به گزارش می متالز، بحث مترو مبارکه به اصفهان چندین سال است که در این شهرستان داغ بوده و در سالهای گذشته با مشکلاتی همچون آزادسازی زمین و تأمین اعتبار مواجه بود. طبق صحبتهای مسؤولان در سال ۹۲ قرار بود مترو مبارکه به بهارستان ۵۱ کیلومتر آزادسازی شود که ۱۰ کیلومتر از این مسیر از فولاد مبارکه تا شهر مجلسی و مبارکه بود و ۴۱ کیلومتر مابقی از مبارکه تا بهارستان را باید شهرداریها تکمیل کنند.
ایستگاههای مترو مبارکه به بهارستان طبق تصویب مسؤولان شامل ایستگاههای زیر است: ایستگاههای مجتمع فولاد مبارکه، ایستگاه مجلسی، ایستگاه مبارکه (میدان شهید نصوحی و میدان دفاع مقدس)، ایستگاه زیباشهر، ایستگاه ضلع شمالی روستای دهسرخ، ایستگاه سه راهی مبارکه و ایستگاه بهارستان.
زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس دهم آبان ۹۸ در این باره گفته بود: بخشی از اعتبارات قطار حومهای مبارکه-مجلسی-بهارستان از محل اعتبارات عمرانی کشور و ایستگاه فولاد مبارکه تا میدان دفاع مقدس به طول ۱۷ کیلومتر توسط شرکت فولاد مبارکه و با مشارکت راهآهن جمهوری اسلامی و شهرداریهای درگیر پروژه تأمین خواهد شد.
وی در ادامه بیان داشت: در گذشته به دلیل اینکه این ابر پروژه ردیف اعتبار ملی نداشت، عملاً امیدی به اجرای آن نبود و در سال ۱۳۹۶ در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی، اخذ ردیف اعتبار ملی برای این خط محقق شد که با توجه به شرایط خاص کشور و اینکه این ردیف اعتباری در لایحه بودجه دولت هم وجود نداشت، اقدام مهمی صورت گرفت.
سرانجام بعد از گذشت چند سال با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان کلنگ پروژه قطار حومهای شهر جدید مجلسی به اصفهان در روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ به زمین زده شد و در این مسیر یک قطار ریل باس هشت واگنه با ظرفیت ۸۰۰ نفر و سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تردد خواهد کرد و مدت پیمایش مسیر ۱۵ دقیقه خواهد بود. قرار بود این پروژه توسط شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، شرکت فولاد مبارکه و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تأمین اعتبار مالی شود.
آیین کلنگ زنی قطار شهری مبارکه به اصفهان در آبان ۱۳۹۸ توسط وزیر راه و شهرسازی
اصغر هدایت، فرماندار مبارکه تیرماه ۹۹ با بیان اینکه قطعه نخست طرح متروی مجلسی – مبارکه – بهارستان، تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این پیشرفت شامل عملیات خاکی و ابنیه فنی است و برای افتتاح این قطعه به طول ۱۰ کیلومتر از شهر مجلسی تا شرکت فولاد مبارکه، ۱۸ ماه زمان نیاز داریم که تاکنون ۵ ماه آن سپری شده است.
شهرام مجیدی، مدیرعامل شرکت عمران شهر مجلسی نیز تیر ماه ۹۹ در این باره گفت: اعتبار موردنیاز برای احداث خط متروی مجلسی– مبارکه– بهارستان به طول ۵۲ کیلومتر را بر اساس برآوردهای سال ۹۸، دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که تأمینکننده مالی این طرح، شرکتهای مادر تخصصی شهرهای جدید، فولاد مبارکه و راهآهن جمهوری اسلامی ایران هستند.
بازدید مسؤولان از روند ساخت قطار شهری مبارکه به اصفهان در تیر ماه ۹۹
پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه در مهر ماه ۹۹ در اینباره بیان داشت: متولی اصلی مترو شرکت عمران مجلسی است و ظاهراً پروژه مترو مبارکه به اصفهان اولین تجربه این شرکت بوده است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مسیر مترو تقسیمبندی شده و قسمت اول و آخر با شرکت عمران مجلسی و قسمت وسط آن از مجتمع فولاد مبارکه تا میدان دفاع مقدس مبارکه را شامل میشود که بحث تأمین اعتبار و سایر کارها به مجتمع فولاد مبارکه سپردهشده است.
وی در ادامه عنوان کرد: در روزهای گذشته طی جلساتی که با فولاد مبارکه داشتیم صحبت از مترو شد و فولاد عنوان کرد که ما بودجهای که هزینه میکنیم و لوازم و تجهیزاتی که استفاده میکنیم به مرور دچار فرسایش میشود و در شرایط سال جاری کمبود منابع مالی داریم، بر این اساس همه با هم باید دست بکار شوند تا لوازم و تجهیزات فرسوده نشود.