به گزارش می متالز، تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه پارسال است که نرخ تورم نقطهای در مهرماه ۱۳۹۹ به عدد ۴١.۴ درصد رسید.
بر این اساس، خانوارهای کشور بهطور میانگین ۴١.۴ درصد بیشتر از مهرماه پارسال برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴١.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ۶.٨ واحد درصد افزایش داشته که این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴٢.٢ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ٨.١ واحد درصد افزایش نشان می دهد.
مرکز آمار یادآور شد: نرخ تورم مهرماه امسال در مقایسه با ماه قبل، هفت واحد درصد افزایش یافته که نرخ تورم گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۹ واحد درصدی به ۴.۵ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش واحد درصدی به ۴١.٩ درصد رسیده است.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، هدف از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است و نرخ تورم ماهانه مهر ١٣٩٩ به ٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٣.۴ واحد درصد افزایش داشته است، تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ۵.٧ درصد و ٧.۶ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٧,١ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٣.۵ واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوارهای روستایی ۶.٩ درصد بوده که نسبت به ماه پیش ٣.۴ واحد درصد افزایش داشته است.
مرکز آمار ایران تاکید کرد: منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است که نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٢ درصد رسیده و نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
طبق این گزارش، همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢٧.٣ درصد و ٢۶.٧ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.٢ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغنها و چربیها» (کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخممرغ» (تخم مرغ و خامه پاستوریزه)، گروه «سبزیجات» (فلفل دلمهای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنیها» (انواع نوشابه و آبمیوه) است.
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، فرش ماشینی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، یخچال فریزر و ظروف شیشهای آشپزخانه)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچهگانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتند.
این مرکز در این گزارش تصریح کرد: دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهرماه ١٣٩٩ برای دهکهای مختلف هزینهای از ٢۴.۴ درصد برای دهک اول تا ٣٢.۵ درصد برای دهک دهم است.