به گزارش می متالز، غلامرضا شریعتی اندراتی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک اولویت حمل و نقلی کشور، اظهار داشت: تکمیل حلقههای مفقوده خطوط ریلی کشورمان در توسعه ترانزیت ریلی موثر است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به توسعه ناوگان ریلی کشور و افزایش ساخت واگن توسط واگن سازان داخلی گفت: با توجه به بودجههای خوبی که برای این کار اختصاص یافته است، امیدواریم هر چه سریع تر این امر تحقق یابد چون که ما به این موضوع واقف هستیم که افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و حمل بار با قطار علاوه بر کاهش هزینهها و صرفه جویی در مصرف سوخت از امنیت بالاتری نیز در مقایسه با حمل و نقل جاده ای برخوردار است.
وی به جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس با مدیرعامل راه آهن و اعلام آمادگی مجلس در کاهش موانع موجود اشاره کرد و بیان داشت: مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون عمران همواره نسبت به خطوط ریلی در حال توسعه، حساس و مطالبه گر ظاهر شده است، البته مسئولان وزارت راه و راه آهن نیز همواره مشغول فعالیت هستند و در راستای گسترش و توسعه ناوگان نهایت تلاش را میکنند، اما گاهی عوامل بیرونی از جمله تحریم و کسری بودجه موجب می شود تا کارها آن طور که باید پیش نرود.
شریعتی اضافه کرد: با این حال در راه تکمیل و توسعه خطوط ریلی، مجلس شورای اسلامی ازهیچ کوششی دریغ نمیکند و در راه تسریع آن هر گونه حمایت لازم را انجام میدهیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راه آهن خواف-هرات را یکی از حلقه های مفقوده ترانزیت ریلی برشمرد و این خط ریلی را از دو منظر اقتصادی و بین الملل دارای امتیازات مثبت برای کشورمان خواند.
وی گفت: این خط ریلی یکی از راهبردهای کشورمان در حوزه تعامل با کشور همسایه افغانستان است و این کشور به خاطر هم زبانی و پتانسیل اقتصادی که در خود دارا است همواره مورد توجه ایران قرار داشته است، اهمیت این نوع روابط و گسترش خطوط ریلی نیز همواره در تأکیدات مقام معظم رهبری بارها اشاره شده است.
شریعتی ادامه داد: توسعه خطوط ریلی در داخل کشور و همچنین در رابطه با کشورهای همسایه همواره از موضوعاتی است که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آن توجه شده است و در جلساتی که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن داشتیم، بر مطالعه خطوط جدید و تکمیل خطوط در دست احداث بارها تأکید شده است.
وی کشور افغانستان را از نظر اقتصادی و عرصههای تجارت بسیار بکر خواند و گفت: گسترش ارتباط با این کشور از هر مسیر ارتباطی میتواند برای ما حائز اهمیت باشد، معادن غنی بسیاری که در این کشور وجود دارد همواره مورد توجه بازار ایران قرار داشته است و با توجه به نبود دانش کافی در این کشور در خصوص فراوری مواد معدنی می توان آن ها را به راحتی با قطار خواف- هرات به کشورمان انتقال داد و در کشور پروسه فراوری را بر روی آنها انجام داد.
این نماینده مجلس اتصال به بنادر جنوبی کشور را یکی از ویژگی های خط آهن خواف-هرات برای کشور افغانستان بر شمرد و بیان کرد: با توجه به فقدان آب های آزاد در کشور افغانستان، مزیت افتتاح این خط می تواند علاوه بر دسترسی آسان به آبهای آزاد ایران، دسترسی آسان تری را برای انتقال محصولات کشاورزی و مواد معدنی این کشور به کشورهای اروپایی فراهم آورد.