تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۵۵
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۱۳۹۵۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید سیمان در بوشهر و چراغی که به خانه رواست

می متالز - حکایت این روزهای صادرات سیمان تولیدی کارخانه‌های استان بوشهر و کمبود آن در داخل این استان که برخی پروژه‌های عمرانی و تولیدی را به تعطیلی کشانده‌است، مثل " چراغی که به خانه رواست" را در اذهان تداعی و ضرورت رسیدگی و حل این مشکل را به مسوولان مربوطه گوشزد می‌کند.
تولید سیمان در بوشهر و چراغی که به خانه رواست

به گزارش می متالز، هرچند تحریم‌های ظالمانه، افزایش نرخ دلار و گرانی شرایط سخت اقتصادی را برای جامعه ایجاد کرده‌است و امروز صادرات و تامین درآمد ارزی را اولویت کشور قرار داده‌است، اما در برخی کالاها نظیر سیمان که حیات پروژه‌های عمرانی و تولیدی از جمله مسکن به آن وابسته است، باید تامین نیازهای داخلی در صدر برنامه قرار گیرد و صادرات آن در مرحله بعدی باشد. 

 این مهم وقتی اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که یکی از مجموع سه واحد تولید سیمان استان بوشهر در دست تعمیر و میزان تولید آن نسبت به قبل کاهش یافته‌است.

اما آنچه که در ۲ هفته اخیر در این زمینه در استان بوشهر جریان دارد، عکس این واقعیت است طوریکه هم اکنون روزانه بخش عمده تولید سیمان استان بوشهر به خارج صادر می‌شود و تنها سهم کمی بصورت قطره چکانی به تامین نیازهای مصرفی این استان اختصاص می‌یابد که باعث کمبود شدید آن در بازار، تعطیلی پروژه های عمرانی، شرکت‌های تولید بتن، خانه سازی و ایجاد بازار سیاه شده‌است.

طوریکه قیمت هر بونکر سیمان با افزایش پنج میلیون تومانی همراه شده‌است و همزمانی آن با آغاز رسمی طرح ملی اقدام مسکن در استان بوشهر باعث شده تا اجرای بموقع پروژه‎های این طرح به اما و اگر کشیده شود.

همچنین این وضعیت به ثمر نشستن چند پروژه سدسازی که کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در استان بوشهر است را در هاله‌ای از ابهام فرو برده‌است و معلوم نیست با روند کنونی نبود سیمان سرنوشت این پروژه‌های حیاتی و حساس به کجا ‎انجامد.

کمبود عرضه سیمان در بازار زمینه‌سازی برای گرانی آن 

استان بوشهر سه واحد تولید سیمان در شهرستان‎های دشتستان، دشتی و کنگان دارد که ظرفیت تولید سالانه آنها ۶ میلیون تن است و بخش عمده‌‏ای از سیمان و کلینکرهای تولیدی از گمرکات استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

به اعتقاد برخی فعالان بازار سیمان در بوشهر اکنون صف کشیدن تریلرهای سیمان صادراتی در ورودی گمرک بوشهر و نبود سیمان موردنیاز استان این شائبه را ایجاد کرده تا دست‏‌هایی پشت پرده برای گران کردن آن دست به کار شده باشند.

جوان بوشهری مسوول فروش واحد عرضه مصالح ساختمانی گفت: یک هفته سیمانی برای عرضه ندارد و مشتریان یکی پس از دیگری با دستان خالی این واحد را ترک می‏‌کنند.

مهدی عرب‏زاده با ابراز تعجب از نبود سیمان در بوشهر اعتقاد دارد که در ارتباط با این محصول که منبع تولید آن در خود استان است به نظر ‎رسد جایی از کار می‌لنگد.

وی افزود: به طور معمول هر وقت محصولی در بازار کمیاب می‎شود این رفتار پیش زمینه‏‌ای برای افزایش قیمت آن است اما اینکه افزایش نرخ سیمان با این شکل و به قیمت تعطیل پروژه‏‌های ساختمانی و واحدهای تولیدی رقم بخورد، جای سوال و بررسی دارد.

عرب‎زاده در پاسخ به این سوال که در کدام یک از فروشگاه‌های مصالح ساختمانی سطح شهر امکان پیدا کردن سیمان وجود دارد و با حالتی حیرت آور خلاصه می‎گوید "نگرد، نیست ".

برای صحه گذاشتن به ادعای این فروشنده، خیابان هلالی به عنوان یکی از خیابان‌های بوشهر که تراکم فروشگاه‌های مصالح ساختمانی در آن زیاد و امید به پیدا شدن سیمان در واحدهای عرضه آن بیشتر است را در پیش گرفتم اما این بار نیز جواب آنها برای فروش سیمان منفی بود زیرا به گفته عرضه کنندگان مصالح در چند روز گذشته حتی یک کیسه سیمان نیز وارد انبار آنها نشده‌است.

کمبود سیمان تهدیدی برای شرکت‎های تولید بتن و ساختمان سازی 

به گفته مدیر یک شرکت تولید بتن در بوشهر نزدیک به یک هفته است که به علت نبود سیمان این شرکت تعطیل و پرداخت هزینه ۲۴۰ کارگر و بیش از ۵۰ خودرو سبک و سنگین به شرکتش تحمیل شده‌است.

مهدی مرادزاده با دلی پر از تعطیلی شرکتش، از نبود نظارت مسوولان بر بازار سیمان ابراز گله‌‏مندی کرد و ادامه داد: چرا با نبود سیمان موردنیاز استان بوشهر اما تریلرهای پر از این کالا در ورودی گمرک این بندر برای صادرات آن صف کشیده اند؟

این تولید کننده با ابراز نگرانی شدید از تداوم تعطیلی واحدهای تولید بتن و یا کار کردن آنها با ۵۰ درصد ظرفیت بیان می‌کند: در این بین مشخص نیست با بحران خودساخته توسط عده‎ای سودجو کارگران با بیکاری در این وضعیت دشوار اقتصادی باید از کجا معاش خانواده خود را تامین کنند.

دیگر بوشهری متضرر شده از کمبود سیمان در بازار، پیمانکار ساختمان سازی است که پروژه‎اش در نبود این مصالح تعطیل شده و هر صبح را با امید متعادل شدن وضعیت سیمان به شب می‏‌رساند.

مهدی وثوقی معتقد است با گرانی‏‌های سر و سام آور مواد اولیه تولید، احداث ساختمان کم کم در مسیر خارج شدن از صرفه اقتصادی است و این اواخر نیز با نبود سیمان پروژه‌‏ها به طور قطعی تعطیل شده‌اند.

وی که با شیوع کرونا اجرا پروژه‏‌هایش در اثر محدودیت‏‌های کرونایی ابتدایی سال با وقفه‎ای چند هفته‌ای مواجه شد اکنون نیز با نبود سیمان وارد وقفه‏‌ای جدید در کارش شده‌است.

وثوقی تاکید دارد که بخشی از کنترل بازار مسکن بوشهر با اجرای پروژه‌‏های انبوه سازی مسکن رقم می‎خورد اما اکنون یا وقفه‏‌های متوالی در اثر کرونا و نبود سیمان بازار مسکن بوشهر باید شاهد افزایش جدید قیمت‌‏ها بود.

 تولید کننده بوشهری نیز که سیمان و ماسه مواد اولیه خط تولیدش است با وجود شعارهای مسوولان برای حمایت از تولید در سال جهش آن به یکباره با نبود سیمان و تعطیلی کارخانه غافل‏گیر شده‌است.

رضا فرخ زاده اظهار داشت: حداقل برای تحقق شعار سال هم که شده انتظار می‏‎رود تولیدکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور با مشکل پیش پا افتاده‌‏ای چون نبود سیمان در استان منبع تولید آن مواجه نباشند.

وی افزود: تورم بی حد و حصر بیش از پیش عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده و با چنین شرایطی که برخی از واحدهای تولیدی نیز در اثر تحریم‏‌های ظالمانه با توقیف اجباری ناشی از نبود ماشین آلات جایگزین دستگاه‏‌های معیوب دست و پنجه نرم می‌‏کنند نایاب شدن مواد اولیه تولید داخل کمر تولیدکننده را زیر بار این مشکلات خم کرده و از اراده آنها برای جهش تولید می‌کاهد.

صادرات، پروژه‌های عمرانی و تعمیرات کارخانه عوامل کمبود سیمان در بوشهر 

برای بررسی صحت ادعاهای مطرح شده مبنی بر صادرات بی وقفه سیمان از گمرک بوشهر، ساعت ۲۳ شب به ورودی گمرک مراجعه کردم در عین ناباوری تریلرهای مملو از پاکت‌های سیمان را دیدم که یکی پس از دیگری وارد دروازه گمرک می‌شدند و روی باسکول قرار می‌گرفتند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان استان بوشهر گفت: هر کدام از واحدهای تولید سیمان استان بوشهر در دشتستان و دشتی سه هزار و ۵۰۰ تن و واحد کنگان روزانه ۶ هزار تن تولید سیمان دارد.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: از مجموع تولید کارخانه ساروج کنگان چهار هزار تن کلینکر است که همه آن صادرات می‎شود و ۲ هزار تن سیمان آن نیز با توجه به وجود اسکله صادراتی در واحد سیمان ساروج و پروژه‌‏های عمرانی در منطقه تنها ۳۰۰ تن به نیاز مردمی اختصاص می‎‏یابد.

وی ادامه داد: مشکلات اخیر ناشی از کمبود سیمان در استان از طرفی به دلیل گرانی ارز و توجیه بیشتر صادرات و از طرف دیگر نیز تاکید دولت به پایان پروژه‎های عمرانی تا پایان امسال است و از طرفی پاییز نیز اوج مصرف سیمان در استان بوشهر است.

شرایط گرم آب و هوایی بوشهر در نیمه نخست سال و بارش‎های زمستان همه دست به دست هم داده تا پاییز اوج فعالیت‏‎های عمرانی در استان بوشهر باشد.

واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، سد دالکی و پروژه‎های راه‎سازی از جمله طرح‌های مهم استان بوشهر است که سیمان موردنیاز آنها از داخل این استان تامین  می‎شود.

محمدزاده یادآور شد: اکنون موضوعی که کمبود سیمان در استان را تشدید کرده وارد شدن واحد تولید دشتستان به مرحله تعمیرات اساسی است.

تعمیرات اساسی سیمان دشتستان منجر شده تولید روزانه چهار هزارتنی این کارخانه اکنون به ۵۰۰ تن کاهش یابد.

وی افزود: در مجموع نیاز مردمی استان بوشهر به سیمان روزانه پنج هزار تن است که بخاطر کاهش تولید این استان روزانه ۲ هزار تن کمبود وجود دارد.

تا ۲ هفته آینده مشکل کمبود سیمان در بوشهر حل می‌شود

محمدزاده ادامه داد: تعهد صادراتی و پروژه‏‎های بخش تولید منجر به کمبود سیمان شده ولی با این حال اکنون از استان‎های هرمزگان، فارس، خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تقاضا شده تا کمبود استان بوشهر را پوشش و واحدهای سیمان استان بوشهر در دشتی و کنگان نیز تعهد صادراتی خود را با هدف تامین نیاز بازار استان کاهش دهند.

وی نوید می‏‌دهد که تا دو هفته دیگر با پایان تعمیر اساسی واحد تولید سیمان دشتستان بازار سیمان این استان روند طبیعی خود را در پیش بگیرد.

استاندار بوشهر که با هدف راه‎اندازی مرکز شبانه‎روزی فوریت‎های حل مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌‏های سرمایه‎گذاری به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آمده بود در پاسخ به اینکه چرا با نبود سیمان همچنان صادرات سیمان از گمرک بوشهر تداوم دارد؟ پاسخ داد مدیران باید هر چه سریع‎تر با بررسی لازم در صورت تامین نشدن نیاز استان، صادرات سیمان از گمرک را ممنوع کنند.

عبدالکریم گراوند افزود: در سالی که به نام جهش تولید مزین شده کمبود سیمان در استان بوشهر که به عنوان مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی و پروژه‏‌ها است معنی ندارد و این موضوع با فوریت و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می‎شود.‎ 

عناوین برگزیده