تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۳۹۴۸۶
می متالز - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار خبر داد و گفت: اطلاعات بازار کار از طریق این سامانه در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد تا در سیاست‌گذاری از این اطلاعات بهره ببرند.
سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار راه‌اندازی شد

سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار راه‌اندازی شد

به گزارش می متالز، عیسی منصوری یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست‌گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بازار کار و اشتغال کشور، این سامانه را راه‌اندازی کرده است گفت: ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش‌های اصلی این سامانه است.

اهداف سامانه ملی اشتغال

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقویت توان سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغال‌زا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیش‌بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، تجزیه‌وتحلیل روند نقل و انتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار به منظور تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.

منصوری تصریح کرد: تولید اطلاعات، دانش و تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار و اشتغال برای سیاست‌گذاران و سایر ذینفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.

وی از همه افراد در سن کار کشور (۱۵ سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه‌دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب‌وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب‌وکار خود در این سامانه برای تکمیل آن به https://lmis.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

مراحل ثبت‌نام در سامانه اشتغال

معاون کار با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب‌وکار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه باقی می‌ماند، در خصوص مراحل ثبت‌نام در سامانه نیز توضیح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبت‌نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می‌شود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.

به گفته وی، کاربر می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهی‌نامه‌ها…را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

منصوری با بیان اینکه سامانه تا پایان سال جاری برای ثبت‌نام فعال است افزود: با راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه، انتظار می‌رود از طریق انسجام‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای تولیدکننده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاست‌گذاران و تصمیم سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.

وی درباره تأثیرگذاری این سامانه بر سیاست‌گذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش نیاز اصلی و اساسی برنامه ریزان و متولیان بازار کار کشور است.

عناوین برگزیده