تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۱۳۸۷۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها رنگ باخت

می متالز - اگر مداخله‌های دستوری و لجبازی‌های سیاسی نبود، بورس تهران این حجم ریزش را متحمل نمی‌شد.
جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها رنگ باخت

به گزارش می متالز، بازار سرمایه چند وقتی است که وارد شیب نزولی شده و این روند، خیلی ها را فروشنده کرده است. نکته عجیب این ماجرا این است که با ورود بازار سرمایه به فاز نزولی، بازارهای رقیب رشد خیره کننده ای داشتند و حباب قیمتی در این بازارها کاملا محسوس است. اما حالا که بازار ارز و به دنبال آن بازارهای طلا و خودرو و مسکن دچار رکود شده، باز هم شوری در بورس تهران مشاهده نمی شود!

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: همانطور که می‌دانید دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه بوده و به سبب تحریم‌ها، صادرات کاهش یافته و درآمد‌های دولت کاهش داشته و دولت سیاست‌های انقباضی را در سال جاری اعمال کرده که البته این سیاست‌ها، تورم‌زا بوده و هرچه به پایان سال نزدیک‌تر شویم، اثر تورم بر سفره خانوار‌ها نمایان‌تر خواهد کرد.

وی افزود: در صنایع بورسی شاهد افزایش نرخ اکثر کالا‌ها و خدمات هستیم و ارز دولتی صنایع غذایی و دارویی تقریبا حذف شده و قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی و ... افزایش یافته و تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا تورم تشدید شود. کسری بودجه دولت در کنار تورم سنگین موجب شده دولت به شکل دستوری و برنامه‌ریزی شده، از بازار‌هایی که تحت کنترل دارد، نوسان گیری کند. مثلا دولت روی کسب درآمد از بازار سرمایه حساب ویژه‌ای باز کرده بود و بازار سرمایه ما بصورت دستوری حرکت می‌کند. کما اینکه با وجود آنکه اکثر نمادها، گزارش‌های مطلوبی روانه سامانه کدال کردند، ولی هنوز سهم‌ها تحرک مثبتی نشان نداده اند. اما دولت با مداخله در روند بازار سرمایه، قیمت سهم‌ها را حباب گونه بالا برد و بعد از نوسان گیری از بازار سرمایه، به سراغ بازار ارز و طلا رفت و این بازار‌ها هم بعد از یک دوره رشد شارپ، کاهشی شدند. با تضعیف بازار‌های رقیب، این بازار‌ها کشش جذب نقدینگی بیشتری ندارند و شاهد بودیم که سکه بالای ۱۶ میلیون تومان و دلار بالای ۳۰ هزار تومان، خریداری نداشت. معتقدم ریزش بازار‌های رقیب، اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه ما خواهد بود و می‌تواند نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

صلواتی ضمن تاکید بر عملکرد مطلوب شرکت‌ها در ۶ ماهه اول سال، اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد صنایع بورسی، در گزارش‌های ۶ ماهه سود بالاتری نسبت به سال قبل محقق کرده اند و این روند می‌تواند تداوم داشته باشد. سهم‌ها هم اصلاح قیمتی سنگینی را تجربه کرده اند. اگر مداخله‌های دستوری و لجبازی‌های سیاسی نبود، بورس تهران این حجم ریزش را متحمل نمی‌شد. با توجه به گزارش‌های خوب صنایع بنیادی، بازار سرمایه پتانسیل رشد مجدد را دارد. پیشنهاد می‌شود سهامداران در صنایع بنیادی بازار، سرمایه گذاری کنند که گزارش‌های خوبی هم منتشر کرده اند. اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، دیگر خبر جذابی برای بازار نیست و فعالان این بازار باید نگاه شان را معطوف به سهم‌هایی کنند که سودآوری مناسبی دارند.

وی افزود: سهام شرکت‌های سرمایه گذاری، گزینه‌های جذابی برای سرمایه گذاران هستند که گزارش‌های مطلوبی هم ارائه کرده اند. بررسی گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه اول سال، نشان می‌دهد سنگین‌ترین تعدیل‌ها نسبت به سال قبل، مربوط به این گروه بوده است. شرکت‌های دارویی، تک سهم‌هایی از گروه پتروشیمی و فلزی و سیمانی هم گزارش‌های خوبی ارائه کرده اند و می‌توانند مورد توجه قرار گیرند و شاخص بورس هم در نتیجه رشد این گروه ها، رشد خواهد کرد.

عناوین برگزیده