تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۱۳۷۸۴۴

امکان انتقال مواد خام معادن افغانستان و فرآوری در ایران از طریق خط آهن خواف - هرات

می متالز - عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به وجود معادن بسیار زیاد در خواف، سنگان و همچنین در خاک افغانستان گفت: خط آهن خواف-هرات می تواند در رابطه با انتقال مواد خام از کشور افغانستان جهت فراوری آن در ایران، نقش بسزایی ایفا کند.
امکان انتقال مواد خام معادن افغانستان و فرآوری در ایران از طریق خط آهن خواف - هرات

به گزارش می متالز، اکبر احمدپور درباره تأثیرات راه آهن خواف - هرات در روابط اقتصادی ایران و افغانستان، اظهار داشت: قطعا تکمیل راه آهن خواف-هرات مزایای متعددی برای دو کشور ایران و افغانستان دارد، بدون شک راه اندازی این خط ریلی به بهبود و تقویت رابطه ایران و افغانستان کمک می کند و همچنین می تواند در ارتباط کشورمان با آسیای میانه بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: کشور افغانستان در نقطه ورود به آسیای میانه واقع شده است و مطمئناً این اتصال از منظر اقتصادی و سیاسی برای ایران دستاوردهای مثبت زیادی را خواهد داشت.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از بازارهای هدف ایران، کشور افغانستان است، هم در بحث صادرات و هم در بحث واردات تبادل خوبی را در مواد پتروشیمی و صنعتی با این کشور داریم و بالعکس در بحث اقلام کشاورزی و مواد خام صنعتی کالاهای زیادی از افغانستان به کشورمان وارد می شوند.

وی بیان کرد: با توجه به وجود معادن بسیار زیادی که در خواف و سنگان و همچنین در خاک افغانستان وجود دارد، بدون شک این خط ریلی می تواند در رابطه با انتقال مواد خام از کشور افغانستان جهت فراوری آن در ایران نقش بسزایی را ایفا کند.

احمدپور، افغانستان را از نظر معادن، مواد خام و اقوام متعدد، کشوری بکر توصیف کرد که باید توسط مسئولان ایران بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به جنگ های داخلی و بیرونی این کشور در سال های گذشته، افغانستان از دید سرمایه گذاران غافل مانده است و سرمایه گذاری چندان مطلوبی در آن صورت نگرفته است که امیدواریم که با افتتاح این خط ریلی تا شهر هرات، بتوان مواد خام معادن این کشور را جهت فراوری به ایران وارد کرد و فرصت های اقتصادی بسیاری را برای کشورمان رقم زد.

این نماینده مجلس، تکمیل راه آهن خواف - هرات را سبب کاهش بار ترافیکی در مرز زمینی دوغارون دانست و گفت: گلایه های بسیاری از ترافیک های چند روزه در این مرز زمینی به دستمان رسیده است که این موضوع هزینه های سنگینی را بر دوش راننده های کامیون وارد کرده است.

وی افزود: با تکمیل خط آهن خواف-هرات می توان امیدوار بود که  امنیت حمل کالا و جا به جایی مسافران ارتقا می یابد و دیگر نظیر حمل و نقل جاده ای شاهد تلفات سوانح رانندگی نخواهیم بود موضوعی که می تواند از این نظر هم مورد توجه تجار و مسافران زیادی قرار گیرد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، به قرابت های فرهنگی میان مردم دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: با توجه به ریشه های تاریخی و زبانی مشترک میان مردم ایران و افغانستان و همچنین حضور  مهاجران این کشور در ایران، نمایندگان مردم در مجلس از هر طرحی که ایران و افغانستان را به هم پیوند زند، استقبال زیادی می کنند و در جهت تسریع انجام آن موانع موجود را تسهیل می کنند.

احمدپور تصریح کرد: بدون شک راه اندازی قطار در خط آهن خواف-هرات می تواند بخش اعظمی از مسافران که در تبادل میان دو کشور هستند را جابه جا کند که این موضوع از نظر بهره وری اقتصادی برای مسولان دو کشور حائز اهمیت است.

بنابراین گزارش راه آهن خواف-هرات به طول 139 کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده و آماده افتتاح با حضور مقامات دو کشور است، این خط ریلی خواف در استان خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجعیت در غرب افغانستان، متصل می کند؛ از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون عنوان شده است.

عناوین برگزیده