به گزارش می متالز، مبینا بنیاسدی در این برنامه ابتدا با اشاره به بروز برخی بحرانهای مالی در بازارهای سرمایه جهان در سالهای گذشته عنوان کرد: با فرض وجود بازار کارا و گردش اطلاعات در یک فضای شفاف و در اختیار بودن آن برای تمامی سرمایهگذاران، اما بروز بحرانهای مالی در جهان تحلیلگران را بر آن داشت تا علل بروز روندهایی را در بازار برخلاف پیشبینیهای بنیادی و تکنیکال، در متغیرهای روانشناسی و جامعهشناسی و در موضوعی تحت عنوان مالی – رفتاری جستوجو کنند.
به گفته وی، در کشور ما نیز اخیرا مبحث مالی-رفتاری برای توضیح پدیدههای اقتصادی استفاده میشود و بهتازگی موضوع روانشناسی معاملات در بازار بورس نیز مورد توجه سرمایهگذاران قرار گرفته است.
مدیر ارتباطات فرابورس با بیان اینکه جهتگیریهای رفتاری معاملهگران در بازار بورس بعضا بر اساس برخی رخدادها شکل میگیرد، عنوان کرد: افراد اغلب محافظهکار هستند و دیر تصمیم میگیرند تا واکنشی نشان دهند. در واقع اطلاعات را در اختیار دارند و آن را بررسی کردهاند اما به دلیل محافظهکاری به اطلاعات دریافتی خود دیرتر از حد انتظار پاسخ میدهند.
بنی اسدی اشاره کرد که برخی عوامل احساسی مانند ترس از پشیمانی یا قبول نکردن شکست نیز در رفتار سهامداران و سرمایهگذاران وجود دارد و با آنکه از جانب کارشناسان بارها بر تعیین حد سود و حد ضرر در معاملات سهام تاکید شده اما عموما به آن پایبند نیستند و با دخیل کردن عواملی احساسی مانند قبول نکردن شکست، ریسک زیادی را متوجه سرمایهگذاری خود میکنند.
مدیر ارتباطات فرابورس با اشاره به اینکه به واسطه ورود سهام عدالت به بازار سرمایه این بازار میزبان سهامداران جدیدی است، عنوان کرد: همه سرمایهگذاران بهویژه سرمایهگذاران جدید نیازمند بررسی اطلاعات مالی و عملیاتی شرکتهایی که سهامشان را در اختیار دارند، هستند، ضمن آنکه این نکته را نیز باید در نظر داشته باشند که معاملات در بازار سرمایه به عنوان یک بازار تخصصی و حرفهای نیازمند کسب دانش و آموزش کافی است و نمیتوان بدون این پارامتر مهم، سرمایهگذاری موفقی در بازار داشت.
بنیاسدی عنوان کرد که سرمایهگذاران پیش از ورود به بازار به این پرسش پاسخ دهند سرمایهای را که به بازار تزریق میکنند تا چه حد در صورت نبود آن زندگیشان دستخوش تلاطمهای اقتصادی میشود و بر همین اساس سرمایهای را به بازار بیاورند که در صورت نبود آن، با مشکلات عدیده مالی و اقتصادی روبهرو نشوند.
به گفته وی، در شرایطی که کسب دانش و تجربه برای حضور در بازار نیز یک شبه حاصل نمیشود و نیازمند صرف زمان کافی است، سرمایهگذاران بهتر است از طریق صندوقهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه حضور یابند و چیدمان پرتفوی خود را به افراد متخصص و آگاه بدهند.
مدیر ارتباطات فرابورس همچنین یادآور شد: مدیران صندوقهای سرمایهگذارای افراد متخصصی هستند که با چیدمان متنوعی از سهام، پرتفوی قابل اتکایی را در شرایط صعود و نزول بازار که به صورت هیجانی در حال رقم خوردن است برای سرمایهگذاران این صندوقها به ارمغان میآورند و ریسک سرمایهگذاری مستقیم را نیز از این طریق به حداقل میرسانند.