به گزارش می متالز، رضا مرادی در مورد این که کارآمدی و اثربخشی زیرساختهای بنادر از موضوع کمیت آن مهمتر است و اگر وضعیت بنادر از نظر شاخصهای عملکردی جهانی مناسب نباشد، سرمایههای عظیمی که برای توسعه زیرساختهای آن صرف میشود بازدهی نخواهد داشت، افزود: از آنجاییکه در حال حاضر ظرفیت عملی بنادر کشور فاصله زیادی با ظرفیت اسمی آنها دارد لزوم بازنگری در مباحث توسعهای زیرساختهای بنادر کشور، خود جای تامل فراوانی دارد.
وی در مورد این دیدگاه برخی کارشناسان که معتقدند وزارت راه و زیر مجموعههای آن در ارزیابی عملکرد سازمان مورد نظر خود باید به نقش و جایگاه بنادر توجه داشته باشند وگرنه ایجاد و توسعه زیرساختهای سخت افزاری فقط به مطلوبیت بنادر برای دپوی کالاهای وارداتی یا نگهداری آنها خارج از کانالهای توزیع کشور به اسم کالاهای صادراتی منجر میشود، اظهار کرد: یکی از پارامترهای مهم در کارآمدی وضعیت موجود بنادر، بازاریابی و مشتری یابی در دنیای رقابت و جابهجایی کالاها و محصولات است که در اولویت مهمتر از توسعه زیرساختها قرار دارد.
این کارشناس عنوان کرد: دیگر موارد اثربخشی زیرساختهای بنادر، ایجاد زیرساختهای استاندارد حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی در بنادر است.
مرادی افزود: برخی از بنادر کشور، هنوز هم از زیر ساخت حمل و نقل ریلی بیبهره هستند که خود موجب طولانی شدن جابهجایی کالاها و یا رسوب آنها در بنادر و هم چنین عدم استقبال صاحبان کالا از این بنادر میشود.