تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۴۰۹۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت:

ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است

می متالز - الله یاری، مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است.
ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است

به گزارش می متالز، «حسن الله یاری» افزود: اکنون همه این ظرفیت بواسطه میزان مصرف پائین و کاهش صادرات فعال نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته ۶۵ میلیون تن بیشتر سیمان در کشور تولید نشد، اظهارداشت: از این میزان ۵۵ میلیون تن به مصرف داخلی رسید و بقیه در کارخانه ها دپو یا صادر شد.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: طی شش ماهه نخست سال جاری تولید و توزیع سیمان به ترتیب ۱۱ و ۱۷ درصد افزایش داشته در ضمن بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن سیمان و کلینکر در کارخانه تولید سیمان دپو شده است.

وی افزود: یاد آوری می شود با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی و سرما خود به خود مصرف سیمان در کشور بر مدار کاهشی قرار می گیرد و این شرایط تشدید خواهد شد.

الله یاری بیان داشت: کشور امروز در خیلی از کالاها با کمبود مواجه نیست چون کارخانجات با تمام توان در حال تولید هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکسری عوامل در فرآیند عرضه و توزیع مشکلاتی نظیر گرانی، کمبود و نظایر این را در جامعه باعث می شوند.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: برای مثال کشور در بحث تامین سیمان با توجه به ظرفیت های بسیار بالای ایجاد شده سال های سال بیمه است.

وی افزود: شوربختانه مشکلات فرآیند نظام توزیع، وجود واسطه ها، دلالان، عوامل فرصت طلب و سودجو در سطح بازار همه و همه وضعیت تنظیم و توزیع بازار سیمان را مختل کرده و در یک کلام موجبات ناراحتی مصرف کنندگان را در کشور فراهم می کنند.

الله یاری بیان داشت: کشور در حال حاضر با مازاد تولید مواجه است از اینرو گرانی سیمان در بازار به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: بدون سیمان امکان ساخت و ساز به هیچ وجه مقدور نیست به عبارتی این محصول یکی از مولفه های اساسی ساخت و ساز است.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در حال حاضر قیمت آپارتمان به ازای هر متر مربع در تهران بطور متوسط ۲۵ میلیون تومان است.

وی افزود: بطور متوسط به ازای هر متر مربع ساخت آپارتمان ۲۰۰ کیلوگرم (چهار کیسه) سیمان بیشتر مصرف نمی شود.

الله یاری یادآورشد: قیمت چهار کیسه سیمان در بدترین شرایط چهار ده هزارم قیمت یک مترمربع است بنابراین سیمان در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر چندانی ندارد اما از ارکان اساسی تولید مسکن و ساختمان است.

عناوین برگزیده