تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۴۰۴۰۲

تخریب جاده‌های روستایی زیر اضافه بار معادن

می متالز - بار‌های غیرمجاز و تناژ‌های بالای خودرو‌های معادن موجب تخریب راه‌های روستایی و نارضایتی روستاییان، شده است.
تخریب جاده‌های روستایی زیر اضافه بار معادن

به گزارش می متالز، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در شورای معادن استان گفت: راه‌های روستایی استان برای بار معادن در حالت استاندارد و عادی هم طراحی نشده اند و هرگونه اضافه بار موجب تخریب آن ها می‌شود.

علی فرخزاد گفت: معادن استان اگر در رعایت تناژ استاندارد تخلف کنند ملزم به نصب باسکول جهت رسیدگی و ارزیابی دقیق میزان بار هستند.

فرخزاد افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید هر معدنی را که یکبار اضافه بار آن از سوی اداره کل راهداری و پلیس گزارش شد ملزم به نصب باسکول کند.

استاندار هم تاکید کرد: در صورت ارتکاب به تخلف تا ۳ بار، آن معدن به مدت ۲۰ روز و در صورت تکرار مجدد ۳ ماه تعطیل خواهد شد و اگر باز هم اصرار به تخلف حمل بار داشت؛ مجوز آن معدنکار باطل خواهد شد.

جمالی پور اعلام کرد: این معادن طبق قانون باید ۱ درصد درآمد, عوارض پرداخت کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم گفت: معادن حتما باید راه اختصاصی داشته باشند، اگر راه جدا ندارند؛ باید به اندازه مجاز بار بزنند.

حق لطفی افزود: اگر از راه دولتی استفاده می کنند حتما باید با روکش جاده را تقویت کنند.

از پروژه های دولتی مثل سد، راه، نباید عوارض دریافت شود

استاندار قزوین در شورای معادن استان گفت: از پروژه های دولتی مثل سد، راه، نباید عوارض دریافت شود و در کمیته ای جداگانه عوارض دولتی پروژه ها تعیین و تکلیف می شود.

جمالی پور افزود: از امروز دستگاه ها هیچ شکایتی از هم نکنند و پس از اتمام کار عوارض طبق قانون پرداخت خواهد شد
وی ادامه داد: باید قبل از اجرای پروژه استعلام شود و بعد طرح ها‌ اجرا شود.

اسداللهی مدیر کل منابع طبیعی استان هم بیان کرد: در پروژه های سد نهب و بالاخانلو منابع خاک از خارج از محل پروژه برداشت شده است و این اتفاق نباید بیفتد.
استاندار در این باره گفت: دستگاه مربوطه (اداره آب) از منابع طبیعی استعلام بگیرد و مبلغ را به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه اعلام کند.
جمالی پور همچنین افزود: اگر برداشت خاک برای فروش و استفاده های خاص باشد باید عوارض پرداخت کند ولی اگر برداشت برای خود پروژه باشد، پرداخت عوارض در روند پروژه تداخل ایجاد خواهد کرد.

عباس پور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس گفت: این مشکلات و تداخل ها را با ارائه راهکار به ما مکاتبه کنید و ما در قالب طرح به مجلس ارائه خواهیم کرد.

آقا علیخانی مدیرکل بازرسی استان هم گفت: در پروژه های برداشت خاک، علاوه بر برداشت، با تخریب محیط زیست مواجه هستیم.

استاندار ادامه داد: دهیاری‌ها و شهرداری ها مجاز به برداشت هستند، ولی برای برداشت نیاز به مجوز دارند.
جمالی پور افزود: در صورت تخریب و برداشت بیش از مجوز دستگاه ناظر باید نظارت و ورود کند.
وی اضافه کرد: همه دستگاه های دولتی که پروژه اجرا می کنند باید از محل اجرای پروژه با نقشه استعلام کنند و ظرف ۲۰ روز اگر جوابی داده نشود، جواب مثبت است.


استاندار همچنین گفت: شورای عالی معادن تمام اختیارات را به استان تفویض کرده است و از امروز همه مسائل در این جلسه تصمیم گیری خواهد شد.

جمالی پور درباره معدن پیغمبر کوه گفت: پیغمبر کوه، دیگر نقطه معدنی نیست، باید یک منطقه گردشگری تفریحی برای استفاده مردم باشد.

وی ادامه داد: مجوز معادنی که منجر به تخریب کوه شده با پیوست ارزیابی زیست محیطی دیگر تمدید نشود.

عباس نژاد، مدیر کل محیط زیست استان هم بیان کرد: در محدوده ۱۲۰ کیلومتری ، به اندازه نیاز استان از معدن برداشت شود؛ پس از رفع نیاز استان مجوزها لغو شود چرا که اکثر معادن آلاینده است.

وی گفت: در سال ۹۸، ۱۵ روز هوای آبیک آلوده بود و از ابتدای سال تاکنون با نظارت های صورت گرفته به ۲ روز کاهش پیدا کرد.

عناوین برگزیده