تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۳۹۰۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیشترین صادرات ما در حوزه فولاد شمش فولاد بوده که ارزش افزوده پایینی دارد

می متالز - نماینده مردم اردبیل در مجلس ضمن انتقاد از وزارت صمت به مسئولان مربوطه مبنی بر عدم طرح جامع در حوزه تولید و ارزش افزوده و صادرات فولاد گفت: بیشترین صادرات ما مربوط به شمش فولاد بوده است که ارزش افزوده پایینی دارد.
بیشترین صادرات ما در حوزه فولاد شمش فولاد بوده که ارزش افزوده پایینی دارد

به گزارش می متالز، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 6 آبان 99) در صحن علنی مجلس در جریان گزارش ارائه کمیسیون صنایع و معادن درباره بررسی بازار فولاد اظهار داشت: مشکلاتی که در حوزه بازار فولاد وجود دارد چندین مورد است که مورد نخست عدم وجود طرح جامع تولید فولاد در زنجیره تولید و عرضه که یکی از زنجیره‌های مغفول‌مانده این صنعت است که تاکنون وزارت صمت و مسؤولان هیچ طرحی اعم از تولید، زنجیره ارزش افزوده و صادرات تهیه نکرده است.

وی افزود: براساس آمار صادرات بیشترین صادرات ما در حوزه فولاد مربوط به شمش فولاد است که ارزش افزوده بسیار پایینی در مقایسه با زنجیره‌های پایین دستی داشته‌ایم.

بدری تأکید کرد: حداکثر فولاد مورد نیاز در کشور 14 الی 15 میلیون تن است، گفت: در صورتی که تولید سالانه ما بر اساس آمار و برآورد در سال 99 به 30 میلیون تن می‌رسد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تقریبا دو برابر مصرف مورد نیاز کشور تولید فولاد داریم، در صورتی که براساس گزارش کمیسیون صنایع مجلس و آمار امسال کاهش صادرات در این حوزه نسبت به سال گذشته صورت گرفته است. بنابراین مشخص است مشکل مدیریت در بازار و عرضه کاملا مشهود است و یکی از این مشکلات اختلاف قیمت بین بورس و بازار حاشیه است.

بدری با اشاره به افزایش قیمت 3 برابری فولاد نسبت به سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته فولاد کیلویی 4 تا 5 هزار تومان بود که این میزان به 15 هزار تومان در سال جاری رسیده است در حالی که دستمزد کارگران و هزینه آب و برق و گاز ثابت مانده و سود گزاف آن به جیب تولیدکنندگان انحصاری می رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در ادامه با بیان اینکه قیمت نهاده های تامین فولاد ثابت بوده اما قیمت فروش آن سه برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: بازار فولاد به حال خود رها شده و هیچ نظارتی در حوزه قیمت گذاری وجود ندارد که به علت عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در ارائه قیمت ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان فولاد عمدتا در حوزه دولتی و شبه دولتی هستند لذا باید سود فروش فولاد به دقت حساب شده و به بیت المال بازگردد تا صرف یارانه ها، تامین اجتماعی و هزینه نیازمندان شود.

عناوین برگزیده