تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۴۰۹۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کارنامه کارگزاری‌ها در مهر ۹۹ منتشر شد

می متالز - شرکت‌های کارگزای فعال در بازار سرمایه خرید و فروشی بالغ بر ۳۸۱ هزار میلیارد تومان را در کارنامه مهرماه خود ثبت کردند. این عملکرد سبب شد تا نهادهای مالی یادشده در هفت ماه نخست امسال، خرید و فروش ۳۳۴۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران را در اوراق بهادار شاهد باشند.
کارنامه کارگزاری‌ها در مهر ۹۹ منتشر شد

به گزارش می متالز، بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی، نخستین ماه امسال خرید و فروش ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی را ثبت کردند. روند مزبور در اردیبهشت ماه سال ۹۹ به ۴۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. در نهایت نیز خرداد ماه با خرید و فروش ۳۴۳ هزار میلیارد تومانی این نهادهای مالی سپری شد.

براساس این گزارش، در حالی نخستین ماه تابستان، خرید و فروش ۷۷۳ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری‌ها ثبت شد که این میزان معاملات، رکورد تاریخی فعالیت این نهادهای مالی در بازار سرمایه بود؛ به طوریکه تا قبل از این تاریخ، چنین میزان خرید و فروش اوراق بهادار را در بازار سهام را شاهد نبودیم.

این در حالی است که با بروز نشانه‌های عقب نشینی بازار سهام از روند صعودی در مردادماه، کارگزاری ها نیز معاملات کمتری را نسبت به تیرماه تجربه کردند. به طوریکه در نهایت کارنامه خرید و فروش کارگزاری ها در مردادماه با ۶۸۶ هزار میلیارد تومان بسته شد. در ادامه این روند نیز مجدد کاهش معاملات در بازار سهام و بالتبع کارگزاری ها نقش بست که در نهایت این نهادهای مالی طی شهریور ماه خرید و فروش بیش از ۴۶۳هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاران را در کارنامه خود ثبت کردند.

نخستین ماه پاییز نیز شاهد کاهش قابل توجه نماگرهای اصلی بازار سهام و ایجاد یک رکود نسبی در معاملات بورس و فرابورس بودیم. این امر سبب شد تا خرید و فروش ها در کارگزاری ها نیز نسبت به ماه قبل (یعنی شهریورماه) با روندی نزولی همراه شود. در نهایت نیز مبادلات ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی در کارنامه مهرماه کارگزاری‌های ثبت شد. به این ترتیب برآیند هفت ماه یادشده، خرید و فروش ۳۳۴۵ هزار میلیارد تومانی را برای این نهادهای مالی به دنبال داشت.

نگاهی دقیق‌تر به معاملات مهرماه کارگزاری‌ها

جزئیات خرید و فروش‌های ثبت شده توسط این نهادهای مالی در مهر ماه امسال نشان می دهد که در مجموع ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معامله توسط ۱۱۰ کارگزاری فعال در بازار سرمایه شکل گرفته است. در این میان بیش از ۲۷۸ هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بالغ بر ۷۳ درصد از کل دادوستدها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در خرید و فروش سهام در این نهادهای مالی بوده است.

بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادها مالی در ماه گذشته درآمدی در حدود ۴ هزار میلیارد تومان در خرید و فروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از ۳۲۴ میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا ۴۵.۸ هزار میلیارد تومان از خرید و فروش کارگزاری‌ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است.

پرمعامله‌ترین کارگزاری‌ها کدام بودند؟

در بررسی روند بیشترین خرید و فروش های صورت گرفته در این ۱۱۰ کارگزاری، نشان می‌دهد که درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که کارگزاری مفید به تنهایی ۲۲ درصد از کل خرید و فروش‌های ثبت شده را در مهرماه به خود اختصاص داد. به طوری‌که معاملات این کارگزاری به حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید، این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به طوری‌که ۸۰.۸ هزار میلیارد تومان از خرید و فروش های کارگزاری مفید به‌صورت آنلاین بوده است. این عدد ۹۷ درصد از کل معاملات ماه گذشته کارگزاری مفید را تشکیل می‌دهد.

در ادامه برترین کارگزاری‌ها در مهرماه، کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد بیش از ۴۰.۸ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از ۱۰ درصد رسید.

در ادامه نیز کارگزاری صبا تامین رتبه سوم را با خرید و فروش بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. البته ۶۵.۵ میلیارد تومان از این رقم بازارگردانی الگوریتمی این کارگزاری در بخش سهام تعلق داشت.

دو کارگزاری مبین سرمایه و فارابی نیز هر کدام معاملاتی در حدود ۱۱ تا ۱۳ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص دادند.

در این میان خرید و فروش ۱۳.۳ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری مبین سرمایه و ۱۱.۸ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری فارابی ثبت شد.

کارگزاری بانک پاسارگاد نیز در حالی رتبه ششم را به خود اختصاص داد که معاملات بیش از ۹ هزار میلیارد تومانی را در ماه گذشته تجربه کرد.

کارگزاری‌های خبرگان سهام، حافظ، نهایت‌نگر، اقتصاد بیدار و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار نیز از دیگر کارگزاری های فعال در ماه گذشته که خرید و فروش بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

البته باید عنوان کرد که کارگزاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار تنها در دو حوزه فعال بوده است؛ در حالی معاملات این کارگزاری به ۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده که تنها ۵ میلیارد تومان از این رقم به معاملات بازار اوراق مشتقه تعلق داشته و بقیه خرید و فروش معمولی سهام بوده است.

عناوین برگزیده