به گزارش می متالز، بر اساس اعلام روز سه شنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، معاونت آمار و اطلاعات این سازمان با اعلام این خبر اظهار داشت: منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است، به عبارت دیگر خانوارهای استان تهران به طور میانگین ۴۱.۲ درصد بیشتر از مهر ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند. نرخ تورم نقطه ای کل کشور در مهر ماه ۱۳۹۹ عدد ۴۱.۴ اعلام شده است .
نرخ تورم نقطهای مهر ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۳.۸ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۶.۸ واحد درصدی به ۳۶.۳ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۸ واحد درصدی به ۴۲.۶ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴۱.۳ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۳.۸ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۸.۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۰ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. نرخ تورم ماهانه مهر ۱۳۹۹ در استان تهران به ۶.۱ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۸ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۶ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۶.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
نرخ تورم سالانه مهر ماه ۱۳۹۹ برای خانوار های استان تهران به ۳۰.۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ، ۱.۰ واحد درصد افزایش نشان می دهد . منظور از نرخ تورم سالانه ، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری ، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می باشد .
این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۳۰.۱ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۹.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۷ واحد درصد افزایش را نشان می دهد.
در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن وچربی ها» ، (کره پاستوریزه، حیوانی و روغن جامد) ، گروه «ماهی و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن )، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه) میباشد.
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع اتومبیل سواری)، گروه «بهداشت و درمان»، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ تاپ ، تجهیزات رایانه، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه گانه) و گروه «هتل و رستوران» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.