تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۳۹۷۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه خبر داد:

پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله

می متالز - مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، با اشاره به برنامه‌ها و استراتژی‌های فولاد مبارکه، از پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله و ترسیم نقشۀ راه تکنولوژی شرکت خبر داد.
پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله

به گزارش می متالز، در ادامه، شرح کامل مصاحبه جهت آگاهی شما خوانندگان آمده است:


شرکت فولاد مبارکه در سال جاری چه برنامه‌هایی برای فروش محصولات خود دارد؟

فولاد مبارکه با توجه به مأموریت خود در جهت ایفای نقش محوری در مدیریت بازار محصولات فولادی تخت از طریق راهکارهایی همچون تدوین افق چشم‌انداز ده‌ساله، پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله، ترسیم نقشۀ راه تکنولوژی و با در دستور کار قرار دادن سند چشم‌انداز توسعۀ 1404 کشور در بازارهای مصرف مختلف خود، همچون صنایع خودروسازی، نفت و گاز، ساختمان، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل و... توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کند و از این منظر، سالانه برنامۀ فروشی منطبق با این اهداف کلان تدوین می‌گردد. بر این اساس فولاد مبارکه فروش 7 میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات را  که شامل  تختال، گرم، اسیدشویی، سرد و پوشش‌دار  می‌شود،  در بازار داخل و صادرات برنامه‌ریزی کرده است.
شرکت تا پایان شهریورماه 3 میلیون و 842 هزار   و 172 تن انواع محصولات خود را در بازار داخلی و جهانی به فروش رسانده که  4 درصد بیش از برنامه است. در این بین، در بخش بازار داخل فولاد مبارکه با تحویل 3میلیون و 558 هزار و 111 تن تا پایان شهریور ماه، 22 درصد جلوتر از برنامه است و این امر به دلیل همراهی با سیاست‌های کلان کشور و به‌منظور تأمین حداکثری مصرف‌کنندگان داخلی در سال جهش تولید و از طریق کاهش سهم صادرات به میزان 63 درصد با اتخاذ راهکارهای ابتکاری و مشارکتی صورت گرفته است.

 

چه بخشی از تولیدات این مجموعه در بازار داخلی به فروش می‌رسد؟

فولاد مبارکه براساس رسالت خود در تأمین حداکثری نیاز داخل و با توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی در سال جهش تولید اقدام به فروش بخش عمدۀ محصولات شرکت در بازار داخل، از طریق مکانیسم عرضه در بورس کالا کرده و صرفا جهت تأمین نیاز    ارزی خود برای فراهم ساختن تجهیزات موردنیاز و توسعه، بخشی از محصولات خود را، همچون تختال که در بازار داخل با مازاد عرضه مواجه است، در بازارهای صادراتی به فروش رسانده است. فولاد مبارکه از طریق طرح‌های مشارکتی همچون همکاری با نوردکاران و استفاده از ظرفیت بی‌استفادۀ سایر شرکت‌ها، همچون آنیل محصولات در سایر شرکت‌ها و بازگشت مجدد به شرکت جهت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت شرکت، در جهت تأمین هرچه بیشتر نیاز بازار داخل اقدام کرده و مجموعه این تلاش‌ها نهایتا منجر به افزایش سهم فروش داخل و عدم تحقق برنامۀ فروش صادراتی شرکت در نیمۀ نخست سال شده است.

 

چه سهمی از مجموع تولید این شرکت در سال جاری به صادرات اختصاص می‌یابد؟

از مجموع 7 میلیون و 600 هزار تن فروش برنامه‌ریزی‌شده برای صادرات، یک میلیون و 500 هزار تن معادل 19.7 درصد برای فروش در بازار صادراتی در نظرگرفته شده بود، ولی به دلیل نیاز بازار داخل و در راستای تأمین حداکثری و پاسخ مثبت به تصمیمات وزارت محترم صمت، فروش صادراتی در شش‌ماهۀ اول کاهش 63 درصدی داشته و این روند در شش‌ماهه دوم نیز کنترل خواهد شد تا مشکلی در تأمین نیاز بازار داخلی به وجود نیاید.

 

نظر شما دربارۀ اهمیت صادرات چیست؟ توجه به توسعۀ صادرات چه تأثیری بر تداوم تولید یک مجموعه دارد؟

صادرات محصولات علاوه بر امکان تأمین نیاز ارزی جهت خرید بخشی از تجهیزات و مواد اولیه غیرقابل تأمین در داخل و پرداخت اقساط تسهیلات ارزی، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در بازارهای جهانی، در مقام رقابت با شرکت‌های معظم جهانی قرار گیرند و نهایتا این امر منجر به افزایش توان رقابت‌پذیری، ارتقای بهره‌وری، بهبود کیفیت و کاهش هزینۀ تمام‌شده محصولات می‌گردد، چراکه لازمۀ حضور در بازارهای جهانی اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی و گذر از انواع ممیزی‌ها و بازرسی‌های مدیریتی و کیفیتی است و از این نظر بازار صادرات را می‌توان آزمونی برای حضور شرکت‌های ایرانی در فضای رقابتی دانست و این امر به‌نوعی شبیه‌سازی آیندۀ شرکت‌های ایرانی در هنگام پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

 

صادرات بخشی از تولیدات این شرکت به چه میزان در عملکرد این مجموعه و سودآوری بیشتر آن مؤثر است؟

فولاد مبارکه با اخذ انواع استانداردهای مدیرت کیفیت، رضایت و شکایات مشتریان و اخذ انواع گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از شرکت‌های بازرسی و کنترل بین‌المللی همچون SGS، RINA و... و همچنین حضور در جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزۀ EFQM و MAKE و همچنین جوایز معتبر داخلی همچون جایزۀ ملی کیفیت و جوایز نوآوری، خود را در معرض ممیزی و ارزیابی نخبگان صنعت در سطح جهانی و ملی قرار داده و با کمک استقرار انواع نظام‌های مدیریت کیفیت، رضایت و شکایات مشتریان و مدل‌های تعالی معتبر داخلی و خارجی، هم‌تراز با شرکت‌های معتبر بین‌المللی، در حال تولید و عرضۀ محصولات در بازارهای صادراتی است.

عناوین برگزیده