به گزارش می متالز، امیر تقی خان تجریشی که هفته گذشته در اولین جلسه هیات مدیره جدید بورس تهران به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شده با اشاره به شرایط بازار سرمایه در دو ماه اخیر به سنا گفت: طی این مدت نماگرهای بورس با قلهها فاصله گرفته و فضای نوسانی بر بازار سرمایه حاکم شده است. این موضوع در حالی رخ داده که طی چهار ماه اول سال بورس ماءمن نقدینگی سرگردان بوده اما به دلیل برخی ناهماهنگی ها و غالب شدن فضای هیجانی بر فضای منطق و تحلیل، اعتماد گریزی بر فضای بازار سرمایه حاکم شد.
وی افزود: در کنار تلاش برای استفاده از فرصت پیش آمده جهت تأمین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، ضروری است اقدامات دیگری نیز با هدف اصلاح نحوه ورود مردم انجام شود. در جهت افزایش شناخت افراد نسبت به مقتضیات، نهادها و ابزارهای موجود و نحوه سرمایه گذاری صحیح در بورس آموزش های لازم باید ارائه شود. ضمن اینکه در کنار این اقدامات، ارکان تصمیمساز با هماهنگی بیشتر سبب حمایت از سرمایه خرد مردم شود تا بتوانند اعتماد از دست رفته را برگردانند.
این عضو هیات مدیره بورس در خصوص ورود افراد غیر حرفه ای به دلیل استقبال از عرضه اولیه ها طی سال های اخیر هم توضیح داد: اگر چه طی سالهای گذشته عرضه اولیه شرکت ها همراه با بازدهی قابل توجهی برای سهامداران بوده اما این موضوع نمی تواند به تنهایی عاملی برای جذب افراد غیر حرفه ای به بورس شود.
تجریشی ادامه داد: آنچه به طور اصولی باعث تأمین مالی بنگاه از مسیر بازار سرمایه میشود، عرضه سهام در بازار اولیه، افزایش سرمایه از روش صرف سهام یا از محل آورده نقدی سهامداران و درنهایت انتشار اوراق مالی اسلامی است. با این حال تغییرات دستورالعملهای اجرایی در زمینه عرضه اولیه میتواند سبب سرمایه گذاری غیر مستقیم افراد در بازار سرمایه شود. بطور مثال فراهم کردن امکان حضور صندوق های سرمایه گذاری در عرضه های اولیه که طی چند ماه گذشته اجرایی شده سبب خواهد شد مردم به حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه تشویق شوند با این حال باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام پذیرد.
وی در بیان راهکار مناسب برای رفع گره های معاملاتی موجود به ویژه در دوره اولیه عرضه اولیه ها در بازار سرمایه توضیح داد: برای رفع گره معاملاتی عرضه اولیه میتوان تغییراتی در نحوه سفارشگیری نمادها انجام شود. همچنین با فعال کردن بازارگردان و تعهدات ناشران می توان به تعدیل گره معاملاتی عرضه اولیه کمک کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت بورس در خصوص معامله واحدهای دارا یکم پایینتر از قیمتهای اولیه بازگشایی این صندوق و پیش بینی میزان سوددهی این واحدها تا پایان سال گفت: خرید واحدهای صندوق به معنی سهیم شدن در داراییهای صندوق است. ارزش این داراییها نیز با توجه به شرایط بازار دائماً تغییر میکند. در حال حاضر ارزش دارایی های صندوق دارا یکم بیشتر از قیمت معامله این سهم است.
تجریشی اضافه کرد: صندوق دارا یکم دارای پرتفوی ارزنده ای است و وضعیت سودآوری صنعت بانکداری طی 6 ماه نخست نشان دهنده چشم انداز مثبت این صنعت در آینده است و این مهم منجر به افزایش خالص دارایی صندوق دارا یکم خواهد شد. بطور کلی معامله گران باید در معاملات به خالص ارزش دارایی های این نوع صندوق ها توجه کنند.
وی درخصوص نقش پاسخگویی روزانه به سوالات بورسی در راستای افزایش شفافیت گفت: شفافیت رکن اصلی بازار سرمایه است و بورس مظهر شفافیت اقتصاد است چراکه در بورس شرکت ها نمی توانند فعالیت ها را اعلام و افشا نکنند و باید همه فعل و انفعالات اقتصادی را به اطلاع عموم برسانند. بنابراین هیچ شرکتی بدون رعایت این اصل، امکان حضور در این بخش مهم اقتصادی را ندارد.
این مقام مسوول در خصوص راهکارهای افزایش شفافیت در بورس تصریح کرد: ایجاد شفافیت از راههای مختلف در حال انجام است و سازمان بورس و سایر ارکان تصمیمساز عملکرد قابل قبولی در شفاف سازی و ارائه اطلاعات درست به فعالان بازار سرمایه داشته اند. بر این اساس اضافه شدن یک سخنگو در شرایط فعلی می تواند سبب ایجاد ابهامات جدید در تصمیم گیری های سرمایه گذاران شود بنابراین می توان به جای این کار بر شفافیت بیشتر گزارشات مالی شرکت ها تمرکز کرد تا تصمیم گیری برای فعالان بازار سرمایه راحتتر انجام پذیرد.
تجریشی با ارزیابی عملکرد سازمان بورس در خصوص فرهنگسازی بازار سرمایه تا به امروز تاکید کرد: رسالت سازمان بورس، نظارت بر بازار سرمایه و ماموریت آن فرهنگ سازی و توسعه بازار است. با توجه به اینکه بازار سرمایه شرایط بی سابقه ای را تجربه می کند، نحوه سرمایه گذاری صحیح، ورود غیر مستقیم افراد غیر حرفه ای، پرهیز از رفتار هیجانی، دوری از شایعات، مراجعه به مشاورین و متخصصین حرفه ای دارای مجوز و مواردی از این دست مفاهیمی است که بار انتقال آن به آحاد جامعه، نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.
وی ادامه داد: سازمان بورس تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده اما فرهنگ سازی فرآیندی بلندمدت است و نباید به آن به دید کوتاه مدت نگاه کرد. بطور مشخص رسانه ملی با همکاری سازمان بورس می تواند برنامه هایی را بصورت منظم درخصوص شرایط بازار سرمایه ها و اصول و شیوه های سرمایه گذاری در آن برای عموم مردم ارائه کنند و به افزایش سطح سواد سرمایه گذاری مردم بصورت هماهنگ کمک کنند.