تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۳۸۵۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:

جلوگیری از تقاضاهای کاذب بازار ارز با پمپاژ ارزی بانک مرکزی

می متالز - رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که پمپاژ ارز توسط بانک مرکزی یکی از اقدامات مفید برای مدیریت بازار ارز است.
جلوگیری از تقاضاهای کاذب بازار ارز با پمپاژ ارزی بانک مرکزی

جلوگیری از تقاضاهای کاذب بازار ارز با پمپاژ ارزی بانک مرکزی

به گزارش می متالز، غلامرضا مصباحی مقدم با تاکید بر جلوگیری از تقاضاهای کاذب ارزی، گفت: به نظر می‌رسد دارندگان ارز مایل نیستند به راحتی قیمت آن را کاهش دهند. اصطلاحی در اقتصاد است که بر اساس آن به این وضعیت «چسبندگی قیمت‌ها» گفته می‌شود به این معنا زمانی که قیمت بالا رود حالت چسبندگی پیدا می‌کند، بنابراین در پایین آمدن مقاومت نشان می‌دهد.

وی درباره پمپاژ ارز از سوی بانک مرکزی بیان کرد: این کار بانک مرکزی طبعا مفید است زیرا باید بازار ارز را مدیریت کند. البته مهم‌تر از آن این است که تقاضاها را مدیریت کرد و به هر تقاضایی پاسخ مثبت نداد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در این رابطه به تقاضای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزها اشاره کرد و افزود: تقاضا برای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزها کاملا غیرمعقول است. همین‌طور طلب خروج ارز از کشور که خروج سرمایه تلقی می‌شود، نباید مورد تایید واقع شود.

مصباحی مقدم در ادامه تصریح کرد: در کنار اینکه باید مانع چنین تقاضاهایی شد، اختصاص ارز را به کسانی باید در نظر گرفت که درصدد واردات کالاها، خدمات و فن‌آوری هستند یا قصد سفر به خصوص برای معالجه دارند، همچنین ارز دانشجویان ایرانی خارج از کشور باید تامین شود.

عناوین برگزیده