تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۸۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مجلس مطرح کرد:

جیب حقوقی‌ها گشادتر شد

می متالز - نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند بازار سرمایه را به سمت عادلانه شدن پیش برده و رانت حقوقی‌ها را از بین ببرد.
جیب حقوقی‌ها گشادتر شد

مجمع سهامداران حقیقی مانعی برای رانت‌های حقوقی‌ها/ جنگ زرگری وزرای نفت و اقتصاد بازار را در شیب سقوط قرار داد

به گزارش می متالز، علی‌اصغر عنابستانی اظهار کرد: با توجه به اینکه سهام عدالت آزاد شد و با جهت‌گیری‌هایی که صورت گرفت موجب شد مردم گرایش بیشتری به بورس پیدا کنند و تعداد سهامداران خرد در بازارسرمایه افزایش یافت و بخش زیادی از جامعه، عضو بورس شدند بنابراین وجود مجمع «سهامداران حقیقی» ضرورت پیدا کرد.

نماینده مردم در خانه ملت افزود: با توجه به اینکه سهامداران کلان با در اختیار داشتن رانت اطلاعاتی و قدرت تاثیری‌گذاری که بر شاخص‌ بورس می‌توانند داشته باشند، با ایجاد صف‌فروش و خرید در زمان‌های خاص موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شوند.

وی گفت: با توجه به افزایش سهامداران خرد، این موضوع بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا هم حق آن‌ها ضایع می‌شود.

عنابستانی بیان کرد: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا ساختاری با عنوان مجمع سهامداران حقیقی ایجاد شود که بتواند از حقوق سهامداران خرد حمایت کند و بازار سرمایه را به سمت عادلانه، رقابتی و کارآمد شدن پیش ببرد و وضعیت اعضای خود را در بازار بهبود ببخشد و رانت اطلاعاتی که در اختیار حقوقی‌ها قرار دارد را از بین ببرد و اطلاعات در بین همه سهامداران تقسیم کند و حتی به سمت دانش تخصصی بازار سرمایه برای عموم مردم پیش برود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ایجاد مجمع سهامداران حقیقی بسیار طرح مناسبی است و همه افراد حقیقی که کد بورسی دارند می‌توانند در این مجمع عضو شوند، خاطرنشان کرد: این مجمع می‌تواند اعضای هیئت مدیره و دبیر انتخاب کرده تا بتواند از حقوق سهامداران حقیقی حمایت کند.

وی تصریح کرد: امضای این طرح جمع‌آوری و اعلام وصول شده و در نوبت مطرح شدن در کمیسیون مربوطه قرار دارد و امیدواریم به سرعت به صحن مجلس بیاید.

عنابستاتی با بیان اینکه تاکید کرد: به دلیل اینکه انسجام سهامداران حقیقی می‌تواند منافع برخی افراد را به خطر بیندازد پیش‌بینی می‌شود با مقاومت‌هایی روبه رو شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در ماه‌های اخیر برخی از شرکت‌ها که اصل سهام آن‌ها در بورس قرار دارد موفق شدند با مانور‌های رسانه‌ای قیمت سهام را به صورت حبابی افزایش داده و در قیمت بالا سهام را به مردم فروختند.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق، جنگ زرگری که بین دو وزیر اقتصاد و نفت بر سر دارای دوم صورت گرفت موجب بروز تنش در بورس شد و این تنش ادامه یافت و بازار را در شیب سقوط قرار داد و سهامی که با قیمت بالا عرضه شد در کف قیمتی خریداری شد.

عنابستانی بیان کرد: این بازی از سوی سهامداران حقوقی صورت گرفت و بخش زیادی از سرمایه مردم را از بین بردند و پول آن به جیب افرادی رفت که جیب آن‌ها پر پول‌تر شد بنابراین وجود ساختاری برای حمایت از سهامداران حقیقی ضرورت پیدا کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس قانون از زمان اعلام وصول در کمیسیون تخصصی ۳ ماه زمان وجود دارد که به صحن مجلس مطرح شود که در حال حاضر یک ماه از این زمان سپری شده است.

عناوین برگزیده