تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۳۸۷۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

عملکرد موفق فولاد ایران در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد

می متالز - انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش ماهانه خود تولید فولاد خام ایران در هشت ماه اول سال 2020 با بیش از یازده درصد رشد به 18.6 میلیون تن رسیده است. این رشد در حالی اتفاق افتاده است که در ماه مه 2019، ایالات متحده تحریم هایی را علیه بخش فلزات ایران از جمله فولاد اعمال کرد که میلیاردها دلار به خزانه کشور اضافه می کند.
عملکرد موفق فولاد ایران در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد

گزارش تولید فولاد ایران

طبق اعلام سازمان تجارت و توسعه ایران، صادرات آهن و آلیاژهای آن در حدود ۳٫۹ میلیارد دلار و محصولات مس به حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. ایران همچنین بیش از ۸۴۰ میلیون دلار سنگ آهن صادر کرده است. با این حال، ایران از ابتدای سال گذشته جزئیات صادرات خود را منتشر نکرده است و وضعیت فعلی این صادرات مشخص نیست.

 

عدم شفافیت در گزارشات فولادی کشورها

انجمن جهانی فولاد اعلام کرده است که به دلیل مشکلات مداوم ارائه شده از سوی بازرگانان ایرانی به واسطه اختلالات کسب و کار که به واسطه ویروس کرونا ایجاد شده، بسیاری از ارقام این ماه تخمین هایی است که ممکن است با به روزرسانی تولید ماه آینده تجدید نظر شود. این موضوع باعث می شود که مینیمم داده های تولید و صادرات ایران منتشر شود و دلیل اصلی افت اقتصادی ایران در گزارش های بین المللی شفاف نبودن و تردیدهایی در دیتاهای محاسباتی در سال ۲۰۲۰ بوده است.

 

ارزیابی رشد تولید فولاد خام ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی ماهانه منتشر کرد که نشان می دهد تولید فولاد خام کشور در پنج ماه اول سال شمسی (آغاز این تقویم که سال پایه محاسبات مالی فولادی هاست ۲۰ مارس در نظر گرفته می شود) در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

لازم به توضیح است که عدم شفافیت ها و مینیمم ها را اگر در نظر بگیریم این عدد تا ۲۰ درصد می تواند رشد داشته باشد که خود تحولی در تولید فولاد خام در ایران است. در دوره سال گذشته این رقم به ۱۱٫۴ میلیون تن رسیده بود. تولید محصولات فولادی نیز با نزدیک به ۷ درصد افزایش به حدود ۹٫۵ میلیون تن رسید. این خود گام مهمی در جلوگیری از خام فروشی است چرا که می تواند خام فروشی را طی چهار سال به کمتر از نصف میزانی که در شرایط فعلی وجود دارد برساند.

 

عملکرد موفق فولاد ایران

برای اینکه بتوانیم دید بهتری از عملکرد موفق فولاد ایران داشته باشیم کافی است که گزارش انجمن جهانی فولاد را برای سایر کشورها و چشم اندازهای جهانی آن را مرور کنیم. در گزارش این انجمن آمده است که تولید جهانی در هشت ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش ۴٫۲ درصدی به نزدیک ۱٫۲ میلیارد تن رسیده است. هنوز هم تولید در ماه آگوست نسبت به آگوست سال گذشته کمتر گزارش شده که این خود افت شدید تولید جهانی را نشان می دهد اما در ایران وضعیت متفاوت بوده و صنعت فولاد توانسته با بهترین عملکرد و با وجود تحریم های شدید بین المللی روند تولید خود را در مسیر صعودی حفظ کند.

 

دلیل اصلی رشد صادرات فولاد خام ایران

این رشد نتیجه افزایش تولید فولاد چینی در پی کاهش محدودیت های قرنطینه ویروس کرونا در ماه گذشته است. چین با ۹۴٫۸ میلیون تن فولاد خام در آگوست ۲۰۲۰ و ۸٫۴٪ افزایش نسبت به آگوست ۲۰۱۹ ،رهبر اصلی و بازیگر نقش اول فولاد دنیاست. چین بیش از نیمی از تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده است. و بیشترین تقاضا را در فولاد خام دنیا دارد. ساختار تولیدی این کشور وضعیت را برای کشورهای صادر کننده فولاد بسیار جذاب و پر سود کرده است.

 

بررسی انجمن جهانی فولاد از تولید فولاد خام ایران و جهان

در گزارش انجمن جهانی فولاد ، تولید جهانی فولاد خام برای ۶۴ کشور گزارش شده  که این رقم مجموعا ۱۵۶٫۲ میلیون تن در آگوست ۲۰۲۰ بوده است که در مقایسه با آگوست سال گذشته ۰٫۶ درصد افزایش داشته است. تولید فولاد خام در ایران از سال ۲۰۱۹ روند رو به رشد خود را آغاز کرده بود. تولید فولاد خام ایران نیز در سال ۲۰۱۹ ۳۰ درصد افزایش یافته بود ، در حالی که متوسط ​​رشد جهانی در این بخش ۳٫۵ درصد بود. لذا رشد تولید فولاد در ایران در سال جاری موضوعی بود که در سال ۲۰۱۹ پایه ریزی شده بود و عملا برای محصولات فولادی ایران مشتری وجود داشت و این موضوع صنعتگران ایرانی را تشویق به تولید کرد.

 

ایران دهمین کشور بزرگ تولید کننده فولاد

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۱۸ دهمین تولید کننده بزرگ فولاد در جهان شد. ماه گذشته، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تحلیل های خود بیان کرد که ایران می تواند سالانه ۱۵ میلیون تن فولاد صادر کند.

 

مگاپروژه های صنعت فولاد ایران

وزارت صنایع، معدن و تجارت ایران طی ۱۱ ماه منتهی به  فوریه سال جاری، پنج پروژه فولادی را با سرمایه گذاری کل ۲۱٫۳۹ تریلیون ریال (۱۳۳ میلیون دلار) آغاز کرد. دو پروژه در استان اصفهان عملیاتی شدند در حالی که بقیه در حال برنامه ریزی و اقدامات تامینی هستند.

استان های لرستان، فارس و خوزستان محدوده های اصلی انجام این پروژه ها محسوب می شوند. پروژه های جدید مربوط به تولید لوله ها و پروفیل ها، ورق های فولادی، شمش های آهن و فولاد با بهره گیری از جدید ترین متدهای روز دنیا در تولید به حساب می آیند که در مجموع ۱۰۰۰ شغل ایجاد کرده اند و پیش بینی می شود در آینده بالغ بر ۱۰ هزار شغل ایجاد کنند.

 

کارخانه فولاد پارس، قلب تپنده فولاد خام ایران

کارخانه فولاد پارس واقع در هفت تپه، استان خوزستان، یکی از این پنج پروژه موفق است. ظرفیت تولید ۱۰۰۰۰۰ تن شمش فولاد در سال در اولین مرحله توسعه خود بخشی از کارنامه این کارخانه به حساب می آید.این کارخانه با سرمایه گذاری ۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ایران عملیاتی شد که نقشی کلیدی در تولید فولاد خام ایران ایفا خواهد کرد.

عناوین برگزیده