تاریخ: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۰۰
بازدید: ۶۸۲
کد خبر: ۱۴۰۹۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احیای دوباره بزرگترین کارخانه سیمان خراسان جنوبی پس از ورشکستگی

می متالز - کارخانه سیمان باقران سال ۹۳ شروع به کار کرد و بعد از گذشت ۴ سال صدای ورشکستگی این کارخانه به گوش رسید.
احیای دوباره بزرگترین کارخانه سیمان خراسان جنوبی پس از ورشکستگی

به گزارش می متالز، موانع زیادی بر سر راهشان بوجود آمد، بدهی‌ های زیاد از یک سو و نبود پشتوانه مالی از سوی دیگر؛ اما هیچکدام از این‌ها نتوانست کارخانه را از پا دربیاورد و چرخ تولید را متوقف کند.

نصیری رییس هیات مدیره کارخانه سیمان باقران از آن روز‌های ورشکستگی می‌گوید: «روز‌های سختی بود کارگران بیکار شده بودند، بدهی‌های زیادی داشتیم. چند وقتی بود که حقوق پیمانکاران و کارگران پرداخت نشده بود سهام دارانی هم نبودند که حمایتمان کنند، همه مدیران و عوامل اجرایی کارخانه از این وضعیت خسته شده بودند، اما امیدمان را ازدست نداده بودیم و سعی در بازگشت روز‌های خوش کارخانه داشتیم.»

صبر و تلاش، کلید نجات روز‌های تاریک

به آمدن روز‌های خوش و راه افتادن چرخ دوباره کارخانه امیدوار بودند، از تلاش کردن هم دست برنمی داشتند و همین‌ ها کافی بود برای قد علم کردنشان در برابر مشکلات.

رئیس هیات مدیره کارخانه سیمان باقران  می‌گوید: «تصمیم گرفتیم که کارمان را ادامه بدهیم و هرطور که شده نگذاریم چرخ کارخانه از حرکت بایستد، حتی حاضر بودیم کیسه‌ های سیمان را تا لب مرز بر دوش بکشیم، اما کار ادامه پیدا کند. خداروشکر، سعی و صبوریمان هم نتیجه داد.»

ازآن روز‌ها ۳ سالی می‌ گذرد و روز به روز به موفقیت کارخانه اضافه می ‌شود. سیمان و کلاس‌ های مختلف سیمان محصول نهایی این کارخانه است، کارخانه ‌ای که در سال اول با ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کرده حالا با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.

صادرات پس از ورشکستگی

کارخانه‌ای که ورشکسته شده بود حالا از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌ کند و یکی از بزرگترین کارخانه ‌های تولید سیمان خراسان جنوبی است. حالا بیش از ۴۰۰کارگر و مهندس در سه شیفت کاری، ۲۴ساعته در این کارخانه کار می ‌کنند و ۹۰ درصد تولید کارخانه راهی کشور‌های همسایه می‌شود. امسال نیز تولید کارخانه ۳۱۰هزار تن سیمان بود که نسبت به مدت پارسال ۷۰درصد افزایش داشته است، صادراتشان هم در طی ۴ ماه گذشته ۳۰درصد افزایش داشته است.

اکبری مدیرعامل کارخانه سیمان باقران با اشاره به اینکه پارسال  ۱۳ و نیم میلیون دلار ارز آوری داشته ایم می‌گوید: ۲۴۵ نفر در این کارخانه به صورت مستقیم و بیش از ۲هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

هدف از راه اندازی این کارخانه در شهرستان مرزی درمیان ۲ علت داشت، مدیرعامل کارخانه سیمان باقران می‌گوید: «علت اولی که این کارخانه در این شهرستان راه افتاد وجود منابع غنی در شهرستان درمیان بود و علت دوم نیز نزدیکی این منطقه به بازارچه میل ۷۸ است که این راهی بود برای رسیدن به بازار‌های هدف و فرستادن محصولات نهایی به آنسوی مرزها.»

ارز‌های پشت مرز مانده

یکی از مشکلات کارخانه سیمان باقران نرسیدن ارز‌هایی است که حاصل ازفروش سیمان در کشور افغانستان بدست می‌آید و برای ورود آن به کشور باید مشکلات متعددی را پشت سربگذارند.

نصیری رییس هیات مدیره کارخانه سیمان باقران می‌گوید: «محصول مان در کشور همسایه به فروش می‌رود، بازار فروش خوبی داریم، اما نمی‌توانیم ارز افغانستان را از طریق بانک وارد کشورکنیم بلکه باید از طریق صرافی‌ها بدست بیاوریم و این برایمان خیلی مشکل است. اگرمسوولان تفاهم نامه‌ای با بانک‌های افغانستان منعقد کنند آنوقت ارزحاصل از صادرات به راحتی از طریق بانک‌ها وارد کشور می‌شود.»

مدیران کارخانه برای امسال هم ۲۰میلیون دلار صادرات حاصل از فروش سیمان را برنامه ریزی کرده اند و امید دارند که آن را بتوانند بدون مشکل و دغدغه وارد کشور کنند.

آینده درخشان صادرات با اجرایی شدن طرح توسعه

تلاش ‌ها برای رونق تولید هنوز متوقف نشده و قرار است به زودی طرح توسعه کارخانه سیمان باقران کلید بخورد که با بهره برداری از این طرح، تولیدات روزانه این کارخانه.۳ هزار و ۵۰۰ تن به ۵ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وقتی پای اراده و پشتکار وسط باشد می‌توان یک کارخانه ورشکسته را در کمترین زمان به اوج فعالیت خودش رساند و حالا اینجا در نزدیکترین مرز ایران و افغانستان خود باوری در یکی ازبزرگترین کارخانه‌های سیمان کشور حرف اول را می زند.

عناوین برگزیده