به گزارش می متالز، سید مهدی نقوی در وبینار نخستین رویداد از سلسله رویـدادهـای ۳S یا Smart Steel manufacturing Startup event با هدف تأمین نیازهای فناورانه شرکت فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال گفت: با نهایی شدن این فرایند، فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ عضو باشگاه و کلوپ فانوس دریایی دنیا خواهد شد.
وی افزود: باید به خاطر داشته باشیم دنیای آتی دنیای دیجیتال است. ازاینرو ما از سال گذشــــته در مطالعـــــات خـــــود و همچنـــــین دستاوردهای نهادهای دانشی به این نتیجه رسیدیم که زندگی صنعتی در آینده متعلق به گروهی خواهد بود که بتوانند در مدیریت دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشند و پیشگام باشند.
معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت بهعنوان یک شرکت پیشرو و دانشی که در چشمانداز خود الگو بودن برای بنگاههای صنعتی را در نظر گرفته، این مسوولیت را پذیرفته و این فرایند را بررسی و پیشنیازهای هوشمند سازی را کسب کرده است.
معاون فناوری فولاد مبارکه گفت: پس از این مرحله، پروژهها و فعالیتهایی را در راهبرد تدوین کردیم که یکی از آنها طراحی مرکز تحول دیجیتال بوده است، همچنین با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت هماهنگی لازم انجام شد تا فولاد مبارکه این مسوولیت سنگین را به عهده گیرد و هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد و این مهم را به عنوان پیشگام اجرا کند و سرانجام سبب توسعه صنایع ایران شود.
نقوی گفت: مؤسسه اقتصاد جهانی و مکنزی ۱۱ شاخص مهم را ارائه کردهاند که بر اساس آن شرکتها میتوانند وارد این کلوپ شوند. تعداد محدودی از شرکتها هماکنون عضو این باشگاهاند و ما امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ عضو آن شویم و ثابت خواهیم کرد که در واقع فولاد مبارکه هوشمند هستیم.
رسول سرائیان، مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: فولاد مبارکه در راستای انقلاب چهارم صنعتی گام برداشته و در طرح تحول دیجیتال چند شعار تعریف شده است که مهمترین آن تحقق «فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ» است.
وی افزود: چالشهای صنعت فولاد در عرصه رقابت، هزینه، تنوع محصول و مسیری که مشتریان ما داشتند، در نهایت باعث شد فولاد مبارکه به سمت هوشمند سازی برود.
به گفتۀ مدیرعامل شرکت ایریسا، طرح تحول دیجیتال توسط شرکت ایریسا طراحی و ۶ مرداد اجرایی شده و این شرکت در مسیر انجام این پروژه فراز و فرودهای زیادی خواهد داشت.
سرائیان ادامه داد: در واقع این حرکت همسو با انقلاب چهارم صنعتی بوده و فولاد مبارکه نیز در این مسیر گام برداشته است. در طرح تحول دیجیتال چندین شعار تعریف شده است. نخست «فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ» است.
وی گفت: به این شکل که سنگآهن از معدن استخراج شده و پس از طی مراحل مختلف تولید، تبدیل به ورق گالوانیزه میشود و در صنعت ساختمان و لوازمخانگی استفاده میشود. در واقع این زنجیره ارزش مربوط به بازۀ زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ است و تا سال ۱۴۰۴، فولاد مبارکه به کارخانۀ فولاد هوشمند تبدیل میشود.
مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: چالشهایی مانند روندهای بینالمللی صنعت و همچنین فرآیندهای نوظهور برای فولاد مبارکه تعریف شده و در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه یک کارخانۀ هوشمند خواهد بود.
به گفته سرائیان، یکی از بهترین مباحث دیدهشده در این طرح، نقشآفرینی و بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ است. همچنین به جهت اطمینان از این مهم، مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد مبارکه که راهاندازی آن شروع شده، یکی از پشتوانههای اصلی ما در طرح تحول دیجیتال این شرکت به شمار میآید.
مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: امروز نخستین رویداد در زمینۀ تحول دیجیتال برگزار شده و ما نیازمند همکاری دانشجویان و شرکتهای استارتآپی هستیم.
وی افزود: طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اقدامی نیست که ما بهتنهایی بتوانیم از عهده آن برآییم، بلکه نیازمند استفاده از همه ظرفیتها و قابلیتهای موجود کشور در این زمینه هستیم. ما حدود سه ماه وقت گذاشتیم و هفت چالش و مساله را برای این وبینار آماده کردیم.
سرائیان گفت: تحلیل بهرهوری خطوط تولید فولاد مبارکه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، اندازهگیری ضخامت نسوز پاتیل در حالت گرم، نمونه طراحی و ساخت دوقلوی دیجیتال در فولاد مبارکه، لجستیک هوشمند، امنیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه siem و ایجاد پلتفرم شفاف بهمنظور ارتقای امنیت و شفافیت در فرایند خرید فولاد مبارکه با استفاده از فناوری بلاک، چالشهای اصلی ما در این زمینه هستند.
مدیرعامل شرکت ایریسا تصریح کرد: پس از ارائۀ چالشها در ۲۳ مهر، دریافت پیش پروپوزالها نیز در ۱۶ آبان صورت خواهد پذیرفت.
سرائیان توضیح داد: این پیش پروپوزالها یکم آذرماه ارزیابی خواهند شد و پس از آن در هفتۀ آخر آذر بازدید حضوری از فولاد مبارکه برای پیشنهادهای تأییدشده صورت خواهد گرفت. پس از آن تا پانزدهم دیماه، پروپوزالها نهایی خواهد شد و ارزیابی لازم برای انتخاب اولویتهای همکاری در یکم بهمن انجام میشود و سرانجام مذاکرات و توافق و قرارداد امضا میشود.
به گفته وی، انتقال فناوری و مالکیت فکری و همچنین سرمایهگذاری و حمایت مالی در تولید و توسعه محصول، پیشخرید محصول و مشارکت ازجمله مدلهای اصلی همکاری با شرکتهای استارتآپی است.