تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۳۸۵۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پروانه بهره‌برداری معادن می‌تواند وثیقه بازپرداخت تسهیلات معدنی باشد

می متالز - معاون امور معادن سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه "برخلاف قانون، بانک‌های استان پروانه بهره برداری معدن را برای وثیقه بازپرداخت تسهیلات معدن قبول نمی‌کردند" گفت: اخیراً این وثیقه در بخش معدن استان مورد پذیرش قرار گرفت.
پروانه بهره‌برداری معادن می‌تواند وثیقه بازپرداخت تسهیلات معدنی باشد

به گزارش می متالز، مهرانگیز رحمانی در جلسه شورای معادن آذربایجان شرقی که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس قانون، کلیه مؤسسات مالی و بانکی باید پروانه بهره برداری معدن را برای بازپرداخت تسهیلات معدن قبول کنند اظهار داشت: تاکنون بانک‌های استان پروانه بهره برداری معدن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کردند اما اخیراً با استناد به بخشنامه بانک مرکزی این وثیقه در بخش معدن استان مورد پذیرش قرار گرفت.

وی مسائل مربوط به موضوعات زیست محیطی مس سونگون را یادآور شد و گفت: سونگون موظف شد که طرح ارزیابی زیست محیطی خود را ارائه دهد و در مورد رودخانه جنبی معدن هم باید برای راهکار کوتاه مدت رفع آلایندگی و مطالعات زیست محیطی رفع مشکلات را در وقت تعیین تدوین و ارائه دهد.

رحمانی با بیان اینکه اثرات تخریبی معدن مس باید توسط نخبگان علمی بررسی شده و موازنه در برابر تخریب و ایجاد اشتغال و تولید بررسی و مطالعه شود، گفت: جبران خسارت فعالیت‌های معدنی تا سقف یک درصد فروش در قانون پیشبینی شده است که باید این حوزه با نظارت بیشتر عملی شود.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، پرداخت حقوق دولتی معادن استان را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: عمده دریافت حقوق دولتی استان از معدن مس بوده است که در سال 98 بیش از 430 میلیارد تومان مانده بدهی داشت و در شش ماهه امسال 520 میلیارد واریز کرده است.

وی موضوعات مرتبط با معدن طلای اندریان را تشریح کرد و ابراز داشت: بهره بردار این معدن در سال 98 بیش از 146 کیلو گرم طلا و امسال هم تاکنون 42 کیلوگرم طلا استحصال کرده است که در مجموع 485 کیلوگرم از ابتدای فعالیت معدن استخراج شده و حقوق دولتی خود را پرداخت کرده اما تا پایان سال 98 بیش از 4 میلیارد بدهی حقوق دولتی معدن اندریان باقی مانده است.

رحمانی با بیان اینکه از سال 97 تاکنون بیش از 900 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان دریافت شده است، خاطر نشان کرد: 15 درصد این رقم باید به استان بازگردد که از 136 میلیارد حدود 16 میلیارد در 97 و 98 به استان بازگشته است که چیزی حدود 2.9 درصد است.

وی گفت: حقوق دولتی سال 97 استان کرمان بیش از 435 میلیارد پرداخت شده که 4 میلیارد به استان بازگشته است، یزد پرداخت 380 میلیارد حقوق دولتی داشته که صفر درصد به استان بازگشته است، خراسان رضوی هم از 147 میلیارد 2.9 میلیارد به استان بازگشته و در استان آذربایجان شرقی هم از 125 میلیارد بیش از 3.6 میلیارد به استان بازگشته است که بیش از میانگین کشوری است و استان‌های اصفهان، زنجان و اردبیل در رده‌های بعد از آذربایجان شرقی هستند.

عناوین برگزیده