تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۱۳۸۳۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

اثرات تحریم و فشار اقتصادی بر بازار آهن و فولاد کشور

می متالز - با روی کارآمدن دونالد ترامپ از سال 2016 به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، تاکنون همواره تحریم های ظالمانه و شدیدی علیه اقتصاد ایران اعمال شده است.
اثرات تحریم و فشار اقتصادی بر بازار آهن و فولاد کشور

به گزارش می متالز، یکی از این تحریم ها، تحریم بازار فلزات و بخصوص بازار فولاد ایران می‌باشد. با اوج گرفتن تحریم‌ های اقتصادی آمریکا، بازار آهن و فولاد ایران بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است. در این مقاله می‌خواهیم تاثیر تحریم های اقتصادی آمریکا را بر قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی در بازار فولاد داخلی بررسی کنیم.

اثر تحریم ها بر صادرات محصولات فولادی

آنچه که انتظار می‌رود این است که، با فشار تحریم ها صادرات محصولات فولای که یکی از مهم‌ترین منابع درآمد تولیدکنندگان ایرانی است کمتر شده باشد. از طرفی، با تحریم های بانکی از جانب آمریکا که به تحریم های فلزات ایران اضافه شده است، مشکل جدیدی را برای تولیدکنندگان ایرانی بوجود آورده است. به گفته دونالد ترامپ، 10 درصد از صادرات کل ایران مربوط به صادرات فلزات می‌باشد؛ از این رو تحریم فلزات ایران را در دستور کار خود قرار داد. با این وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ ایرانی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با توجه به ارتباطات خوبی که با شرکای خارجی خود داشتند، مشکل چندانی در صادرات محصولات فولادی مانند تیرآهن و یا میلگرد به خارج از کشور نداشتند.

اما بهتر است بدانید که تاثیر صادرات بر روی قیمت داخلی معمولا بصورت مستقیم و غیرمستقیم اتفاق می‌افتد و متاثر از دو عامل می‌باشد؛ حجم صادرات و نرخ فولاد صادراتی.

علی رغم تحریم های موجود، تولیدکنندگان داخلی به دلیل وجود ترفندهایی برای دور زدن تحریم ها، ممکن است آنطور که انتظارش را داشتیم، مشکلی زیادی از نظر حجم صادراتی نداشته باشند؛ هرچند که حجم صادراتی می‌توانست در شرایط بدون تحریم ها بسیار بهتر هم باشد. لذا می‌توان گفت میان فاکتور حجم صادرات که برآیندی از جذابیت های بازار صادراتی را نشان می‌دهد و قیمت های داخلی آهن آلات، رابطه مستقیمی وجود دارد.

این موضوع به این معناست که با افزایش حجم صادرات، حجم عرضه در بازار داخلی کاهش می‌یابد و با کاهش حجم عرضه داخلی، روند قیمت ها صعودی با شیب تند خواهد بود، مگر اینکه نسبت تقاضا آنقدر کم باشد که این کاهش حجم عرضه بی تاثیر واقع شود.

 

اثر تحریم ها بر حجم و نرخ صادرات

بررسی روند حجم صادرات تیرآهن و میلگرد ایران در پنج ماهه نخست سال 99 نشان می‌دهد که با کاهش عرضه خارجی روبرو بوده ایم. لذا اثر آن مستقیما بهبود عرضه داخلی بوده است و ما به طور طبیعی انتظار کاهش قیمت ها را از این فاکتور داریم. اما چرا با این وجود در 2 ماه اخیر، در بازار داخلی که کاهش حجم تقاضا را نیز شاهد بودیم. قیمت آهن آلات افزایشی بود؟

همانطور که بیان شد، در مجموع انتظار ما از بازار بهبود عرضه در بازار داخلی، کاهش قیمت ها بود. اما این فاکتور تنها عامل تعیین کننده قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار نبوده است. چرا که بدلیل رشد بی رویه دلار، شاهد افزایش قیمت آهن آلات به ویژه قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد بوده‌ایم. هم اکنون می‌توانید برای اطلاع از تغییرات قیمت تیرآهن و میلگرد به سایت آرتان پرس مراجعه کنید.

آخرین قیمت های صادراتی اسلب و بیلت ایران

در ابتدای تحریم ها، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها بر روی قیمت آهن آلات به ویژه قیمت تیرآهن و یا قیمت میلگرد داخلی تاثیر نخواهد گذاشت و بیشترین تاثیر بر روی بازار خارجی خواهد بود؛ چرا که افزایش نرخ ارز همراه با فشار اقتصادی تحریم ها باعث کاهش نرخ محصولاتی همچون قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار صادراتی خواهد شد.

وضعیت تولید محصولات فولادی در شش ماهه نخست سال 98 و 99 اعلام شد. طبق این گزارش، تولید کل محصولات فولادی اعم از مقاطع تخت، طویل و فولاد میانی دارای رشد 8 درصدی نسبت به شش ماهه سال گذشته می‌باشد. تنها ورق پوششدار، نبشی و ناودانی نسبت به شش ماهه سال قبل کمتر تولید شده‌اند. بیشترین مقاطع تولیدی مربوط به تیرآهن و میلگرد می‌باشد که می‌توان حداقل تا پایان سال بازار آرامی را برای این محصولات پیش بینی کرد.

اثر تحریم ها بر بازار داخلی و قیمت تیرآهن و میلگرد

در دوره ای از تحریم ها شایعاتی مبنی بر کاهش نرخ ارز در بین مردم فراگیر شد. این شایعات که پایه و اساس درستی هم نداشت، باعث شد تا مردم برای کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش قیمت محصولاتی همچون قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد دست از خرید بکشند و تقاضا در بازار تیرآهن کاهش یابد و باعث شود تا قیمت تیرآهن روندی نزولی را طی کند. تولید کنندگان داخلی تیرآهن از طرفی با توجه به کاهش نیافتن نرخ ارز، در بازار خارجی هم دچار مشکل شدند. در بازار داخلی هم با توجه به کاهش نقدینگی مردم در این مدت و نابسامان بودن تقاضا و عرضه محصولات، قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد داخلی را نیز دچار مشکل کرد.

تحریم همزمان فلزات و روند صعودی نرخ ارز به شدت بازار تیرآهن و میلگرد را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش تحریم فلزات از طرفی باعث کاهش مشتریان خارجی شده و منجر به ضرر برای تولیدکنندگان داخلی می‌شود. افزایش نرخ ارز نیز باعث گران تر شدن قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد می‌شود و تاثیر این افزایش بر روی بازار مسکن و خرید و فروش خانه نیز بسیار بالاست و همانطور که در یکسال اخیر شاهد بوده‌ایم، قیمت مسکن تا 200 برابر نیز رشد داشته است. برای اطلاع از آخرین تغییرات قیمت تیرآهن و میلگرد می‌توانید به سایت آرتان پرس مراجعه کنید.

 

بازار فولاد پس از تحریم ها

سه احتمال برای بازار فولاد پس از تحریم ها پیش بینی شده است. اولین احتمال این است که با ادامه اوج گرفتن تحریم ها، میزان صادرات کاهش خواهد یافت و نرخ ارز نیز افزایش می‌یابد. به دنبال افزایش نرخ ارز، قیمت آهن آلات مانند قیمت میلگرد و تیرآهن افزایش می‌یابد اما این به معنای افزایش تقاضا و معاملات نمی‌باشد.

احتمال دوم در صورت اوج گرفتن تحریم ها عدم وابستگی قیمت آهن آلات به نرخ ارز با افزایش میزان عرضه در بازار داخلی می‌باشد. به این معنا که با افزایش نرخ ارز قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی به دلیل افزایش میزان عرضه روند صعودی را طی نخواهد کرد. به هر حال باید دید در صورت چنین اتفاقی بازار فولاد و نرخ ارز تا کجا وابستگی خواهند داشت. همه این‌ها بستگی به نرخ تولید فولاد سالیانه دارد که هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، وابستگی به محصولات وارداتی کمتر خواهد شد و عرضه افزایش خواهد یافت.

احتمال سوم نیز این است که قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی به دنبال واکنش نشان ندادن بازار فولاد در برابر افزایش نرخ ارز و خروج سرمایه از این بازار، روندی نزولی را طی کند. باید دید که تصمیمات دولت درباره مشکلات ناشی از تحریم چگونه خواهد بود و سرنوشت بازار فولاد و آهن آلات چگونه خواهد بود.

منبع: خبر فوری
عناوین برگزیده