تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۱۳۹۹۰۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رشد ۸۳ درصدی استخراج سنگ‌های معدنی در همدان

می متالز - معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از افزایش ۸۳ درصدی ظرفیت استخراج معادن استان خبر داد و گفت: در ۲ سال اخیر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن به تولیدات معدنی این منطقه اضافه شده‌است.
رشد ۸۳ درصدی استخراج سنگ‌های معدنی در همدان

به گزارش می متالز، محمد خاکی روز جمعه اظهار داشت: در مجموع ۶۶ معدن استان شامل سنگ آهن، سرب، دولومیت، فلدسپات، آندالوزیت، تراورتن، مرمریت، گرانیت مشکی، پوکه معدنی، گچ، آهک صنعتی، لاشه ساختمانی، سیلیس و  شن و ماسه افزایش ظرفیت استخراج داشته‌اند. 

او گفت: ظرفیت اولیه این معادن پنج میلیارد و ۵۴۸ میلیون و ۶۰۳ تُن بود که در حال حاضر به ۱۰ میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۸۵۶ تن رسیده است.  

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه ۸۰ درصد معادن استان مجهز به واحد فرآوری هستند افزود: به معادنی که نیاز به فرآوری داشته باشند مجوزهای لازم داده می‌شود.  

خاکی با اشاره به توسعه صنایع معدنی فروسیلیس، استحصال منیزیم از دولومیت، کنستانتره آهن و گندله‌سازی تاکید کرد: با راه‌اندازی این صنایع به دنبال ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی معادن هستیم. 

او همچنین از افزایش چشمگیر حقوق دولتی در سال جاری خبر داد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی از معادن دریافت و به حساب خزانه کشور واریز شده که این میزان در ۱۲ ماه سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.  

به گفته خاکی این افزایش ناشی از رشد تولید سنگ های معدنی در استان است.  

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در بخش معدن استان خاطرنشان کرد: با فعالسازی معادن راکد یک هزار و ۲۰۰ نفر به جمع شاغلان افزوده می‌شود. 

او یادآوری کرد: از ۲۸۰ معدن موجود در استان همدان ۱۲۰ مورد در عرصه مصالح ساختمانی، سنگ تزئینی، سنگ های فلزی و غیر فلزی غیرفعال هستند که بازگشت آن‌ها به چرخه تولید در دستور کار قرار گرفته است.  

خاکی گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۰ معدن راکد با حمایت دولت فعال شده و مشغول تولید هستند و رفع موانع و مشکلات بقیه معادن تعطیل هم ادامه دارد.  

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تاکید کرد: طبق مصوبه شورای عالی معادن در صورت بی‌میلی بهره برداران برای فعالسازی معادنی که در اختیار دارند، ازآن‌ها سلب اختیار شده و به متقاضیان جدید واجد شرایط واگذار می‌شود.  

همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

عناوین برگزیده