به گزارش می متالز، کیالام در آستانه دریافت بسته کمک مالی ۴/ ۳ میلیارد یورویی (۴ میلیارد دلار) بود که شامل یک میلیارد یورو وام مستقیم از سوی دولت میشد تا به این هواپیمایی برای مقابله با صدمات ناشی از پاندمی ویروس کرونا کمک کند.
وپکه هوکسترا، وزیر دارایی هلند دراینباره گفت:« این برای من بسیار ناامیدکننده است، اما ما به این شکل نمیتوانیم روند پرداخت وام به کی ال ام را در این زمان پیش ببریم.»
اتحادیه خلبانان استدلال میکند که پیش از این با ثابت ماندن دستمزدها تا مارس 2022 نیز موافقت کرده بود و دیگر نمیتواند که این توافق را در لحظه آخر تغییر دهد.
پیش از بیانیه دولت هلند، پیتر البرس، مدیرعامل کیالام گفته بود که بدون دریافت این وام، شرکتش قادر نخواهد بود تا از این روزهای پرچالش جان سالم به در ببرد.»
هوکسترا در نامهای به پارلمان هلند، شانس پرداخت این وام را هنوز هم از بین نبرد تا اگر تمامی کارکنان کیالام با ثابت ماندن دستمزدها تا سال 2025 موافقت کنند، دولت آن را به این هواپیمایی پرداخت کند.
او با تاکید بر اینکه موج دوم پاندمی کرونا انتظارات را نسبت به اینکه صنعت هواپیمایی چه زمانی قادر به بهبود عملکرد خود خواهد بود تغییر داده است، گفت: « این به کی ال ام و اتحادیهها بستگی دارد تا تضمین دهند که در نهایت حاضر به پذیرفتن تقاضاهای دولت هستند.»
هوکسترا در نامه خود نوشت: «چشمانداز صنعت هواپیمایی تاریک است و این موضوع اهمیت اجرای برنامههای بازسازی مناسب را در مسیر تلاش برای بهبود بلندمدت در کیالام نشان میدهد.»
اتحادیههای کارگری که نماینده کارکنان روی زمین و خدمه پروازی این شرکت هلندی هستند، با تمدید دوره ثبات ماندن دستمزدها موافقت کردهاند که قرار است تا زمانی که خطوط هواپیمایی کمکهای دولتی را دریافت میکنند، ادامه داشته باشد.
گزارش مالی فصل سوم سال جاری ایرفرانس-کیالام در روز جمعه نشان داد که درآمد این شرکت با کاهش 67 درصدی در این مدت به 52/ 2 میلیارد یورو رسیده است؛ درحالیکه رشد نرخ ابتلا به کووید-19 بیش از پیش صنعتی را تهدید میکند که طی ماههای گذشته و در اثر این پاندمی ویران شده است.