علمی - ‌پژوهشی آورکلاک متخصص در حوزه امنیت سایبری و رمز ارز به سرگروهی بهزاد قاسمی دلیلی شد تا چندی پیش طی نشستی خبری، از محصولات نرم‌افزاری و دستاوردهای خود رونمایی و استاندارد جدیدی در زمینه‌ امنیت تراکنش‌ رمزارزها، ارائه کنند.

بهزاد قاسمی، مسوول و سخنگوی این گروه علمی-پژوهشی، پیش‌تر در یک نشست خبری آنلاین در هفته‌ دوم مهرماه سال‌جاری، گفته بود عرضه‌ اولیه سکه اختصاصی اُکو و جذب سرمایه‌ جمعی بر پایه رمزارز (ico)، برای پروژه بزرگ تیم آورکلاک از نهم ماه مهر آغاز می‌شود. این در حالی است که پس از گذشت دو هفته هنوز از ico برای پروژه مذکور خبری نیست. مدیرمسوول تیم آورکلاک در خصوص علت این تاخیر می‌گوید:‌ «بازخوردهای نشست خبری که دو هفته پیش برگزار شد، برای تیم ما بسیار خوب بود. ما درخواست‌های زیادی از سوی علاقه‌مندان برای ایجاد امکان استفاده از بلاک‌چین اختصاصی آورکلاک، در داخل ایران دریافت کردیم و علت دیرکردهای ما آن است که می‌خواهیم در زمان شروع جذب سرمایه برای این پروژه، ضمن رونمایی از زنجیره بلوکی اختصاصی آورکلاک، محصولی غنی‌تر ارائه کنیم و امیدواریم بتوانیم ۳۰ آبان ماه از محصولات خود پرده‌برداری کنیم.»

بلاک چین اختصاصی آورکلاک، ۳۰ آبان ماه رونمایی می‌شود

آزاده منشی‌زاده، مدیر این گروه متخصص در امنیت رمزارز در خصوص زمان رونمایی از عرضه اولیه سکه اختصاصی اکو می‌گوید: «توکِن‌ یا سهام دیجیتال شرکت از دو هفته پیش تحت‌عنوان «اُوکو» یا «آورکلاک کُوین» روی بستر فناوری زنجیره بلوکی «اِتریوم»، صادرشده‌ و در سایت معتبر اِتِراِسکن (etherscan)، تحت مالکیت گروه ما در دسترس است؛ اما ما قصد داریم در زمان شروع رسمی جمع‌سپاری و جذب سرمایه، بستری اختصاصی تنها برای آورکلاک ارائه کنیم و از پلت‌فرم‌های غریبه جدا شویم. تمام تلاش ما این است که تا پایان ماه آتی ضمن تقویت محصول، بستر بلاک‌چین خود را قوی‌تر ارائه کنیم. بلاک‌چین اختصاصی ما به افراد و مجموعه‌های داخل ایران می‌تواند به‌صورت رایگان خدمات بدهد. اگر افراد می‌خواهند پروژه‌های خود را توکنیزه کنند یا قرارداد‌های هوشمند بر بستر زنجیره بلوکی داشته باشند، می‌توانند به‌جای اینکه از بستری غریبه استفاده کنند، بلاک‌چین اُوکو را به‌کار بگیرند. ما در این بستر خاص، معایبی را که در بسترهای مشابه و بلاک‌چین‌های مختلف وجود دارد،برطرف کرده‌ایم که این نسبت به نسخه‌های مشابه یک نکته مثبت به‌شمار می‌آید.» وی همچنین در ادامه اضافه کرد: «به‌طورکلی این پروژه‌ها حاصل سه سال کار متمرکز روی امنیت رمزارزها و ۱۰ سال تجربه است و چشم‌انداز آن نیز بلندمدت است و نمی‌توان به آنها دید کوتاه‌مدت داشت. ما سعی داریم از طریق این طرح‌ها حداقل ۱۰ سال آینده کشور را تامین کنیم.»

تامین مالی سایبون، مستقل از هر نهاد دولتی

سخنگوی این گروه علمی-پژوهشی در نشست خبری هشتم مهرماه از طراحی نرم‌افزاری رایگان به نام سایبون، برای تامین امنیت تراکنش‌های مالی رمزارزها و جلوگیری از گم‌شدن رمزارزها خبر داده بود. در پاسخ به این سوال که تامین مالی این نرم‌افزار چگونه انجام خواهد شد، توضیح می‌دهد: «در حال‌حاضر ما تلاش داریم برای تامین مالی نرم‌افزار سایبون از درآمد طرح‌های ثانویه خود، استفاده کنیم؛ اما اگر از برنامه‌های ما در مقیاس بین‌المللی رونمایی شود، ما قطعا نیاز به زیرساخت‌های بسیار قوی‌تری داریم. هرچند ما تا جایی که ممکن باشد نمی‌خواهیم از نهادی کمک مالی بگیریم و سعی می‌کنیم این طرح را خودمان بدون وابستگی به حمایت‌های دولتی پیش ببریم. ما مطمئن هستیم چون این پروژه وجهه بین‌المللی دارد، مستقل بودن ما می‌تواند منجر به استقبال بیشتر و پذیرش بهتر در بازار جهانی شود.» وی همچنین در خصوص رمزارز اُوکو می‌افزاید: «اُوکو مثل سایر رمزارزها می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. ما در عرضه اولیه بعد از راه‌اندازی ico، این سکه اختصاصی را به‌صورت توکن و در عرضه ثانویه امیدواریم اوکو به یک کُوین تبدیل شود. علاقه‌مندان می‌توانند روی پلت‌فرم ما پرداخت‌های ارزی داشته باشند. همچنین می‌توانند با خرید توکِن به‌نوعی سهامدار این پروژه شوند. همچنین رشد سایبون، ارزش سهام خریدارانش را بیشتر خواهد کرد.»

رونمایی دیرتر در عوض محصولات بهتر

همچنین در ادامه شادی منشی‌زاده، مسوول فنی این گروه، از آخرین به‌روزرسانی محصولات آورکلاک به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «هرچند گروه ما در زمان موعود از محصولات رونمایی نکرد، اما دست‌کم در این بازه تولیدات خود را بهینه‌تر کرد. به‌طور مثال گروه ما طی یک الگوبرداری از آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل ios ۱۴، تلاش کرد ضعف این سیستم‌عامل در حمله جایگزینی آدرس که به هکرها اجازه جعل و نفوذ می‌داد را در نرم‌افزار سایبون رفع کند.» به‌علاوه این گروه در خصوص استاندارد bq۳۱۳ بازخوردهای زیادی گرفته است. مدیر این مجموعه در این‌‌باره می‌گوید: «از آنجا ‌که خیلی از افراد تاکنون درخواست داشتند که از این استاندارد استفاده کنند، ما ترجیح دادیم پیش از اجرایی کردن رسمی آن، تمام آزمایش‌های لازم انجام شود تا در زمان اجرا مشکلی پیش نیاید.»

استقبال‌ کسب‌وکارها از راهکار امن «آورکلاک»

در آخر قاسمی در ارتباط با استقبال کسب‌وکارها از راهکار این گروه برای مساله امنیت رمزارزها اضافه می‌کند:‌ «در این مدت راهکار ما توسط گروه‌های فنی زیادی بررسی ‌شده و گروه‌هایی نیز به دنبال گرفتن انشعاب از پروژه ما شده‌اند. تعدادی از کسب‌وکارها هم علاقه‌ خود را نسبت به استفاده از بستر و فضایی که ما فراهم کرده‌ایم، اعلام کرده‌اند. ما بسیار خوشحال هستیم که توانسته‌ایم راهکاری را پیشنهاد کنیم که تعداد زیادی از استارت و شرکت‌ها را به‌سوی به‌روزرسانی مدل کاریشان هدایت کرده است و امیدواریم بتوانیم با گسترده کردن فعالیت‌های خود بتوانیم به سایر کسب‌وکارهای علاقه‌مند انشعاب بدهیم.»

عناوین برگزیده