تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۳۹۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست اتاق ایران و گرجستان با سفیر جدید ایران در تفلیس مطرح شد:

تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان‌های هم‌مرز

می متالز - در نشست اتاق مشترک ایران و گرجستان که با حضور سفیر جدید ایران در تفلیس برگزار شد، ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و موانعی که در تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور ایران و گرجستان وجود دارد، پیشنهادهایی از سوی تجار و مدیران شرکت‌ها برای احیای روابط اقتصادی دوجانبه مطرح شد.
تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان‌های هم‌مرز

در نشست اتاق مشترک ایران و گرجستان که با حضور سفیر جدید ایران در تفلیس برگزار شد، ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و موانعی که در تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور ایران و گرجستان وجود دارد، پیشنهادهایی از سوی تجار و مدیران شرکت‌ها برای احیای روابط اقتصادی دوجانبه مطرح شد.

به گزارش می متالز، نشست هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان با حضور اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس برگزار شد. در ابتدای این نشست، سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این اتاق از ابتدای شروع به کار ارائه داد.

در این راستا برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تجاری در هر دو کشور، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرک صنعتی عباس‌آباد و اتاق بازرگانی ارمنستان، افتتاح کارگزاری مشترک ایران و گرجستان برای ارائه خدمات مشاوره‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی ازجمله موضوعاتی بودند که به آنها اشاره شد.

در ادامه مریم سلطانی، نایب‌رئیس اتاق مشترک بر لزوم برقراری روابط مستمر بین اتاق مشترک و سفارت ایران در تفلیس تأکید کرد و این روابط را برای بهبود و تقویت سطح مناسبات تجاری ایران و گرجستان ضروری خواند.

به اعتقاد این فعال اقتصادی تبادل‌نظر میان این اتاق مشترک و سفارت ایران باهدف به‌روز کردن آخرین اطلاعات درباره ظرفیت‌ها و مقررات و اولویت‌ها در هر کشوری، مهم‌ترین نیاز بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف است.

حسین وثوق، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز پیشنهاد امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با گرجستان را مطرح و اعلام کرد: این موافقت‌نامه می‌تواند حضور صنایع لبنی و مواد غذایی را در بازار گرجستان رقابتی کند.

او همچنین از اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، و ساختمان‌سازی سخن گفت.

این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان در ادامه به مشکلات مرزی پیش آمده در گرجستان و بسته شدن مرزهای این کشور به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کامیون داران از تبعیضی که مقامات گرجی بین کامیون داران روسی، ترکی، آذری و ایتالیایی با کامیون داران ایرانی قائل هستند، انتقاد دارند. این کامیون‌ها برخلاف ایرانی‌ها امکان تردد در فضای کرونا را دارند اما به دلایل نامشخص این امکان را به کامیون داران ایرانی نمی‌دهند.

سادینا آبائی، نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران نیز از آمادگی اعضای این کمیسیون برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی و راه‌اندازی پارک علم و فناوری در این کشور با حمایت‌های دولت خبر داد.

در ادامه، اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس با توجه به مشکلات و پیشنهادهایی که از سوی حضار مطرح شد و ضمن تشریح برنامه‌های خود، گفت: اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و گرجستان ازجمله مراکزی هستند که برای پیشبرد اهداف کشور باید با آنها همراهی لازم صورت پذیرد، نیازهای آنها را تأمین و مشکلات آنها را برای گسترش مراودات دو کشور برطرف کرد.

او تأکید کرد: باید کار با گرجستان را از مسیری احیا کنیم که کمترین هزینه را داشته باشد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان‌های هم‌جوار و با دسترسی‌های بهتر که ازنظر مسافت نزدیک‌ترین مناطق ایران به گرجستان هستند مفید و مقرون‌به‌صرفه برای دو کشور هستند.

قاسمی با توجه به سیاست‌های گرجستان در مقابله با کرونا و بستن فضای اقتصادی خود در این دوران، ادامه داد: اتخاذ چنین رویکردی در خدمت منافع متقابل دو کشور نبوده و ازنظر اقتصادی به ضرر اقتصاد گرجستان بوده و موجب افزایش قیمت‌های تمام‌شده تولیدات این کشور شده است، ضمن اینکه ایران به‌راحتی می‌تواند، بازارهای جایگزین را در منطقه شکل دهد.

او ابزار امیدواری کرد: فصل جدیدی از مناسبات و مراودات در چارچوب احترام و منافع متقابل، شکل گیرد و با تدابیر و برنامه‌های جدید، سطح مناسبات به جایگاه واقعی ارتقا پیدا کند.

عناوین برگزیده